Week 1 - 2 - 3 - 4 - 5 Frankrijk 2014 week 5 Index
10 juni Vervolgen onze weg naar Castellana en stoppen bij de supermarkt en vullen we de voorraad weer aan. Rijden binnendoor en doen rustig aan. Stoppen voor koffie en ook voor de lunch zoeken we een plekje onder de bomen. Om 2 uur betrekt de lucht en krijgen we een buitje. Zijn om 3 uur op de parking in Castellane waar al veel campers staan. Wandelen naar de stad en daar is het ook warm en benauwd. Om 4 uur komen de eerste druppels naar beneden en snel weer naar de camper. Dan barst de bui los, regen en onweer tot half 8 waarna de lucht weer opklaarde. Hopen op een mooie dag morgen als we de Gorges du Verdon route gaan rijden.
11 juni Goed geslapen en vertrekken om half 10 voor de tour door de Verdon. Rijden er via de D952 heen en daarna het rondje via de D23. Het is indrukwekkend in deze woeste natuur en stoppen bij de mooie uitzichtspunten. De drukte valt ons mee en op de meeste plaatsen kunnen we goed parkeren. Wel weer warm vandaag, het is tussen de 30-35 graden in de zon en na de middag wordt het weer drukkend warm en neemt de bewolking weer toe. De weg is goed te berijden en de D23 is grotendeels eenrichtingsverkeer dus dat rijdt lekker rustig.
Dan komen we weer op de D952 en ook deze weg blijft mooi met mooie vergezichten met de nauwe kloven en in de diepte, soms wel 700 meter stroomt de rivier de Verdon. Door het warme weer zie je veel mensen met een waterfiets op het water. Ook de bergsport wordt hier druk beoefend op de steile kloofwanden. Rijden door naar Riez waar een rustige CP is waar we overnachten. Ook hier is het heet, de camper staat in de zon maar wij zoeken toch een plaatsje onder de bomen waar we rustig wat lezen. Zelf onder de bomen is het nog warm en hebben geen zin om nog naar het dorpje te wandelen.
12 juni Rijden via de D 953 naar Puimoisson en nemen daar de D 56 naar Valensole. Langs deze route staan veel velden met lavendel maar helaas, we zijn te vroeg. Veel velden zijn nog groen en de bloei laat nog 7-10 dagen op zich wachten is ons verteld. Er komt wel wat kleur aan sommige velden maar nog niet de kleur die we willen zien. Jammer maar het is niet anders. Moeten we later nog maar een keer terugkomen. Rijden via de D 6 weer richting Riez en nemen daar de D 11 naar Ste Croix du Verdon. Dan via een kleine omweg naar de D 71 om de zuidkant van de Verdon te rijden.
Het is warm maar met de airco aan is het lekker in de camper, buiten is het 34 graden. Lunchen op een plekje onder de bomen en vervolgen de zuidelijke route langs de Verdon. Als je de noordelijke route hebt gereden dan valt de zuidkant tegen. Heel weinig uitzichtpunten, veel bomen waar je tussendoor rijdt en als je op een mooi stuk rijdt dan kan je nergens stoppen. Maar ja als je alles van te voren wist. Nemen de D 90 naar Trigance waar een kleine CP is. Daar is nog net een plaatsje vrij voor ons. Is maar klein, kunnen maar 5 campers staan. Trigance is een oud dorp wat we morgen gaan bezoeken. Vandaag niet meer, veel te warm en benauwd weer. Krijgen eind van de middag een stevige onweersbui en een klein spatje regen.
13 juni Blijven hier staan vandaag en gaan het dorp bezoeken. Een leuk dorp om door te wandelen. Er zijn nog een paar winkeltjes, een bakker en een paar restaurantjes. Boven op een plateau staat een kasteel waar we naar toe lopen. Komen langs de begraafplaats en daar ziet het er kleurrijk uit maar het geheel slecht onderhouden. Door naar het kasteel en daar is nu een hotel in gevestigd. Kunnen zomaar doorlopen om boven op het terras van het uitzicht te genieten. Wel een bijzonder rustig plekje om daar een paar dagen door te brengen. Terug naar beneden en halen een broodje bij de bakker en om half 1 weer bij de camper. Zitten buiten tot half 3, dan barst er een zware regen en onweersbui los die tot half 5 duurt. Het is wel lekker afgekoeld van 34 naar 22 graden.
14 juni Gaan vandaag weer rijden naar het plaatsjeTourtour. Via kleine witte weggentjes waar zelden 1 km recht is slingeren we door de bergen. Hebben mooi weer zoals elke morgen de laatste dagen. Bij Tourtour is er markt op de parking en moeten we een ander plekje zoeken en die vinden we bij de kerk. Lopen het plaatsje in en dat is wel mooi. Leuke straatjes om door te wandelen en er zijn veel terrasjes onder de bomen. Gaan er ook even zitten voor een drankje. Doen wat inkopen in een klein winkeltje en weer terug naar de camper. besluiten door te rijden naar Comps sur Artuby waar een mooie CP is. Zien de lucht weer slechter worden en zijn net op tijd bij de CP. Staan nog maar net of de regen en onweer buien barsten los. Om 8 uur weer droog en weer blauw aan de lucht.
15 juni Vannacht ook weer enkele uren regen en onweer en vanmorgen om 7 uur weer diverse buien. Om 10 uur is het droog en komt er weer wat blauw aan de lucht. We gaan op weg naar het plaatsje Annot. Onderweg redelijk weer met soms wat zon. Stoppen bij een meer voor koffie en in een dorpje halen we een stokbroodje bij de bakker. Om 1 uur zijn we in Annot en daar is een rustige CP met open plekken maar ook onder de bomen kan je staan. Zetten de stoelen buiten en met 23 graden voelt het toch fris aan. Zijn we niet gewend zo koel. Hopen op mooi weer morgen, vanaf hier willen we weer de bergen in hoewel de vooruitzichten nog niet echt goed zijn. We zien het morgen wel.
16-17-18 juni Geen mooi weer als we opstaan, wel wat zon maar de bewolking neemt snel toe. Merken ook dat de koelkast niet goed werkt. Besluiten niet de alpen in te gaan maar om via Duitsland op huis aan te gaan. Wel wennen om weer een hele dag te rijden, waren we niet meer gewend. De dag verloopt voorspoedig en hoe meer we noordwaarts gaan hoe meer zon we hebben. De volgende dag ook goed weer om te rijden. Stoppen om 4 uur en zitten een paar uur lekker buiten in de zon. Woensdagmorgen is de koelkast niet meer koud en de diepvries is boven nul. Besluiten om dan maar naar huis te rijden. Vandaag veel 4 baans wegen en dat schiet lekker op. Om 5 uur parkeren we de camper weer naast ons huis en kijken we terug op een hele fijne trip in Frankrijk.