Week 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8- 9 Griekenland 2018 week 1 Index
13 aug. We vertrekken weer voor een reisje maar bij Eindhoven hebben we regen en dat wordt afgewisseld met plensbuien. Niet prettig dit weer al op de eerste dag. Na de middag wat minder buien en om half 4 zijn we op de CP in Kesten aan de Moesel. Mooie grote CP met wel plaats voor 80 campers. Wandelen naar het dorp en daar wonen veel wijnboeren. Zitten rondom in de druiven en die staan er goed bij. Een goed jaar voor de wijnboeren, er staan er heel veel druiven aan. Op tijd terug bij de camper, net binnen en krijgen nog een plensbui. Om 19.30 uur komt de zon er weer door. Het is hier heerlijk rustig dus lekker slapen vannacht.
14 aug. Het is donker weer als we opstaan, wel droog en haal de fietsen uit de garage. Vandaag naar Bernkastel Kues, een toeristenstadje aan de Moezel. Fietsen tussen de druivenstokken met mooie uitzichten op de hellingen. Zijn vroeg in de stad en het is er druk, heel veel toeristen op straat. Er staan hier veel mooie vakwerkhuizen, heel jammer dat de zon het laat afweten. Op de Moezel is het druk met rondvaartboten. Wandelen door het centrum, lopen wat winkels binnen en daarna zoeken we een restaurant. Vinden een mooie plek net buiten het centrum mat uitzicht op de Moezel.
We eten heerlijk en incl. drankje zijn we € 22,80 kwijt. Even na 2 uur weer op de fiets en rijden terug naar de CP. Doen het rustig aan, de zon komt er soms even door. Er staan hier veel notenbomen en onder sommige bomen liggen al veel noten. Gemeente werkers zijn ook takken aan het afzagen die laag boven het fietspad hangen en daar kunnen we de noten zo afplukken. De zon komt er goed door als we bij de camper zijn en zetten de stoelen buiten. Het is warm in de zon en kunnen heerlijk tot 7 uur buiten zitten. Dan verdwijnt de zon weer achter een dik wolkendek.
15 aug. Doen eerst wat boodschappen en rijden richting Aschaffenburg. Goed weer om te rijden en weinig oponthoud terwijl ze toch op diverse plaatsen aan de weg bezig zijn. Vooral bruggen en viaducten worden hersteld of helemaal vernieuwd. Zijn met de middag bij de CP maar dat is ingericht voor een muziekfestival. Voor € 17 ,- mogen we er wel overnachten maar daar hebben we geen zin in. Zoeken een plekje om te eten en rijden naar de serviceplaats. Daar ontmoeten we een Duitser die wel een paar plekjes voor ons weet.
Rijden naar de eerste maar die staat vol. Rijden naar Miltenburg en op het plekje aan het water staat helemaal niemand. Het is een mooi plekje om te overnachten. Verder is hier niet veel te zien, je kan een stukje wandelen links en rechts langs het water. Er zijn hier veel volkstuintjes met huisjes erop en waar de mensen in de zomer verblijven. In de loop van de middag klaart de lucht weer wat op en kunnen we lekker buiten zitten. Het blijft tot 8 uur lekker buiten, dan gaat de zon onder en verschijnen de muggen. Die weten ons wel heel snel te vinden.
16 aug. Prachtig weer als we opstaan, ontbijten en vertrekken om 8:45 uur naar Passau. De eerste uren verlopen vlot maar na 11 uur veel werkzaamheden aan de wegen en dat kost ons aardig wat tijd. Om 3 uur zijn we op de CP van Passau, wat later dan we verwacht hadden. Gaan op de fiets naar het oude stad en dat is toch ruim 2 km. Het is heerlijk fietsen, er waait een lekker windje. Bij de steigers aan de Donau ligt het vol met rondvaart en cruise schepen. In de stad bijna geen wind en daar is het warm. Beginnen het bezoek maar met een lekker ijsje. Daarna bezoeken we een kerkje, lekker om weer even uit de zon te zijn.
Wandelen naar de Dom St Stephan. Deze 103 meter lange kathedraal is gebouwd tussen 1668 en 1693. Binnen is deze barokke kerk een plaatje en een van de grootste orgels ter wereld is in deze kathedraal gebouwd. Als we binnen zijn begint het orgel te spelen en het geluid is zo hard dat het dreunt in je oren. Nemen wel even de tijd voor het maken van foto's en dan weer snel naar buiten. Wandelen nog een poosje door het centrum maar door de warmte haken we snel af. Drinken wat op een terrasje en fietsen om half 6 weer naar de camper. Het blijft warm vanavond en zitten tot 9 uur buiten.
17-18-19-20 aug. Vandaag rijden we naar het oosten van Oostenrijk. Rijden binnendoor langs de Donau naar de grens en tanken er diesel voor € 1,21 en kopen een vignet. Rijden verder langs de Donau en dat is een mooie route. Volgen deze tot Linz en gaan daar de autobaan op. Dat rijd wel sneller ondanks de drukte op de snelweg. Om half 3 zijn we op de CP in Deutsch Jahrndorf. De beheerder komt een zakje brengen en ja mag zelf bepalen hoeveel je erin stopt. Een stille plek bij een boerendorp. Loosput en water aanwezig. Het is mooi weer en zitten de rest van de dag buiten.
Volgende morgen rijden we verder naar de grens van Hongarije en kopen daar een tolvignet. Er zijn veel kantoortjes met verschillende prijzen. Dan verder door Hongarije en dat gaat niet vlot. Kilometers weg zijn afgezet en er is niemand aan het werk. Dat treffen we vandaag op veel plaatsen. Vaak langzaam rijden en met 32 graden niet zo lekker. Het is 3 uur als we op de camping in Kiskunhalas aankomen. Daar is het niet druk en hebben een goede plaats. Ook hier is het warm en de rest van de dag zwemmen, wat lezen en lekker in de thermobaden zitten. Ook hier weten de muggen ons te vinden zodra de zon ondergaa
Altijd weer een fijne plek om een paar dagen te staan. De voorzieningen zijn goed en er is een goede WiFi verbinding. We horen wel regelmatig de sirene van de ziekenauto's, tegenover de camping is het ziekenhuis. Volgende dag lekker weer hetzelfde, zwemmen, lezen en in de warme baden. Op de camping is een soort snackbar waar je warm eten kan kopen. Proberen een Langos, een dikke bodem van een soort oliebollenmix, daar gaat een mix van knoflook en uien op, dan een laag zure room en als laatste geraspte kaas. Smaakt heerlijk en genoeg voor 2 personen en dat voor € 1,50. Kan je zelf niet voor koken. De laatste dag hier en gaan fietsen in en buiten het stadje.
Schijnt een feestdag te zijn en alle winkels zijn gesloten. Kom er nu ook achter dat ik de camera vergeten ben. Fietsen door achteraf straatje en dat ziet er triest uit. Geen mensen op straat en de huizen allemaal omringd met hekken, bomen en struiken zodat ze helemaal afgesloten zitten van de buitenwereld. Doet allemaal heel ongezellig aan en na een paar uur zijn we het zat en fietsen terug naar de camping. Halen eten bij het restaurant en luieren de rest van de middag. Om half 7 op de fiets naar het centrum en gaan eten in een restaurant, een lekkere mixgrill maar het is veel te veel, kan je wel met 4 man van eten. Terug naar de camping en morgen naar Servië.