Week 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12
Marokko 2013 Week 7
15 febr. Vandaag een rustdag na het bezoek aan Marrakesh. Het was hier heel stil vannacht, niets gehoord, om 6 uur wakker van de moskee. Vetrekken om half 10 van de parking en rijden naar de Marjane. Vullen alles weer aan zodat we weer een poosje vooruit kunnen. Daarna rijden we naar een camping waar we de rest van de dag buiten van de zon genieten. Plannen de route voor de komende dagen en hopen dat het weer mee werkt. Zien dat de komende dagen er meer bewolking komt met lagere temperaturen en zelfs kans op wat regen. Zitten tot 6 uur buiten en om 9 uur is het nog 18 graden. Morgen gaan we de Ourika vallei bezoeken.
16 febr. Rijden om half 10 van de camping en gaan op weg naar de Vallée de I'Ourike. Rijden een beetje door de buitenwijk van Marrakesh en dat gaat vlot. Dan nemen we weg R 31a naar Dar-Caid-Ouriki. Via weg R 2917 rijden we helemaal door Setti-Fatma heen tot de weg ophoudt. Het dal is mooi en doet ons aan Nepal denken. Primitieve bruggentjes, hier en daar een hangbrug en snelstromend water. Het is er druk en lastig om te rijden. Steeds de zon op de voorruit, kuilen in het wegdek en ook vaak bomen en struiken die over de weg hangen. Hebben ook een verkeerde dag uitgezocht om dit te doen. In het weekend komen hier heel veel Marokaanen op bezoek. Overal zie je tafels en stoelen tot bijna in het water staan.
Wilden aan het eind van het dal gaan wandelen maar zien daar vanaf. Zoeken een plekje om te keren en rijden weer terug het dal uit. Eten een broodje onderweg en daar zien we hoe 2 vrachtauto's schapen en geiten komen lossen. Gaat er niet zachtzinnig aan toe maar ook veel schapen springen zelf uit de auto. Stoppen bij wat pottebakkers om wat voor de tuin te kopen maar de kwaliteit is niet zo best hier, in veel grote potten zitten krimpscheuren van het drogen of het bakken. We hebben nog even en kijken we later wel weer eens naar betere kwaliteit.

Dan rijden we een stuk richting de Tizi-n-Tichka pas en willen voor de pas overnachten. Dat valt niet mee om een rustig plekje te vinden, We zien ook nergens een camping hier en bij restaurantjes zijn weinig mogelijkheden. Overal sta je vlak langs de weg met de camper. Zien een mooi plekje bij een boerderijtje op het erf en ga vragen of we daar mogen staan. Dat mag en we hebben een prachtige plek voor de nacht. (N31.45342 W7.38621 ) Later komt er een man kennis maken, blijkt de eigenaar te zijn. Ook hij vindt het wel leuk om gasten te hebben. Hebben wel een koude nacht met wat vorst, staan op 1130 meter hoogte.

17 febr. Nemen afscheid van deze vriendelijke mensen, geven ze wat geld en kleding waar ze heel blij mee zijn. Daarna rijden we richting de Tichka-pas maar stoppen al weer snel als we in een klein dorp een markt zien. Gaan er even kijken en het is wel een heel mooi marktje. Het ligt tegen een helling aan met allemaal smalle straatjes met hutjes en huisjes waaruit van alles wordt verkocht. Ook op de grond ligt van alles te koop. De mensen zijn vriendelijk en eigenlijk niemand maakt bezwaar tegen fotograferen. Mensen zijn wel moderner gekleed maar de markt lijkt nog van 50 jaar geleden. Prachtig om hier tussen te lopen.
Moeten toch weer verder en vertrekken na een uurtje. De klim naar de pas is mooi maar de zon laat ons vanmorgen in de steek. Stoppen regelmatig voor de uitzichten maar het is kous als je even naar buiten gaat. Soms ben je verbaasd, zie je ineens op 2000 meter in een kale vallei een voetbalveld liggen. Daar zal de bal nog wel eens uit de diepte gehaald moeten worden. Boven op de pas op 2260 meter is het zeer koud, er staat een harde koude wind. Komen hier nog vrienden tegen en zitten een uurtje te kletsen. Daarna weer verder en nemen de weg P 1506 naar Telouet. Deze weg is smal en er zitten aardig wat kuilen en plekken in door waterschade. Kost wel wat tijd maar wel te doen.
Bezoeken de Kasba in het dorp Telouet en die is al aardig vervallen. Intree is 20 Dh en dat is voor de restauratie. Wandelen door de vervallen kasba en kunnen nog wel zien hoe het vroeger is geweest. Komen op de eerste verdieping en zijn verbaast wat daar te zien is. Een paleis gedeelte met prachtige kamers voorzien van tegelwerk en schitterend stucwerk. Ongelooflijk dat er in dit bouwval nog zoveel moois te zien is. Daarna lopen we nog even het dorp in rond de Kasba. Hier is het nog echt arm, huizen en steegjes nog van klei en met regen moet het hier wel heel smerig zijn. Besluiten niet uit eten te gaan en betaal 30 Dh om op de parking van het restaurant te overnachten.

18 febr. Vertrekken om half 10 en vervolgen de slechte weg naar een zoutmijn, Na 7 km zien we het bordje en naar de mijn het is het 300 meter lopen. Komen in een heel bijzonder landschap met veel zout aan de oppervlakte en mooie gekleurde bergen. Jammer dat de zon het laat afweten. De zoutbakken zijn niet meer in gebruik, de mijn is nog wel open. Er worden nog steeds zoutblokken uit de mijn gehakt. Twee mensen nemen ons mee de mijn in maar ze hebben maar een klein zaklampje, stom ik laat een goede zaklamp in de camper liggen. De rondleiding binnen valt tegen door gebrek aan licht. Met een stok wordt er een zoutpegel van het plafond geslagen en die krijgen we mee. Geven de jongens wat geld en lopen weer naar de camper.

Na 3 km is de slechte weg ten einde en komen op een nieuw wegdek en dat rijdt super. Ook naast de weg is het vlak als je er eens af moet voor een grote tegenligger. De hele weg tot Ait Ben Haddou over 35 km is nieuw. De natuur is een plaatje, wat is het hier mooi, lijkt een beetje op Death Valley. Bergen in heel veel kleuren, diepe dalen en mooie lemen dorpen. Hier komen we beslist nog terug maar dan moet wel de zon schijnen. We staan meer stil dan dat we rijden, steeds weer een adembenemend uitzicht op de bergen, de dorpen en de groene bodem in de kloof.
Stop in een klein dorpje voor een broodje maar in het winkeltje niet te koop. Een meisje ziet het aan en zegt dat zij wel brood heeft. Ze loopt naar haar huis en komt terug met een zelfgebakken groot brood, wat zijn de mensen toch aardig. Stoppen bij een dorp waar een oude kasbah staat en wandelen daar even rond. Er woont nog een gezin in en worden uitgenodigd om binnen te kijken. We mogen overal lopen en fotograferen en na afloop geven we wat kleding en schoenen voor de 2 kinderen. Daarna weer verder richting Ait Ben Haddou maar we stoppen nog wel heel veel keer voor weer een foto. Komen om 3 uur aan en overnachten bij een Auberge camping. Zijn 6 uur onderweg geweest vandaag voor 45 km. Jammer van de zon maar toch een prachtige dag.
19 febr. Vannacht wat lichte regen gehad en het dak van de camper is er niet schoon van geworden. We zijn verbaast dat het mooi weer is als we opstaan. Ontbijten en daarna een wandeling in en om de Kasbah van Ait Ben Haddou. Er lopen geen ezels meer die de bezoekers door het water naar de Kasbah brengen. Er is nu een betonnen loopbrug en verderop liggen zandzakken als stapstenen om naar de overkant te gaan. Lopen een stukje rond de Kasbah en lopen aan de zijkant naar binnen. Hier zit niemand om geld te vragen, die zit alleen maar bij de voorzijde. Klimmen helemaal naar boven en hebben een weids uitzicht over de omgeving. Het is wel druk vanmorgen met groepen toeristen. Lopen hier tot half 12 en gaan de weg van gisteren nog een stuk terug rijden. .
De zon schijnt en dat misten we gisteren. Maken de camper gereed en vertrekken om 12 uur. Het ziet er heel wat mooier uit dan gisteren met dat donkere weer. Het plezier is van korte duur, er komen ineens veel wolken aan de lucht en de zon verdwijnt. We eten een broodje en hopen dat het opklaart. Nee dus, de lucht wordt ineens erg donker en het begint zowaar te hagelen. De temperatuur vliegt omlaag en besluiten maar om terug te gaan. Moeten een aardig stukje doorrijden voor ik kan keren. Net als we stoppen om te keren stopt er een auto naast ons en die adviseert ons om terug te gaan, het wordt heel slecht in de bergen zegt hij. Toch wel aardig om je te waarschuwen. Rijden naar Ouarzazate en gaan naar een camping om te overnachten
20 febr. Vertrekken van deze krappe camping, zijn niet de enige die gaan. Staan ook veel te dicht bij elkaar en de voorzieningen zijn slecht. Rijden eerst naar naar een stuwmeer waar je ook met de camper kan overnachten. Het is een mooie plek maar nu waait het er hard en is het steenkoud. Met mooi weer is het een goede plek om te staan met uitzicht op het water en de besneeuwde toppen van de Atlas. Daarna naar Kasbah Amerhidil vlakbij Skoura. Die is heel mooi van buiten, er is een nieuw gedeelte en het oude gedeelte zijn ze aan het opknappen. Gaan niet naar binnen, hebben er al genoeg gezien en de toegang is prijzig.
Daarna gaan we nog een keer de Atlas in via weg R307. Het begin is een beetje hobbelig asfalt maar later een prima weg om te rijden. De bergen zijn weer mooi en de besneeuwde toppen van de Atlas voegen wat extra toe. Kinderen zijn wel opdringerig, er komen hier niet zoveel campers. Hebben er op deze route niet één gezien. We blijven de asfaltweg volgen maar zowel de TomTom als de Garmin laten het hier afweten. Weten eigenlijk niet meer waar we zijn. Net buiten een klein dorp zijn ze een huis aan het bouwen en ga daar met de kaart naar toe. Jammer dat ze alle vier niet kunnen lezen maar ze roepen er iemand uit een huis verderop bij en die sprak wat Engels.
We zijn bij Tatrarate en hij verteld ook dat deze route over een paar kilometer niet meer met de camper te rijden is dus moeten we dezelfde weg terug. Ook de weg naar Bou-Thrarar is niet geschikt voor de camper. Ook de weg terug is prachtig maar nu maken we wat minder stops voor een foto. Gaan dan naar El-Kelaa des-Mgouna waar we naar een camping gaan. Staan op 1463 meter en er staat een frisse wind, te koud om buiten te zitten. Morgen geven ze warmer weer op en de vooruitzichten zien er ook goed uit. Misschien nog maar een dag de bergen in.
21 febr. Lekker geslapen en worden laat wakker, het is hier stil en ook de moskee horen we hier niet. Bakken een broodje en dan is het inmiddels 10 uur geweest. Het is prachtig weer en bijna geen wind. Blijven hier maar staan vandaag en doen de was en maken de camper schoon. Stoelen voor de camper en in de zon zitten. Om 12 uur komt er weer meer wind en gaan een poosje de camper in. Loop ook een rondje op het terrein en bij het hotel waar we nu staan.
Het is allemaal groot en ruim en waar de gasten zijn weet ik niet, zie er geen een in het hotel. Zie wel ongeveer 100 lege kratten bier buiten staan en even later komt er een vrachtauto die met een dekzeil is afgedekt. Het dekzeil gaat een stukje los er er komen volle kratten bier onder vandaan. Gaat er allemaal stiekem aan toe maar een biertje gaat er ook bij de Marokkanen wel in. Bij het hotel ligt ook een grote heuvel en als ik daar heen loop zie ik dat er kamers onder de grond zijn gebouwd. Zal er in de warme tijd wel lekker koel in zijn
Het grote zwembad met bruggentjes er over is leeg, nog te koud om er hier water in te doen. Terug naar de camper en weer lekker buiten zitten in de zon. Hebben een mooi uitzicht met veel bloeiende amandelbomen op de voorgrond en de besneeuwde bergtoppen op de achtergrond. Om 4 uur komt er meer wind en die voelt fris aan. Ga even aan het werk en maak de camper van buiten een beetje schoon. Dan alles opruimen en om 5 uur naar binnen. Morgen gaan we weer verder.