Week 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 Griekenland 2018 week 3 Index
27-28 aug. Op weg naar een volgend strandje en onderweg bij de Lidl boodschappen doen. Daarna rijden we langs de kust verder. Zien regelmatig de ronde netten van de viskwekerijen. in zee liggen. Het is 100 km naar Galaxidi en daar hebben we al eens gestaan. Staan wel wat campers maar er is nog ruimte genoeg voor ons. Luifel uit, stoelen buiten en eerst even zwemmen. Meet hier de temperatuur van het water en dat is 27 gr. Voor ons staat een Italiaan en die heeft op een paar uur na de hele dag zijn generator aan. Hij is ingebouwd en maakt gelukkig niet zoveel herrie. Is niet voor zijn arco, ramen en deuren staan de hele dag open.
De dag is weer snel voorbij en na het avondeten krijgen we weer een flinke regenbui. Vannacht geen regen en mooi weer als we opstaan. Vermaken ons verder prima, maken wat foto's, lezen en zwemmen en op tijd wat eten en drinken. In de loop van de middag komt de ene na de andere camper het strandje op. Om 6 uur staat het helemaal vol. Wordt ons wel een beetje te druk en denken er over morgen te vertrekken. Staan nu met 1,5 m tussenruimte en dat vinden we niet prettig.
29 aug. Gaan om half 9 rijden naar Delphi en hebben mooi weer. Het is een mooie rit en kunnen parkeren vlak voor de ingang. Dat lukt alleen maar als je vroeg bent. Als 65+ krijg je 50% korting, inplaats van € 12,- betaal je maar € 6,-. Dit is bij de meeste opgravingen zo. We waren hier al eerder maar toch wel weer mooi om een paar uur rond te lopen. Moet toch zwaar werk zijn geweest om met die grote blokken steen deze bouwwerken te maken. Eind van de ochtend wordt het druk, de ene na de andere groep komt binnen en voor ons tijd om te vertrekken. Langs de weg staat het nu overal vol met auto's en bussen.
Gaan het klooster Jeruzalem bezoeken. Rijden er via een een mooie route door de bergen heen. Komen er om 1 uur aan en eten eerst een broodje. We hebbe geluk, de meeste kloosters zijn om deze tijd gesloten maar deze is gelukkig open. Een oude maar heel gezellige non gaat met ons mee het kerkje in. Het is maar een klein kerkje maar wel mooi. Mag zelfs een foto van de non maken. De hele binnenplaats van het klooster is een plaatje, rondom een mooie tuin vol bloemen en planten en de gebouwen zijn van natuursteen. Veel bloemen o.a. de dahlia's kwamen uit Holland. Hebben genoten van het bezoek aan dit klooster.
Vlak bij het klooster is een soort picknickplaats in het bos waar veel Grieken tussen de bomen van alles bouwen en neerzetten om er in het weekend in te vertoeven. Heb wel de indruk dat er ook permanent wordt gewoond. Het is hier heerlijk rustig en overnachten hier. Ook nog een fijne koele plek, we staan op 850 meter en de camper staat in de schaduw van de bomen. Kunnen nog lekker een poos buiten zitten en bijkomen van deze mooie maar drukke dag. Voelen onze benen wel en dat zal morgen nog wel beter voelbaar zijn.
30 aug. Heerlijk geslapen hier, was vannacht niet warm in de camper. Vertrekken om half 10 en gaan het klooster Ossio Lucas bezoeken. Het is een heerlijke rit door een prachtig landschap. Wel een beetje te nevelig voor de mooie uitzichten. Treffen het bij het klooster, kunnen de camper onder een grote boom parkeren en die staat de eerste uren lekker uit de zon. Het klooster is mooi en er is veel te fotograferen zowel binnen als buiten. Het is hier niet druk en kunnen alles op het gemak bekijken. Veel mooi metselwerk door de verschillende kleuren en maten van de stenen. Het museum is klein maar wel mooi om even door te lopen.
Daarna rijden we naar Orchomenos, daar is een kleine opgraving met een grafkelder. Kunnen er tegenover parkeren naast de kerk. Staan ook wat bomen en staan uit de zon. Lopen het plaatsje in om wat te gaan eten maar dat valt niet mee. Komen bij een pleintje waar een restaurantje open is maar de eigenaar spreekt geen woord engels en een menukaart is er niet. Hij neemt ons mee naar de keuken en laat zien wat hij heeft. Zo kan je ook je eten samenstellen en het smaakte heerlijk. Daarna naar de opgraving en het theatertje is echt aan opknappen toe, helemaal verzakt. De graftombe is wel aardig met een mooi bewerkt plafond. Rest van de dag bij de camper en in het zonnetje wat lezen.
31 aug. Vandaag gaan we richting het eiland Evia, ee eiland voor de kust van Athene. Rijden binnendoor en komen op hele slechte weggetjes. Eerst een weg waar je alleen maar links kan rijden en eigelijk te smal voor de camper. Een tegenligger stopt gelukkig als hij ons ziet komen. Ook verzakkingen in de weg zie je en soms het halve wegdek wel een halve meter diep verzakt. Dat is al een poosje zo aan het gras te zien wat er in groeit. Staat ook helemaal geen verlichting bij en echt gevaarlijk om hier in donker te rijden. Komen bij een plaatsje waar markt is en stoppen even. Veel te koop maar groente en fruit is niet goedkoop. Ook de vis is heel duur. Het zijn meest particulieren die hier hun spullen verkopen van eigen tuin.
We zijn de enige toeristen hier op de markt. Slaan wat fruit in en rijden weer verder. Zijn hier vanmorgen geen enkele camper tegen gekomen. Om 1 uur rijden we de brug over die Evia met het vaste land verbindt. Rijden naar Eretria en stoppen bij het strandje buiten het plaatsje. Ook hier geen camper te zien dus wij hebben plaats genoeg. Staan wel vlak langs een weggetje maar daar rijden alleen op de dag wat auto's. Het zeewater is hier 28 graden en dat is dus heerlijk om veel te zwemmen.
1-2 sept. Mooi plekje maar we vertrekken vanmorgen wel, geen kraan hier en hebben niet genoeg water om het weekend hier te blijven staan. Schijnt hier ook erg druk te worden met mensen uit Athene die met de veerboot oversteken om het weekend door te brengen. Komen door Aliveri en slaan boodschappen in bij de Lidl. Dan verder zuidwaarts naar het dorpje Porto Boufalo. Mooi rit over vrij goede wegen. Stoppen op mooie plekjes aan de zee, hebben geen haast. Zijn er om half 1 en er staan maar 3 campers.
Zoeken een mooi plekje en lopen even het dorpje in. Dat is snel gezien, 50 huizen, een kerkje en 2 restaurantjes, meer is er niet. Bij het toegangshekje van het kerkje zit een kraan. Maken wat foto's bij het haventje en gaan daar ook even eten. Betaal voor samen € 19,- maar het is veel te veel, wat ons voorgezet wordt. Dat kunnen we lang niet allemaal op ondanks dat het heerlijk smaakt. Inmiddels half 3 en de rest van de middag wat zwemmen, en lezen en doe de watertank vol. Verder lekker genieten van dit mooie plekje, hebben zelfs een boom waar we onder kunnen zitten. Het is best wel heet in de zon maar er is gelukkig wel wat wind.
We slapen hier goed, soms horen we in de verte even een hond blaffen. Zitten weer vroeg buiten en dan is het lekker in de zon. Doen wat klusjes, een klein wasje en verder wat zwemmen, snorkelen en wat internetten. Komen vandaag wel wat mensen uit de omtrek zwemmen of om een visje vangen maar verder blijft het heerlijk stil. Het is zondag is hadden we wel wat meer drukte verwacht hier. Rond half 9 komen enkele muggen ons lastig vallen en gaan we opruimen. Morgen rijden we weer een stukje verder.