Week 1 - 2 Duitsland juli 2015 week 1 Index

10 juli. Vertrekken vandaag voor een klein tourtje in de omgeving van Koblenz. Hebben mooi zonnig weer om te rijden. Onze eerste stop is in Bad Munstereifel op de parking bij het zwembad. Mooie plek met gras en bomen. Wandelen naar het stadje en daar zijn nog mooie vakwerkhuizen te zien. Het is er niet druk en ook in de winkeltjes en op de terrasjes is het rustig. In het centrum zit een leuk bandje te spelen wat heel gezellig is. Het onderhoud in de stad laat wel te wensen over, vooral het kanaaltje door de stad mag wel wat onderhoud hebben. We eten gezellig op een terrasje en gaan terug naar de camper. Zitten nog een poos gezellig buiten.
11 juli. Na de koffie op weg naar Effelsberg waar een grote radiotelescoop staat (parkeren N 50.518025 E 6.874819). Met een diameter van 100 meter is het een indrukwekkend bouwwerk. Wandelen naar de telescoop er als je er onder staat dan zie je pas echt hoe imposant hij is. Op de parkeerplaats staan veel kersenbomen en die laten we ons goed smaken. Dan rijden we door naar Mayschoss waar een grote CP is. Er zijn plaatsen met stroom maar meer naar achteren sta je lekker rustig langs de druivenstokken. Het is wel warm maar onder de luifel goed uit te houden. Avonds gezellig uit eten op een terras bij een hotel.
12 juli. Wij blijven hier vandaag staan en nemen een rustdag. Genieten van het lekkere weer en zitten gezellig onder de luifel. Middags komt er meer wind en bij een paar campers schade aan de camper door niet vastgezette luifels. Vreemd dat mensen gewoon een halve dag weg zijn en de luifel uit laten staan zonder dat hij vast staat. Om 2 uur gaan wij ook wandelen en willen naar boven lopen waar we al meer mensen hebben zien wandelen. Als we op de helft zijn komt er een bui opzetten en begint het lekker te regenen dus toch maar weer terug. De rest van de dag vermaken we ons met wat lezen en kaarten.
Abdy Maria Loach

13 juli. Vandaag op weg naar Maria Laach waar we de abdij gaan bezoeken. Deze abdij is oud, in het jaar 1093 begon de bouw en de inwijding was in het jaar 1156. Later zijn er nog veel gebouwen bij gekomen.Van buiten is de abdijkerk mooi om te zien en ook binnen ziet hij er goed uit. Het voorportaal is een beetje grauw en kaal maar het interieur van de kerk komt wel warm over. We zijn verbaast dat er zo weinig bezoekers zijn. We mogen overal in de kerk komen, zelfs beneden in de crypte waar belangrijke personen zijn begraven.

Daarna bezoeken we de plantenkwekerij van de abdij. Daar kijk je echt je ogen uit, wat een soorten planten en struiken hebben ze daar. Vooral de sortering aan rozen is ongelooflijk. Ook veel oudere plantensoorten worden hier te koop aangeboden. Binnen zijn veel cactussen en orchideeën te bewonderen. Het geheel is een bezoek meer dan waard, wij hebben genoten. Komen langs de begraafplaats waar volgens mij 36 Duitse militairen die in de Tweede wereldoorlog zijn gesneuveld zijn begraven. Het ziet er speciaal uit met de begroeing op de grond waar de grafstenen net bovenuit steken. Houden het hier voor gezien en rijden naar Andernach.
Daar wel veel campers maar er is nog plaats direct aan de Rijn. Staan hier heel mooi met een wijds uitzicht over de rivier. Zijn vroeg en gaan even de stad in. Een groot gedeelte is nog omgeven door de stadsmuur met torens. Het is een van de oudste plaatsen van Duitsland en bestaat inmiddels meer dan 2000 jaar. Ons valt het tegen, weinig gezelligheid in de straten en geen bijzondere gebouwen. Wel veel winkels waar het ook rustig was. Nu waren wij hier op maandag en dat is vaak niet een van de drukste dagen om wat te bezoeken. Gaan om 5 uur terug naar de camper en genieten van het uitzicht en de bedrijvigheid op en langs het water.
14 juli. Vandaag gaan we Limburg am de Lahn bezoeken. Heel mooi stadje met veel vakwerkhuizen. Parkeren bij de markthal( N50.39077 E 8.05521) dan 400 meter naar het centrum. Echt een heel mooi plaatsje met prachtige huizen, straatjes en pleintjes. Bezoeken de 800 jaar oude Dom St Georg's die op een rots bij de rivier is gebouwd. Van buiten een beetje apart romaans van bouw maar binnen is het een mooie lichte kerk. Eten hier op een terrasje bij de slager een goede warme maaltijd voor € 5,- Slenteren nog door wat straatjes en dan terug naar de camper. Vertrekken van hier naar Braunfels, ook een mooi plaatsje met vakwerkhuizen.
Het is er rustig, er staat 1 camper en die vertrekt als wij aankomen. Nemen de weg omhoog langs het kasteel en als we boven zijn begint het het te regenen. Schuilen even onder een poort en daarna eerst een ticket kopen in een café voor de overnachting op de CP. Daarna wandelen we het door het centrum langs de mooie huizen. Jammer van de regen en je loopt dan niet zo lekker. Gelukkig wordt het snel weer droog zodat we nog wat mooie foto's kunnen maken. Pikken een terrasje op het plein en lopen om 5 uur weer terug naar de camper. We hebben ruimte genoeg, staan alleen om te overnachten.
15 juli. Rijden vandaag naar Alsfeld, ook een plaatsje met veel vakwerkhuizen. Er is een mooie rustige CP en maar 350 meter van het centrum. Eerst nog bewolkt maar later komt toch de zon door het wolkendek. Het is wel drukkend weer maar gelukkig geen regen. Lekker om hier door de straten te wandelen, veel winkels en terrasjes. Het plein is mooi om te zien met als middelpunt het oude raadhuis uit 1512. Het stenen gedeelte onder het raadhuis deed vroeger dienst als markthal. Ook het wijnhuis met de mooie trapgevel stamt uit 1538 en prachtig om te zien. Op de hoek van het wijnhuis zit nog de stalen ring waar je vroeger aan de schandpaal werd gezet. Pakken een terrasje en lunchen lekker in het zonnetje.
Na het eten lopen we naar de Walpurgiskerk die heel bijzonder is door de vele schilderingen rond het koor. Sinds 2006 heeft de kerk een carillon wat elke middag wordt bespeeld. Slenteren nog een poosje door de straatjes en om 3 uur gaan we naar de camper. Het is heerlijk weer en zetten de stoelen buiten en nemen een boek. Hebben weer genoeg gelopen vandaag en doen de rest van de dag rustig aan.
16 juli. Gaan vandaag naar Eisenach en parkeren bij het automuseum (N 50.97171 E 10.32264). Wandelen naar de stad en gaan eerst naar het oude centrum. Dat is niet echt bijzonder om te zien. We zijn natuurlijk een beetje verwent met de mooie vakwerkhuizen van de laatste dagen. Kijken bij het geboortehuis van Johann Sebastian Bach. Lopen nog wat rond in de stad en vertrekken daarna om te gaan wandelen door de Drakenslucht. Parkeren bij Mariental N 50.96009 E 10.31353) en vandaar is het 600 meter lopen naar de schucht.
Het is een mooi natuurgebied om te wandelen. Een rondwandeling door de schlucht is 3,5 km en is niet zwaar. Aan het eind wel wat trapjes maar goed te doen. Wel heel smal hier en daar, soms is de doorgang maar 65 cm breed. Wel een schitterende wandeling. Aan het einde van de schlucht wordt de terugweg slecht aangegeven en raken we de weg kwijt.. Na 1,5 uur dwalen komen we eindelijk iemand tegen om de weg te vragen naar de parking waar de camper staat. We zijn blij dat we de camper weer zien staan. Rijden naar kasteel Wartburg waar je mag overnachten op het parkeerterrein.
Eerst even bijkomen met een drankje, de km zitten aardig in onze benen. Om half 7 lopen we naar het kasteel wat je vrij kan bezoeken. Avonds zijn er geen rondleidingen en kan je nergens binnen komen. Het binnenterrein is groot en mooi om te zien. Je kan ook de toren beklimmen voor het uitzicht over de omgeving. Om 8 uur weer terug en zitten nog een poos buiten. Om 10 uur nog 27 gr buiten. Kijken terug op een mooie maar vermoeiende dag.