Week 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 Griekenland 2018 week 9 Index
8-9-10 okt. Vandaag rijden we naar Kiskunhalas in Hongarije als alles vlot verloopt. Het eerste gedeelte houd erg op, allemaal 2 baans en het is er druk. Eenmaal op de tolweg rijdt het vlotter. Wel regelmatig last van diepe wielsporen. Tanken nog even goedkope diesel, gooi er 70 liter in voor € 1,04 p/l. Hier is onderweg weinig te bewonderen. Zien wel veel luchtvervuiling van de industrie, wat een troep komt er uit de schoorstenen. Ook veel rook door het afbranden van akkerland. Hele stukken rijden we door de rook en smog. En dat mag hier zeker allemaal? De grens van Servië uit gaat snel en bij de Hongaarse willen ze in de camper kijken.
Doe de deur open, ze vragen of ik verboden spullen hebt zoals drank of sigaretten. Nee heb ik niet, ze draaien zich om en vertrekken zonder binnen te kijken. Het laatste stuk naar Kiskunhalas is allemaal 2 baans en komen door veel kleine plaatsjes. Hier wel veel diepe wielsporen dus maar rustig aan doen. Zijn om 5 uur op de camping en daar is het druk. Staan nu meer campers en caravans dan in augustus. Kleden ons snel om en lekker het thermobad in. Daarna warm eten maken en na het eten ga ik nog een keer het bad in. Om 8 uur gaan ze sluiten en moeten we er uit. Morgen is het vanaf 7 uur weer open. Weer lekker uitgerust van deze rijdag.
Wordt wel koud hier, maar 10 gr buiten als we opstaan. Doen voor het eerst even de kachel aan, binnen maar 15 gr. Blijven hier staan en met 25 graden op de dag is het lekker vertoeven hier. Lekker in de zon zitten, wat lezen en zwemmen en voor je het weet is het weer avond. Voor morgen ook dit weer en blijven nog maar een dag staan. Slapen wel lekker nu het in de camper kouder wordt. Om 10 uur de stoelen buiten en nog een dag luieren, beetje lezen en tussendoor zwemmen. Drinken koffie met elkaar en ook deze dag gaat weer snel voorbij. Bevalt zo goed dat we morgen ook nog hier blijven staan.
Volgende morgen lopen we naar de markt. Gaan er om half 11 heen maar zijn te laat, de meeste zijn al aan het opruimen. Kopen er wel een Langos, een soort dikke luchtige pizzabodem van een soort oliebollenmix uit de frituur, daar een laagje knoflook en uien op, daarover een laag zure room en als laatste geraspte kaas. Is heel lekker, kost € 1,50 en genoeg voor 2 personen. Zien dat bij een restaurant mensen voor een klein bedrag eten komen afhalen. Ze brengen zelf wat mee waar het wordt in gedaan. Lijkt ons een soort voedselbank voor de arme meestal oudere mensen.
Doen nog wat boodschappen in de supermarkt en terug naar de camping. De rest van de middag zonnen, zwemmen en de camper rijklaar maken voor morgen. Om half 7 lopen we naar het centrum en gaan gezellig uit eten met ons vieren. Eten lekker en zijn incl. wijn nog geen € 10,- per persoon kwijt. Ook nu weer zoveel dat we het niet allemaal opeten. Het is al weer koud als we om half 10 terug wandelen naar de camping. Dat is wel even wennen, op de dag 25 gr en 's avonds en nacht 10-15 graden. Morgen weer een rijdag, vertrekken naar Oostenrijk.
11 okt. Vandaag een lange rit, meer dan 500 km. Eerst 50 km over binnenwegen naar de M8 en daarna via de M6 richting Boedapest. Daar troffen we het goed dat we op de goede weghelft reden, op de andere weghelft stond een file met hoofdzakelijk vrachtauto's van wel 20 km. Wij kunnen gelukkig zonder oponthoud via de M1 naar de Oostenrijkse grens rijden. Die zijn we snel gepaseerd, er was bij beide overgangen geen douane te bekennen. Kopen een vignet voor de tol en nemen in Oosterijk de autobaan. Daar is het erg druk en komen om half 5 aan op de CP van Ardagger Markt.
Staan al 6 campers en er komen er nog 6 of 7 bij om te overnachten. Leuke plek die wel vlak bij een weg ligt maar avonds rijdt er bijna geen verkeer meer. Pakken de stoelen en kunnen nog lekker buiten in de zon zitten. Nemen een lekker wijntje voor het eten, hebben we wel verdient na een rit van 522 km. Het is hier weer wat frisser en als de zon ondergaat dan zakt de temperatuur snel beneden de 10 gr. Gauw naar binnen en in de loop van de avond de kachel aan.
12 okt. Mooi weer als we opstaan maar koud buiten. Na het ontbijt nemen we afscheid van Wilma en Gerard, die gaan naar huis en wij doen nog een paar dagen Duitsland. Rijden via de autobaan naar Passau en net voorbij Passau rijden we in een fuik voor politie controle. Verkeer zwaarder dan 2.8 ton rechts aanhouden. Bij een versmalling staan een soort infrarode lampen aan de zijkant van de weg waar we stapvoets langs rijden. Gelukkig geen verdere controle en mogen we doorrijden. Verlaten de snelweg bij de afslag naar weg 85. Een mooie brede weg door het Beierse Woud. Het rijdt voortreffelijk en genieten van de mooie herfstkleuren en prachtige uitzichten.
We volgen deze weg helemaal tot voorbij Cham en om 2 uur gaan we de autobaan op naar Rothenburg aan de Tauber. Al snel oponthoud door een file maar daarna kunnen we vlot doorrijden. Om half 5 komen we aan op de CP en daar staat het vol. Op een krap plekje kunnen we nog net staan. Drinken wat en daarna de stad in. De zon staat al laag en geen goede tijd om te fotograferen. Ze zijn hier al druk met de kerst, veel etalage's zijn al in kerstsfeer. Wandelen door de straatjes en om half 7 gaan we in een restaurantje eten.
De kebabschotel smaakte heerlijk, alleen jammer dat de eigenaar openlijk in de zaak ruzie stond te maken met iemand uit de keuken. Zoiets hebben we nog nooit meegemaakt. Snel afrekenen en maar gauw vertrekken. Liet hem wel merken dat we daarom snel vertrokken. Gaan terug naar de CP en daar rijden regelmatig campers rond om nog een plekje te vinden maar moeten toch ergens anders een plekje zoeken. Morgenochtend maar even terug om nog een paar foto's te maken.
13 okt. Lopen eerst nog even de stad in maar ook nu staat de zon nog laag en de huizen staan uit de zon. Hebben het verder gauw gezien en gaan terug naar de CP waar al meerdere campers zijn vertrokken. Wij vertrekken hier en volgen de Romantische strasse en die blijft mooi om te rijden. De bomen in mooie herfstkleuren en ook de druiven hellingen beginnen te verkleuren.
Komen door mooie plaatsjes en in Weikersheim maken we een stop. Wandelen het plaatsje in en dat ziet er wel gezellig uit. Mooie huizen en een leuk en gezellig plein in het centrum. Krijgen om 1 uur trek in eten en zoeken een plekje op het plein. Helaas 3 restaurants gaan om 1 uur dicht en bij de vierde zijn alle tafels gereserveerd voor een gezelschap. Geen dus hier dus maar verder rijden naar Bad Mergenstein. Daar zijn wel de restaurants open maar de winkels weer gesloten. Gaan eerst eten op het plein en dat smaakt voortreffelijk. Na het eten wandelen we wat rond en ook een mooi plaatsje om te bezoeken. Wel bijzonder was een heksentuin compleet met kraai, kookpot en heksenkruiden.
Om 3 uur vertrekken we hier en rijden naar het plaatsje Miltenburg en gaan op zoek naar de CP. Die is op een groot terrein met verharde plekken en je kan op het grasveld staan. Er is overal plaats genoeg en kiezen voor een plekje op het gras. Het is ook vandaag weer heerlijk in de zon en zetten de stoelen buiten. Kunnen nog tot half 6 buiten zitten. Staan wel vlak bij een viaduct maar hebben daar weinig hinder van. Het meeste geluid van de banden gaat over ons heen. Drukke maar leuke dag gehad.
14 okt. Gaan vandaag weer een stukje verder en wel naar Mayschoss. Prachtig weer om te rijden en doen rustig aan Rijden via Worms en de toegangspoort op de brug is indrukwekkend, wat een mooi gebouw. Toch de stad zelf ook nog eens bezoeken. De reis verloopt vlot bijna nergens oponthoud. Zijn om half 2 in Mayschoss en eten eerst een broodje. Daarna lekker buiten in de zon, beetje rondwandelen en tussendoor wat druiven eten.
De druiven zijn al geplukt maar hier en daar hangen er nog kleine trosjes aan en die smaken voortreffelijk. Eet er heel wat op voor het avond is. Het is hier druk met campers, om 6 uur staat het zo goed als vol, zijn er zeker 60. Is ook een mooie plek, je kunt hier mooi wandelen en fietsen, restaurants vlakbij en er is een loosplek met kraan om je tank te vullen. Het geld komen ze ophalen en je krijgt dan wat info over de omgeving. Die hebben we niet meer nodig, gaan morgen naar huis.

15 okt. Het is hier lekker stil 's nachts en hebben lekker geslapen, Wel koud en gauw de kachel even aan. Ontbijten en vandaag de laatste rit naar huis. Het weer is zonnig en bijna geen vertraging vandaag. Wel op enkele plekken dat ze aan de weg aan het werk zijn maar hebben weinig stil gestaan. Eind van de middag staat de camper weer naast ons huis. De negen weken in Griekenland zijn snel voorbij gegaan, hebben het goed naar ons zin gehad. Wel hele warme dagen en vooral 's nachts koelde het weinig af. Ook meer last gehad van de muggen, was dit jaar erger dan voorgaande jaren. Kunnen weer met plezier terugkijken op deze geslaagde reis.