week 1 - 2- 3- 4- 5- 6- 7- 8- 9- 10- 11 en 12

Marokko 2014 week 8
27 febr. Wij blijven nog een dag hier staan, onze vrienden gaan door naar Merzouga waar we ze morgen wel weer ontmoeten. Doen nog wat wassen en de rest van de dag wat rommelen in de camper of buiten in de zon wat lezen. Het is een lekkere stille plek en we hebben de camping helemaal voor ons zelf. Ruim de garage ook eens op, daar ligt ook alles over elkaar. Eind van de middag de camper weer bijvullen zodat we morgen zo kunnen vertrekken. De dag gaat weer snel voorbij. Zitten tot half 6 buiten, dan verdwijnt de zon achter een berg en wordt het snel kouder dus tijd om naar binnen te gaan.
28 febr. vertrekken om half 10 en rijden door de oase naar de N13. De weg is soms smal en de takken van de palmbomen hangen laag en kan er maar net onderdoor. Stoppen in Erfoud en eerst wat regelen voor internet bij Maroc Telekom. Had een opwaardeerkaart maar bij het zichtbaar maken van het nummer te hard gekrast of een slechte kaart maar kon het gehele nummer niet meer lezen. Kan over 48 uur een nieuwe ophalen of ik krijg geld terug, we zien wel. Vast een ander kaartje gekocht zodat we vanmiddag weer kunnen internetten. Rijden door naar Rissani en doen daar de nodige boodschappen. Daarna door naar Erg Chebbi waar we onze vrienden weer ontmoeten. Eten eerst een broodje en daarna even internet opwaarderen. Dat lukt niet, slechte verbinding.
Gelukkig is er binnen in het hotel WiFi maar ook dat werkt erg slecht vandaag. Hoop dat het morgen beter is. Om 4 uur gaan we zonder Jannie wandelen, heeft last van een keelontsteking en heeft weinig lucht. Ons doel is naar de hoogste top die we vanuit de camper kunnen zien te klimmen. Wel zwaar tegen de hellingen op met los zand. Vooral het laatste steile stuk naar de top met alleen maar rul zand is uitputtend, erg steil en op handen en voeten klauteren we naar boven waar we uitgeput aankomen. Zijn een uur onderweg om de top te bereiken. Zitten hier een half uur en genieten van het uitzicht. Het afdalen gaat ons beter af. Het wordt al donker als we bij de camper aankomen. Nemen nog gauw een wijntje voor het eten, hebben we wel verdiend.
1 maart De bedoeling was een rustdag maar dat pakte anders uit. Om 10 uur lekkage onder de camper, de vorstbeveiliging staat te lekken en hij druppelt aardig door. Garage half leeg maken om bij de boiler te komen en de beveiliging er tussen uit gehaald. Slangen aan elkaar gezet en maar extra opletten met vorst. Toch hem even open gemaakt en het blijkt dat het stelwieltje is terug gelopen. Zien nu ook dat er onder de sticker een gaatje zit en je daar het wieltje weer uit kan draaien. Zal wel onder het rijden op slechte stukken weg terug gelopen zijn. Handig om dat onder een sticker te verbergen. Opnieuw ingesteld en hem er weer tussen gezet. Inmiddels is het 1 uur en trek in een broodje.
Lezen wat in de zon en eind van de middag ga ik nog even de duinen in. Ga de kant van Merzouga op en zie dat er elk jaar minder duinen bij de hotels overblijven. Ze verplaatsen zich door de wind van de hotels af. Zie hele stukken waar het zand allemaal is weggewaait en er steenvlaktes voor in de plaats zijn gekomen. We vonden dat al een paar jaar maar het is nu duidelijk zichtbaar. Maak nog wat foto's bij de kamelen en er zijn er niet veel meer in het kamp. De meesten zijn met toeristen de duinen in om er te overnachten of voor de zonsondergang vanaf een duintop te zien.
2 maart. Vertrekken bij het hotel in Merzouga, het is er onrustig. Er is een grote groep Duitse motorrijders die met wel 15 motoren door de zandduinen crossen. Als ze terug zijn dan zitten ze bij de vrachtwagen goed aan het bier. Dit gaat uiteraard gepaard met hard gepraat en veel gelach. Vannacht aardig rustig maar gisternacht de hele tijd blaffende honden om de camper. Rijden eerst naar Risanni en bezoeken de zondagsmarkt. Altijd mooi om mens en dier gade te slaan. Wel druk in de straten maar heel gezellig. De vooruitgang gaat snel in Marokko maar er komen toch nog heel veel mensen met de ezel en met paard en wagen naar de markt.
Doen de nodige boodschappen en kijken ook of we nog wat mooi smeedwerk kunnen kopen voor de tuin. Hebben hier al eerder wat gekocht maar nu lukt het niet, bijna al het sier smeedwerk is verdwenen en er wordt alleen nog maar gereedschap en gebruiksartikelen gemaakt. Zien maar één aardig stuk maar daar willen ze veel te veel voor hebben. Terug naar de camper en rijden door naar Erfoud. Kijk bij Maroc Telekom maar die is gesloten zoals veel winkeltjes op zondag rond half 2. Kunnen toch wat regelen in een klein winkeltje zodat we weer kunnen internetten. Het is warm vandaag, tijdens het rijden geeft de buiten thermometer ruim 25 graden aan.
Stoppen bij de fontein die dag en nacht staat te spuiten maar door het hoge ijzergehalte is het water niet bruikbaar. Overal waar het water heen weg loopt is de grond bruin en hard door het ijzer. Net naast de fontein waar meestal het water neer valt is er een prachtig plaatje ontstaan, het lijkt wel een helling met rijstterrassen maar dan in een roest bruine kleur. Onbegrijpelijk dat dit zo in de natuur kan ontstaan. Dan door naar de camping in Hakkou waar we al eerder waren. Moeten nu de camping delen met nog 3 campers. Zitten nog een poosje lekker buiten, nemen een douche en drinken nog een wijntje met onze vrienden vast als afscheid. Wij blijven morgen hier en zij gaan verder, over 2 weekjes moeten ze op huis aan.
3 maart Om half 10 vertrekken onze vrienden van de camping. Wij blijven hier staan, hebben nog wat rust nodig. Met de keelontsteking van Jannie gaat het ook weer beter. Zitten veel buiten en soms uit de zon. Het is warm vandaag en verbranden is zo gebeurd. Nemen op tijd een hapje en een drankje, wassen tussendoor nog wat en de dag vliegt om. Eind van de middag ga ik nog even bij een oppomp station kijken. Hier wordt met zonne-engergie een pomp aangedreven om het water van 81 meter diepte naar boven te brengen. Er staat ook nog een reserve diesel moter binnen, de trots van beheerder van het pomphuis. Zie wel dat er veel ijzer in het water zit aan de roestafzetting. Het wordt gebruikt om de oase te bevloeien. Morgen verlaten we deze camping en trekken we verder.

4 maart. Vertrekken vroeg vandaag, rijden om 8.45 uur van de camping af. Nemen de N13 en rijden via Er-Rachidia naar Rich. Dit is een prachtige route door een mooi rood-bruin gekleurd berggebied. Regelmatig een stop voor een foto en om van de mooie uitzichten te genieten. In Rich is het ook weer erg druk in de straten en het kost wat tijd om er door te komen. Even geld pinnen en de tank volgooien, daarna nemen we de R706 en volgen de rivier de Ziz. Dit is een prachtige route en staan veel stil. De natuur is geweldig en komen door mooie authentieke dorpjes. Zien veel mooie groene akkertjes in het dal die met een goed irrigatiesysteem worden bevloeid.

De weg is verbazend goed, niet altijd breed genoeg met een tegenligger maar bijna geen kuilen of gaten in het wegdek. Op plaatsen waar bij regen het water over de weg komt moet je even opletten, daar willen nog wel eens wat gaten of kuilen zitten. Het is hier ook niet druk, je komt maar enkele auto's tegen. Door de vele stops komen we niet in Imilchil maar stoppen we er 55 km ervoor. Weten deze plek van vrienden die er gisteren hebben gestaan. Hier is een mooi plateau op 1950 meter hoogte en overnachten hier vlak bij het dorp Ait- Ouali. Zal wel een koude nacht worden.

5 maart. Koud geweest vannacht, om 8 uur 2 graden boven nul. Strak blauwe lucht en de zon voelt al warm aan. Gaan om half 10 rijden en vervolgen de R 706 richting Imilchil. De natuur en de dorpen worden steeds mooier en het hollen van de kinderen naar de weg als ze ons zien is wel heel erg hier. Allemaal zwaaien en maar hopen dat je stopt. Rijden op een hoogte van 22-23 honderd meter en er waait een stevig windje. Hebben al keelpijn dus goed aankleden als we de camper uit gaan.  Net voor Imilchil slaan we rechts af de R 7319 op richting Anefgou en ook deze weg is prachtig. Mooie dorpen en ook hier veel kinderen langs de weg om je te laten stoppen.

Op 2400 meter zien we de eerste sneeuw langs de weg. Stijgen tot 2700 meter en zitten aardig in de sneeuw. Door het smeltwater is de weg blubber en naast de weg is alles erg zacht. Komen op een stuk waar geen asfalt is en hier wel veel modder op de weg. Met moeite een plekje om te keren gevonden en rijden weer dezelfde weg terug. Dn het laatste stukje naar Imilchil en doe er even wat boodschappen. Zijn het zat en zoeken een plek aan het meer even voorbij Imilchil. Stoelen buiten en lezen de rest van de middag. Zal wel koud worden vannacht, staan op 2235 meter hoogte.