Week 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11
Marokko 2017 week 5
12 febr. Vannacht maar een paar druppels regen gehad. Dus maar hopen dat de vele regen die er verwacht werd maar aan ons voorbij gaat. Regelmatig schijnt de zon en kunnen dan lekker buiten wat lezen. Gisteren wel wat regen gevallen en in de oase is de grond nog nat, je schoenen zitten zo dik onder de vette klei dus een lange wandeling zit er niet in. Vermaken ons prima, hebben redelijk internet, maken wat schoon, lezen wat en komen zo de dag wel door. Voor morgen geven ze weer mooi zonnig weer op en hopen dan verder te trekken. In de middag soms wat regen maar na een half uurtje weer prachtig weer. Om 5 uur een bui en nu ook veel zand in de lucht. De camper zal morgen wel smerig zijn. Zien wel hoe het morgen is.
13 febr. Mooi weer als we wakker worden en vetrekken van deze camping. Wel veel blubber op het onverharde pad naar de asfaltweg. De camping eigenaar wijst ons de weg waar we heen moeten rijden. Valt alles mee en komen vlot op de weg. Rijden via de R103 naar Assa en dat is een leuke route. Jammer dat er snel veel bewolking komt en veel mooie bergen niet in de zon liggen. Stoppen in Assa, doen er boodschappen en lopen wat rond in de straten. Mensen zijn erg vriendelijk en het is heerlijk wandelen zo. Ook in de achterstraatjes alleen maar vriendelijke mensen. Om 1 uur vertrekken we weer en rijden richting Icht. Twee uur later zijn we 1 auto en een paar bromfietsen tegen gekomen.
Stoppen regelmatig voor een foto, een stop voor een broodje en een drankje. De lucht klaart ook op en veel meer zon dan vanmorgen. Komen door een heel mooi dorp waar de vooruitgang nog niet zo zichtbaar is. Net door het dorp een mooie plek met palmbomen, water en grote rotsblokken. Ook daar stoppen we een half uurtje om er rond te wandelen. Dan door naar Icht en rijden om 3 uur de camping op. Het is rustig hier, er staan maar 6 campers dus kunnen een mooi plekje uitzoeken. De rest van de middag heelijk buiten in de zon. Om 5 uur komen Wilma en Gerard ook de camping oprijden, die hadden we hier helemaal niet verwacht. Ze zouden naar de kust gaan maar het weer zag er niet gunstig voor ze uit.
14 febr. Koude nacht maar om 9 uur voelt de zon al weer warm aan. Gaan vanmorgen naar het dorp wandelen en zoeken onze weg tussen de palmen door. Vragen soms even of we nog goed gaan. Vragen het aan 3 vrouwtjes en eentje loop met ons mee. Ze heeft een groot pak met gras op haar hoofd en ze praat wat af. Verstaan er niets van maar begrijpen vaak wel wat ze verteld. Ze geeft Jannie een hand en ze stappen goed door. Komen bij haar tuin en moeten mee om te kijken. Ziet er goed uit, ze heeft een eigen waterpomp om de akker te bevloeien en daar is ze trots op. Dan door naar het dorp en de mensen zijn heel vriendelijk, je voelt je hier echt welkom.
Kijken bij het verdeelpunt van het water wat via betonnen kanalen naar de akkers loopt. Dat werkt met schuiven en een oudere man zorgt dat ieder zijn deel krijgt. Weet niet of daar ook voor betaald moet worden. Kijk even bij een jongen die op de akker aan het werk is, Mijn aandacht vindt hij wel mooi en krijgt bij vertrek een grote wortel van hem. Hij zet de waterpomp even aan zodat ik hem schoon kan maken. De wortels hier zijn heerlijk om zo te eten. In een winkeltje koop ik een broodje en wandelen naar de rivier. Daar staat haast geen water en kan je overal door de bedding lopen. Lopen door de oase weer terug naar de camping en hebben wel een broodje verdient, meer dan 5 km gelopen.
15 febr. Mooi weer en doen eerst de was even. Daarna lekker in de zon. Het is warmer dan gisteren maar er komt wel wat sluierbewolking aan de lucht. Om half 1 ligt de was alweer in de kast zo snel droogt het. Om 2 uur gaan we nog een wandeling maken door de rivierbedding. Er stroomt nog wel wat water en dat zit vol met kikkers. De natuur is prachtig, wat water, palmbomen en mooie rotswanden. Om half 5 weer op de camping en nemen een drankje met Wilma en Gerard. Zitten tot 6 uur buiten, de zon vertrekt en het wordt snel frisser dus opruimen buiten en lekker naar binnen.
16 - 17 febr. Na lang zoeken eindelijk de campingbaas gevonden om te betalen. Vind hem in een hokje op bed, hij had kiespijn. Rijden via de N12 naar Akka, leuke route maar vanmorgen aardig wat stof in de lucht en dat is niet goed voor mooie uitzichten en foto's. Bij Akka nemen we de R 1803 richting Imitek. Stoppen in de oase en lopen daar een poosje rond. Rijden door tot het einde van de oase en dachten dat de weg verder onverhard was. Nu ligt er een geheel nieuwe weg die net gereed is. Er ligt nog wel veel steenslag op maar het rijdt goed. Rijden door een dor en droog gebied wat heel verlaten is. Stoppen bij mooie rotsen en mooi gevormde bergen. Komen dit hele stuk weg geen auto tegen, alleen 2 bromfietsen.
Bij Imitek gaan we rechts de R 109 op naar Tata. Ook deze is net vernieuwd met een gladde laag asfalt. In Tata is het druk met campers, alleen bij camping Hayat zijn nog wat plaatsen vrij. Eind van de middag lopen we naar de stad en kijken even bij de marktkramen. Niet boeiend om deze tijd, kopen er wel wat sinaasappels voor € 0,28/kg. Daarna nemen we een terrasje en drinken een glas vers geperst sinaasappelsap. Kunnen hier mooi het straatleven gadeslaan. Om half 6 lopen we naar een restaurantje en eten daar. Daarna wandelen we weer naar de camping.

Het is hier rustig en we slapen goed. Nemen vandaag rust en maken geen plannen om wat te ondernemen. Loop even naar de rivier om wat foto's maken. Daarna de stoelen buiten en lekker lezen. De zon is warm en met weinig wind wordt het wel 25 graden. Nemen de landkaart en maken een plan wat we de komende week denken te gaan doen. Willen eind van de middag een douche nemen maar die werken niet op dit moment. Om half 6 verdwijnt de zon en gaan we naar binnen. Installeer een nieuw internet kaartje en kunnen weer een maand internetten onderweg.

18 febr. Gaan om half 10 rijden en gaan eerst even boodschappen doen. Rij de straat in waar de markt donderdag was maar ook nu is het daar druk. Bijna geen doorkomen aan met de camper. Doen de nodige boodschapen en dan op weg naar Tissint. Het is geen helder weer dus weinig zon en nog wat stof in de lucht. Stoppen wel een paar keer voor een mooi gevormde berg. Zien soms een kameel lopen en soms wat geiten. zelden komen we een auto tegen. Doen rustig aan en slaan een paar keer een zijweg in. Bezoeken Akka-Irhem, een mooi dorp tegen een helling aan. Veel is er ingestort en daar tussen wonen nog steeds mensen. Kinderen dagen me uit om even met ze te voetballen, doen we even en dat vinden ze prachtig.
Rijden 18 km de P 1800 op en komen langs een plek waar de vrouwen de was doen. Met volle kruiwagens komen ze er heen. Ze hebben ook veel kleden bij zich om te wassen. Ze hebben er geen bezwaar tegen dat we er een foto van maken. Rijden nog een stukje door tot het volgende dorp en daar staat nog een mooi vervallen bouwwerk, kan er niet achter komen wat het geweest is. Wandelen verder door het dorp en de mensen zijn heel vriendlijk. Worden hier ook door veel vrouwen aangesproken. Ze zijn onderweg naar school om lezen en schrijven en rekenen te leren. Kijken even in de klas en die lijkt op de klas waar we 60 jaar geleden zelf in les kregen.
Stoppen bij een plaats waar het water mooie vormen heeft uitgesleten tot wel 15 meter diep. Het is prachtig om te zien en vraag me af of hier elk jaar nog veel water door stroomt. Het is er kurk droog en ook in de bedding geen plasje te zien. Komen om 4 uur aan in Tissint en parkeren bij Hotel Tissint waar we ook kunnen overnachten. Lopen naar de waterval en dat is een leuk plekje. Rotsen en water is altijd mooi om te zien. lopen hier een uurtje rond en ook hier zijn de vrouwen nog druk met de was. Hebben wij het thuis maar makkelijk met onze wasmachine en droger.