Week 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 Griekenland 2018 week 4 Index

3 sept. Rijden verder naar het zuiden en stoppen in een plaatsje waar een huis staat in de vorm van 4 molens. Wel heel apart om te zien. De molens worden verhuurd als vakantie appartementen. Gaan verder naar het plaatsje Panagia. Het ligt mooi aan een baai en er is een kleine vissershaven. Parkeren bij de haven en drinken eerst koffie. Daarna wandelen we langs de haven en een heel stuk langs de baai. Mooi plekje om even de benen te strekken. Langs de baai staan heel oude bomen en de stammen hebben bijzonder vormen. Lopen hier een uurtje rond en maken veel foto's.

Dan weer naar de camper en rijden verder naar Nea Stira. Onderweg zien we nog een mooi kerkje en gaan er even kijken. Helaas die zijn ze aan het opknappen en alles zit op slot. Hebben tijdens deze rit nog geen camper gezien. Om half 1 zijn we in Neo Stira en ook hier geen camper bij het strand te zien. Er staan parasols op het strand en kunnen lekker uit de zon zitten. Jammer dat er geen stranddouche is. Eten een broodje en daarna wat zwemmen en lezen tot 3 uur.
Er waait wel een stevige wind vanmiddag. Om 3 uur wandelen we langs de haven naar het plaatsje. Het is er heel stil, de toeristen zijn hier al vertrokken lijkt het. De meeste winkeltjes zijn gesloten. Komen langs een leuke kerk maar ook die is gesloten. Wandelen naar het drukste gedeelde langs het water en nemen een lekker ijsje op een terras. Hebben we wel verdiend na 2 uur wandelen. Gaan weer terug naar de camper en nog wat zwemmen en lezen. Heerlijk weer nu en de wind is ook een stuk minder. Kunnen tot half 9 buiten zitten.
4 sept. Vertrekken uit Nea Stira en moeten weer terug omhoog naar de hoofdweg. Het is een mooie route met mooie uitzichten. Komen een bordje tegen van Drakospita, de drakenhuizen. Stoppen daar om even te kijken. Ze zijn helemaal gestapeld van platte stenen, alleen voor het dak hebben ze wat dikke takken gebruikt om de stenen op te leggen. Wel aardig om te zien. Dan op weg naar Karystos om het plaatsje te bezoeken. De route erheen is mooi met prachtige vergezichten. Wel bergachtig maar we zien steeds wel de zee of een mooie baai.
Parkeren bij de haven van Karystos en gaan wandelen. Aardig plaatsje met een vrij grote haven maar het doet niet echt Grieks aan, missen het sfeertje op straat. In een winkel is het wel Grieks, niet de supermarkt die wij gewent zijn. Het is rommelig, staat vol met zakken en dozen maar alles is wel vers en schoon. Kijken even in de kerk en die is wel mooi. Drinken wat op een terrasje en zoeken de camper weer op. Rijden verder naar de baai van Messochorion. De natuur blijft mooi en een mooie rit om te rijden.
Wel bergachtig met aardige hellingen zowel omhoog als omlaag. Vooral de afdaling naar de baai is steil en smal. Komen gelukkig geen auto's omhoog. Rijden door naar het strand en daar staat het vol met auto's. Is nog wel een klein plekje maar daar kunnen we de luifel niet uitdraaien en met 33 gr. is dat toch wel lekker. Eten eerst een broodje en maken wat foto's. Er staan ook borden dat je niet mag overnachten hier en omdat het druk is nemen we geen risico en blijven niet hier. Rijden weer omhoog en rijden naar Porto Boufalo. Daar kunnen we zeker staan. Zijn er om half 4 en hebben de hele pier voor ons alleen. heerlijk onder de boom lezen en tussendoor wat zwemmen en snorkelen.
5 sept. Gaan onderweg eerst boodschappen doen en daarna door naar Kimi. Daar liggen in het water mooie formaties van platte stenen die door het zeewater bijzondere gevormd zijn. Door de zon en het witte gesteente moeilijk te fotograferen. Heerlijk om hier wat te klauteren en langs de zee te wandelen. Terug in de camper drinken we koffie en genieten van de rust en de prachtige rotskust. Vertrekken hier en rijden richting Metohi.
Mooie rit door het berggebied en een pracht gezicht als we het strand van Metohi onder ons zien liggen. Zien er maar 1 camper staan dus plaats genoeg. Volgens de navigatie moeten we via een steile onderharde weg met veel grind naar beneden. Ga even verder kijken en zie zo wel dat ik hier nooit meer boven kan komen door het grind. Zoeken een andere weg maar dat zit niet mee. Komen door kleine dorpjes met hele smalle straatjes met veel bochten maar geen weg naar het strand. Wel balen maar we blijven niet zoeken en rijden door naar Kria Vrissi.
Daar is plaats genoeg en zetten de camper langs de lage duinen. Niet een geweldige plek maar wel heelijk rustig. Gaan eerst even zwemmen en daarna bijkomen van deze dag. Hebben 200 km gereden en ontelbare bochten hier in de bergen, er is geen 300 meter rechte weg. Ook smalle wegen met veel takken en struiken die over de weg groeien. Hier en daar toch wel slechte stukken met gaten en verzakkingen dus een vermoeiende dag.
6 sept. Haal de fietsen uit de camper en gaan om half 10 op pad. Rijden eerst naar het einde van het strand en willen daar langs de rotsen omhoog klimmen. Moeten wel door een ondiep water lopen en al gauw zitten onze schoenen vol met fijn gruis maar we kunnen nu wel naar boven klauteren. Wandelen een heel stuk langs de rotskust die op diverse plekken wel 100 meter loodrecht boven het water uitsteekt. Het is een mooie wandeling en zien bomen en struiken die door de zeewind helemaal scheef groeien. Heerlijk om hier een paar uur te wandelen.
Om half 12 weer naar de fietsen en rijden wat in de omgeving. Daar is niet zoveel te zien wat te bezichtigen waard is. Om half 2 weer bij de camper, doen de luifel uit en eten eerst een broodje. De rest van de middag is steeds hetzelfde, wat lezen, zwemmen en ons vooral niet druk maken en dat lukt ons heel goed. Het zwemmen is later in de middag niet zo fijn, door de wind zijn de golven net iets te groot. Zitten buiten tot de zon ondergaat maar merken dan dat we beiden alweer een paar keer gestoken zijn door de muggen.
7-8 sept. Vertrekken om half 10 en zie al snel dat het acculampje op het dashboard blijft branden. Stoppen om te kijken wat er aan de hand is. Controleer de zekeringen en die zijn allemaal heel maar de accu krijgt geen stroom. Probleem zal dus wel de dynamo zijn die geen stroom levert. Op zoek naar een garage en die zien we al snel. Die sturen ons naar een andere zaak die daar beter in thuis zijn. De monteur loopt mee naar de camper en weet niet hoe de motorkap open moet, geen goed teken dus. Hij meet van alles en de dynamo geeft geen stroom zegt hij. Wil onder de auto kijken en moet de camper achter het pand boven de put zetten. In de tuin zit een gat in de grond van 75cm bij 150 cm en ruim 1 meter diep.

Monteur komt tot de conclusie dat de dynamo stuk is maar hij kan verder niets voor mij doen. De eigenaar gaat voor me aan het bellen maar na 15 min. kan ook hij geen dynamo vinden. Bel de S.O.S servicedienst van de verzekering en die bellen later een adres door van een Fiat garage hier 60 km vandaan. Inmiddels vrijdagmiddag en geen gunstig moment om daar om een uur of 3 aan te komen. Stellen het uit tot maandag. Rijden weer terug naar waar we stonden en kunnen nu op een ander plekje op het strand staan. Vermaken ons vandaag en morgen hier wel. Zien hier mooie witte bloemen, een soort lelie. Ze komen uit grote knollen en staan met linten afgezet als bescherming.

9 sept. Rijden vandaag vast richting de garage zodat we er morgen niet te laat aankomen. De bergweg rijd niet vlot door de vele bochten. Het is zondag en vrij druk op de weg. Door de bochten rijden auto's soms wel 5 km achter ons zonder dat ze veilig kunnen inhalen of ik ze voorbij kan laten. Doen er ruim 2 uur over om Evia te verlaten via de oude brug. Bij Drosia vinden we een mooi plekje naast de jachthaven. Eten een broodje en doen de rest van de dag weinig. Hebben een generator en laden de startaccu weer vol zodat we morgen zonder problemen naar de garage kunnen. Staan hier helemaal alleen.