week 1 - 2- 3- 4- 5- 6- 7 -8 -9 -10- 11 en 12

Marokko 2014 week 7
20 febr. Koud vannacht, om 8 uur nog 7 gr en in de camper maar 13 gr dus lekker de kachel aan gedaan en weer in bed. Om 10 uur weer lekker warm en de rest van de dag prachtig weer met 30 gr in de zon. Maak de dakluiken en het zonnepaneel zand en stofvrij en de rest van het dak komt later wel. Om half 1 lopen we naar de stad en gaan eerst lekker eten. Voor € 6,50 hebben we samen warm eten en drinken. Daarna slaan we wat groente en fruit in en bij de slager halen we vlees, kunnen we weer een paar dagen vooruit. De rest van de dag wat rommelen in en om de camper en vast gereedmaken voor vertrek morgen. Hebben hier wel veel last van vliegen, je wordt er gek van als je zit te lezen. Soms zitten er wel 10 gelijk op je.
21 febr. Gaan weer rijden en nu richting Tinerhir. Rijden via Nkob, Tazzarine en Alnif. De weg door de Dra vallei meerdere keren gereden en willen nu eens via de dorpen aan de overkant van de Dra proberen. Dat gaat niet lukken vandaag, gelijk al over de brug wegwerkzaamheden. Heel de weg opgebroken en na 1 km ligt het vol met grote keien. Omkeren maar en verder via de N9 en via de R108 naar Nkob en Tazzarine. Rijden over een hoogvlakte op 1000-1200 meter en de weg is pas vernieuwd. Mooi asfalt en lekker breed en niet meer bij een tegenligger van het asfalt af.
Voorbij Nkob worden de bergen mooier van vorm en van kleur. Verder is er weinig leven langs deze weg. Wil in Nkob een broodje kopen maar de bakker moeilijk te vinden. Hier koop je het brood direct bij de bakker en die heeft geen winkel zodat je aan de buitenkant niet kan zien dat daar de bakkerij is. Vroeg het aan iemand en die bracht me er gewoon, aardig toch. Dan door naar Tazzarine maar aan het begin van de middag is alles verlaten en gesloten. Rijden door naar Alnif via de N12 en nemen daarna de R 113 naar Tinerhir. Om 3 uur zijn we op de camping en lezen de rest van de middag in de zon. Staan op 1395 meter dus het kan wel eens een koude nacht worden.
22 febr. Beginnen de dag met de camper verzorgen, toilet legen, watertank vullen en de ruiten ontdoen van het stof. Drinken koffie en dan naar de Todrakloof. Ook hier zijn ze aan de weg bezig en het kost wat tijd om bij de kloof te komen. Rijden er door heen en lopen terug de kloof in. Het is hier koud, zitten op bijna 1400 meter hoogte. Er lopen ook bergbewoners heen en weer met een ezel om zich voor geld te laten fotograferen. Om 1 uur weer bij de camper en eten een broodje. Daarna lezen we wat en wachten op onze vrienden waar we mee afgesproken hebben om wat bergroutes te gaan rijden. Om 2 uur vertrekken we, rijden via de R703 en hebben prachtig weer om de bergen in te gaan.
Wel eens een slecht stukje weg maar over het algemeen is de weg goed. Prachtig om door het rood-bruine berglandschap te rijden en stoppen regelmatig voor een foto. Komen door prachtige oude dorpen met soms een smalle weg tussen de huizen. Na 20 km worden de bergen donkerder van kleur met prachtige vormen. Er waait een koude wind boven, hoogste punt tot nu toe is 1800 meter. Het is indrukwekkend om door de kloven te rijden met hun steile rotswanden. Om 5 uur zijn we in Amellago en zoeken daar een slaapplaats. Zien een bordje camping en dat is een klein hotelletje waar we samen net op de binnenplaats kunnen staan. Hij vraagt veel geld en na wat onderhandelen rijden we de campers de binnenplaats op.
Wij kunnen maar net naar binnen, moeten de spiegels wel inklappen. Binnen een mooie binnenplaats met een zitje en verder een heel traditionele berberhuis van leem. Staan hier heerlijk rustig en beschut tegen de koude wind. Drinken voor het eten nog een wijntje en kletsen weer even bij. Was weer een mooie dag met prachtige bergen, mooie kloven en leuke bergdorpjes waar vooral door de kinderen naar ons wordt gezwaaid. Wel met de bedoeling dat we dan stoppen maar daar beginnen we maar niet aan. Na het eten aan de site werken en dat is lastig door de vele foto,s. Ook de pech dat er haast geen internetontvangst is en er niets mee kunnen doen. Morgen dan maar beter.
23 febr. Gaan om 10 uur rijden, hebben geen haast, komen er achter dat de marktdag in Rich niet vandaag maar morgen is. Staat in ons reisboek verkeert vermeld (Trotter) De markt is daar dus op maandag. Nemen de afslag naar Goulmima en de eerste 15 km is mooi om te rijden. Je komt er door een mooi gebied met steile wanden en mooie kloven. Je komt door mooie dorpjes en er staan hier ook veel amandelbomen in volle bloei. Om 12 uur keren we om en zoeken een mooi plekje voor de lunch. Kijken uit over een droge rivierbedding met aan de overkant een palmoase, Mooie plek en nu maar hopen dat we rustig kunnen eten en er niet teveel kinderen uit het dorp aan de overkant naar ons toekomen.
Het wordt een rustige lunch en om half 2 ruimen we de boel op en rijden we verder terug naar de R 703 en gaan dan naar Rich. Rijden veel over een hoogvlakte rond 1400 meter en zien besneeuwde bergtoppen in de verte. De laatste 25 km is de weg smaller en moet je veel van het asfalt af bij een tegenligger. Komen om half vier aan en het is druk in het plaatsje. Blijkt er op zondag een kleine markt te zijn. Zetten de camper op een parking voor een kazerne van leger en brandweer. We mogen hier overnachten en staan lekker rustig. Gaan wandelen en het is nog een echt Marokaans plaatsje waar het gezellig druk is.
Lopen over de souk en kopen er wat fruit en dadels. Bij de slager hangen de geslachte dieren aan de haak en hier laten ze de koppen er aan zitten. Dit hebben we niet eerder eerder gezien in Marokko. Het is wel vreemd om hier als enige toerist te lopen. De mensen doen vaak net of je er niet bent en ook foto's maken verbied niemand ons. Lopen meerdere winkeltjes in om een opwaardeer kaartje te kopen voor internet maar na 5 winkeltjes eindelijk een kaartje, 100 Dh voor een maand. Om half 6 wordt het koud en zoeken de camper weer op. Drinken nog wat voor het eten en weer een mooie maar drukke dag.

24 febr. Een goede nacht gehad, was lekker stil hier. We nemen om half 10 een taxi en gaan naar de grote markt die enkele kilometers buiten het plaatsje is. Blijkt het een van de grootste dierenmarkt van Marokko te zijn. Heel mooi en heel puur, hier ook geen toeristen maar allemaal mensen uit de bergen. Hier worden wij op de foto gezet, de meeste mensen hebben inmiddels een mobiele telefoon dus ook veel met een camera. We worden door niemand lastig gevallen, een genot om hier te lopen. Nemen een taxi terug en nog even in het plaatsje groenten inslaan. In Rich is het zeer druk, veel bergbewoners komen van de markt naar hier om ook hun boodschappen te doen, gezellig hoor.

Om half 1 gaan we rijden, gooien de tank vol en de diesel wordt iets duurder, Kost vandaag 9.10 Dh/liter( €0,90) Dan nemen we de N 13 en later links de R 708 richting Gourrama. Rijden over een vrij vlakke hoogvlakte tussen 1300 en 1500 meter met zicht op de omringende bergen. De eerste 15 km geen asfalt, ook hier wordt de weg vernieuwd. Rijden er met een sproeiauto voor het vele stof en als we stoppen voor de lunch dan zien we hele klompen vette klei in de wielkasten en onder de auto zitten. Wat een vette taaie troep is dat. Stoppen bij Gourrama waar aardig wat drukte is. Ook daar is markt vandaag en die is nog niet afgelopen.

Het is er zeer druk in de straatjes en op de 3 marktpleinen. Ook hier geen camper of toerist te zien. Dit vinden we weer het echte Marokko en wat we in het westen steeds minder tegenkomen. Lopen hier ook weer een uur rond, we hebben wel een marktdag vandaag en ook veel foto,s. Zien onderweg een kudde schapen en geiten met een paar meisjes en als ze onze campers aan zien komen dan vluchten ze al weg. Rijden naar een stille plek bij een soort oase waar nog bergvolk met hun kudde hun beesten laten drinken en waar ook de was wordt gedaan. Er zijn inderdaad nomaden met dieren maar ook hier verdwijnen ze heel snel. Besluiten hier toch de nacht door te brengen.

25 febr. Doen rustig aan vanmorgen, maken de camper binnen een beetje stofvrij, ruimen wat op en vertrekken om half 11. Vervolgen onze weg richting Beni Tajjite over een vrij goede weg. Stoppen in het dorpje Ait Ouazzag waar nog een ondergronds waterkanaal is. Een hele rij gaten in de grond om het mee gevoerde zand en grind regelmatig uit het kanaal te scheppen. Lopen daarna door het mooie dorpje, bijna alle huizen zijn nog van leem. Jammer dat de meeste mensen binnen blijven en het stil is tussen de huisjes. Stoppen bij Koura, een mooi dorp en ook hier lopen we even rond. Ook dit is een dorp wat nog het echte Marokko uitstraalt.

Hier hebben veel mensen het niet breed en geven bij een gezin wat kleding en speelgoed af. We worden gelijk uitgenodigd om te blijven eten. Dat willen we niet maar willen wel thee komen drinken. Dat was goed dus wij naar binnen. Ze hebben alleen een kastje in huis en verder wat kleden op de grond. Een dochtertje komt langs met een ketel water en een schaal zodat we handen kunnen wassen. Waar we al bang voor waren, een klein tafeltje wordt vol gezet met eten en drinken. Het smaakte goed en na de maaltijd nog even wat meer kleding en schoenen bij halen waar ze heel blij mee zijn. De twee jongste jongens zijn dolblij met ieder een auto. Om half 2 vertrekken we weer, toch wel leuk om wat voor deze mensen te doen
Rijden verder richting Bouanana en bezoeken  nog een badhuis bij …. Het water wat ze hier gebruiken om te wassen komt uit een warme bron met een temperatuur van 40 graden. Vanaf 3 uur is het open dus badderen gaat nu niet lukken. Dan het laatste stuk en kijken uit naar een slaapplaats. Dat valt niet mee, er zijn wel wat plekjes maar door de opgeknapte weg kunnen we er met de campers haast niet af. Bij Bouanana hebben we politiecontrole en vragen hun waar we kunnen slapen. Tegenover hun post is een mooi vlak terrein waar we mogen overnachten. Het is nog prachtig weer en zitten de rest van de middag in de zon.
26 febr. Rijden vandaag richting de oase van Ziz. De N 10 is een mooie vlakke weg en daar kan je goed doorrijden. Het weer laat ons vanmorgen in de steek, het is zwaar bewolkt en hebben soms wat regen onderweg. Voorbij Boudenib slaan we rechtsaf de R 601 op. Deze weg kronkelt door een mooi berggebied. Jammer dat het weer niet echt meewerkt om mooie foto,s te maken. Rijden tot aan Atchana en keren daar om. De zon komt er nu ook een beetje door en maken nu wat meer stops voor een foto. Stoppen bij een dorpje wat nu mooi in de zon ligt. Loop even naar beneden het dorp in maar daar is niet veel te beleven rond het middaguur. Lunchen bij een oase en een mooi plekje om foto's te maken.
Daarna rijden we naar de Oase van Ziz waar we een camping zoeken. Moeten nodig weer eens wat wassen. De eerste camping heeft nog een paar plaatsen vrij maar dan sta je de hele dag uit de zon. Rijden door en bij Hakkou staat een bordje camping langs de weg. Gaan er even kijken en komen op een mooie camping waar helemaal niemand staat. Worden ontvangen met thee en krijgen een rondleiding langs de toiletten en de douches enz.. Mooi rustig plekje en zetten de stoelen buiten. Het is warm in de zon maar om 5 uur ineens weer bewolking. Wassen wat en daarna nemen we een drankje met elkaar. Om 6 uur wordt het koud en gaan we naar binnen.