Week 1 -2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9
Griekenland - Albanie 2014 week 9
6 okt Vrij rustige nacht met wat regenbuien en harde wind. Doen de watertank vol hier bij de haven en vertrekken eerst naar de Lidl om de voorraad aan te vullen. Inmiddels begint het te stormen en dat rijdt niet lekker langs de kust. Kijken onderweg wel even bij wat strandjes en zien mooie plekjes voor als het mooi weer is. Nu stormt het zo hard dat je de camperdeur bijna niet open krijgt tegen de wind in. Rijden door naar Nafpaktos en willen het stadje bezoeken. Eten eerst een broodje en lopen het plaatsje in. Kijken rond bij de oude haven en dat is een mooi plekje. De rest van het plaatsje valt tegen. Net na de middag veel winkeltjes gesloten en er is ook heel veel leegstand.
Lijkt wel dat een kwart van alle panden hier dicht of te koop zijn. Niet echt leuk om door te wandelen. De Citadel schiet er bij in, het begint weer te regenen en gaan gauw naar de camper. Staan bij zee en de wind doet de camper schudden dus niet echt een plaats om te blijven staan. Vertrekken hier maar en gaan op zoek naar een beschut plekje voor de nacht. Rijden verder langs de kust en mooie plekjes zijn er niet zo veel. Bij Galixidi zien we een mooie beschutte baai en rijden naar beneden. Er staat nog een camper en staan hier heerlijk uit de wind. Om 4 uur is het weer droog en kunnen we zelfs nog een poosje buiten zitten. Hopen morgen op wat zon.
7 okt Rustige nacht met weinig regen en wind maar als we opstaan ziet de lucht er maar dreigend uit. Vertrekken om 9 uur naar Delphi maar we zijn net onderweg en de ruitenwissers moeten weer aan. Als we vlak bij Delphi zijn dan breekt er noodweer los. Regen, hagel, wind en zeer zwaar onweer. Het is gevaarlijk om door te rijden en stoppen 3 kwartier tot het ergste voorbij is. Het blijft wel regenen en geen weer om Delphi te bezoeken. Rijden het voorbij en gaan naar het klooster Osiou Louka. Als we de parking oprijden dan zien we dat we hier al eerder zijn geweest. Het regent nog een klein beetje en lopen naar het klooster. Mooie gebouwen waar al veel aan gerestaureerd is.
De kloosterkerk is mooi van binnen maar wel donker om alles goed te kunnen zien. Daarna buiten wat rondlopen maar de regen is weer spelbreker, komt weer met bakken naar beneden dus maar even wachten. Na 10 min bijna droog en buiten even rondlopen. Kijken onder de kerk in de Crypte St Barbara en die is mooi beschilderd. Het museum stelt niet veel voor. Lopen naar de camper en nog steeds niet droog. Vertrekken hier en hebben onderweg bij een hotel internet en kijken naar het weer voor de komende dagen. Morgen ook weer slecht en daarna iets beter. Rijden maar door naar het noorden en stoppen bij Sourpi aan een baai waar nog een camper staat. Om half 7 wordt het droog en licht de lucht wat op. Zien morgen wel verder wat we gaan doen.

8 okt Prachtig zonnig weer en na het ontbijt naar buiten in de zon. Om 10 uur de eerste wolken aan de lucht en de vliegen worden ontzettend lastig. Nog nooit zoveel vliegen bij elkaar gezien, soms zitten er wel 20 op je die ook knap steken. De lucht wordt steeds slechter en gaan om half 12 hier weg. Rijden verder noordwaarts en veel regen onderweg. Bij Korinos kijken we op het strand en dat is geheel verlaten. Zien de zon weer een beetje en lezen wat buiten. Ook hier snel buien en lastige vliegen. Ga nog even zwemmen en vindt mooie schelpen. Ook even in het leuke kerkje kijken hier bij het strand. Om 6 uur weer regen en het wordt blubber om de camper. Verplaatst hem naar achter het kerkje, daar staan we op asfalt.

9 okt Vannacht weer een paar buien en als we opstaan zien we een dreigende lucht waar je mag verwachten dat er weer regen naar beneden komt. Geven het op en vertrekken op huis aan. Tot 20 km voor de grens donker weer en een spatje regen, Daarna zon en die zien we de hele dag en rond 25 graden in Macedonië en Servië. Bij de grenzen hebben we niet veel oponthoud, gaat best wel snel. De reis verloopt verder aardig vlot alleen bij de wegwerkzaamheden gaat het wat langzaam. Stoppen op tijd voor een hapje en een drankje en om half 5 zijn we in Pojate waar we bij hotel-restaurant Aleksandar voor € 3,- mogen overnachten. Wel wat verkeers lawaai maar er zijn hier niet zoveel mogelijkheden. Hebben een goede WiFi verbinding en komen de avond wel door.
10-11 okt Heel goed geslapen op de parking vlakbij bij de vrachtwagens. Wel een oordopje in gedaan, de nachtwaker past wel op ons. Prachtig weer als we opstaan en na het ontbijt gaan we rijden. Vandaag veel tolweg door Servië en die zijn vrij goed, er zitten soms wel slechte stukken in de rechter rijstrook. Er is weinig verkeer en je kan kilometers op de linkse baan rijden en die is goed. Zijn om 1 uur nog 50 km van de Hongaarse grens. Eten een broodje en dan naar de grens waar het erg druk is. De grens van Servië kost 10 minuten en de Hongaarse grens kost ruim een uur, dit door onzinnige controle. Camper wordt van binnen gecontroleerd door de politie en niets gevonden. Na 20 meter weer stoppen en weer binnen kijken maar nu door de douane. Dit met elke auto.
Kopen een vignet en om half 4 rijden we het laatste stuk naar Kiskunhalas. Op de camping is het stil, 2 campers en 2 caravans is alles wat er staat. Zitten een half uurtje buiten en dan verdwijnt de zon al achter de bomen. Gaan voor het eten nog lekker badderen in het warme water. Ga om half 8 ook nog even en ben helemaal alleen in het water. Daarna nog even een warme douche in het toiletgebouw dat mooi en schoon is. Hebben WiFi in de camper, wat willen we nog meer. Ja morgen lekker veel zon zodat we buiten kunnen zitten. En dat kunnen we, zaterdag prachtig weer en 28 graden. Worden alleen lek gestoken door de muggen, de hele dag moeten ze ons hebben. Om 5 uur al naar binnen, ben al wel 15 keer geprikt door die rot beesten.
12-13-14 okt Gaan vroeg rijden voor ons doen, om 8,15 uur rijden we van de camping af. Hebben een klein beetje zon en na 100 km rijden we in de nevel en mist. Dit blijft zo tot vlak bij de Oostenrijkse grens. Daar zien we de zon weer en die schijnt verder de hele dag. De reis verloopt voorspoedig, heerlijk stil op de weg zonder de vrachtwagens, het voordeel van het rijden in het weekend. Zijn om half 3 al bij Melk waar we wilden overnachten en besluiten nog een poosje door te rijden. Nog steeds prachtig weer en bijna geen verkeer op de weg dus zonde om nu al te stoppen. De Stift van Melk hebben we al meer bezocht. Rijden Oostenrijk uit en bij Passau gaan we naar de CP waar we overnachten. Het is er vrij druk, lang geleden dat we zoveel campers bij elkaar hebben gezien.
Slapen goed en vertrekken de volgende morgen uitgerust naar Aschaffenburg. Het rijdt aardig vlot maar wel veel wegwerkzaamheden. Heel veel bruggen en viaducten zijn ze aan het repareren en dat houd toch wel op. Ook rijdt vandaag het vrachtverkeer dus druk op de autobaan. Hebben wel mooi weer om te rijden, in het begin wat mist maar dat lost snel op. Zien de bomen en struiken al mooie herfstkleuren krijgen. Zijn om 4 uur op de CP waar veel notenbomen staan en waar veel noten onder liggen, dus even een boel noten rapen. Ook hier een rustige nacht. Dan nog een rit naar huis en ook die verloopt voorspoedig. Bij de grens nog een laatste stop en dan door naar huis. Kunnen terug kijken op een fijne ontspannen trip door Albanië en Griekenland.