Week 1 -2 -3 -4 -5 -6 -7 -8 -9 -10 -11
Marokko 2019 Week 2
8 febr. Rijden vanmorgen naar Kenitra en dat was een sombere rit. Vertrokken met zon maar na 5 km mist. Dat was ook de volgende 120 km zo. Konden wel zien dat er veel plassen op het land lagen maar het kon ook door de mist van zee komen. Om half 1 zijn we op de camping en eten eerst een broodje. Internetten op de WiFi van de camping en lezen buiten in de zon. Om half 4 gaan we naar de stad en vragen naar de medina. Veel ooievaars in de stad, niet in de rustige natuur maar langs een drukke weg zitten ze in bomen en op lantaren palen. Vragen onderweg nog een paar keer en het is een aardig stuk wandelen. Drinken eerst een sapje en geven de benen even rust.

In de volgende straat is het zeer druk met mensen en verkopers en die kunnen aardig brullen.Er staan wel 15 campers op de camping maar we zijn de enige toeristen die hier lopen en aan belangstelling geen gebrek. De mensen zijn erg vriendelijk en een foto maken is ook geen probleem. Het aanbrengen van henna op de handen blijft mooi om te zien en ook daarvan mogen we foto's maken. Om half 6 hebben we het gezien en gaan in een restaurantje wat eten. Dat kost hier niet veel, voor 6 euro hebben meer dan genoeg gegeten en gedronken. Hadden geen zin om terug te lopen en houden een taxi aan die ons naar de camping brengt. Daar zijn we heel snel en hebben er naar toe wel 3 keer zover gelopen. Voor de prijs van 60 cent kan je nog eens een taxi nemen.

9 febr. Rijden vandaag naar El-Jadida en net als gisteren mist onderweg. Op plaatsen maar 50-60 meter zicht. Bij de brug wel een apart gezicht, op de weg aardig zicht maar het bovendeel van de brug is niet te zien. Stoppen voor koffie en dan door naar de camping. Daar is nog plaats genoeg en zoeken een plekje in de zon. Eten een broodje en lezen lekker buiten voor de camper. Om 3.15 uur wandelen we naar het centrum. Het is zaterdag en aardig druk op het strand. De grote hobby is wel voetballen, dat zie je overal in het weekend.
Ook altijd leuk om over de muren van het Bastion te weten met een mooi uitzicht op zee en de vissershaven. Daarna lopen we de stad in en drinken eerst wat op een terrasje. Lopen verder de straat in en daar wordt het steeds drukker. Vol met mensen en op diverse manieren wordt koopwaar aangeboden. De ene verkoper brult nog harder dan zijn buurman. Om 6 uur nemen we een taxi terug naar de camping, was weer genoeg voor vandaag.
10 febr. Vandaag rijden we naar Oualidia en nemen de kustweg. Daar is het best druk met verkeer, komen bij een grote markt waar wel 1500 auto's overal geparkeerd staan. Hebben snel een plaatsje en lopen over de markt. Het is meer een rommelmarkt en heel veel kleding. Groente en fruit bijna niet aanwezig. Hebben het snel gezien en bij de volgende plaats is er wel een groente en fruit markt. Daar is er bijna geen doorkomen aan en een parkeerplekje kan je wel vergeten. Daarna wordt het rustiger op de weg en rijden we rustig naar Oualidia. Daar is het rustig op de CP, staan maar 20 campers.
Er is wel wat wind maar achter de camper kunnen we heerlijk zitten. Gaan om 3 uur naar het strand en daar is het niet druk. Maar weinig mensen die een visje komen eten die hier vers worden klaar gemaakt. Wandelen wat over het strand en bij de rotsen. Door de wind wel aardige golven die tegen de rotsen omhoog spatten. Is en blijft een mooi gezicht. Kijken nog bij de baai en daar zijn ze aan het zwemmen, lijkt me nog heel koud water. Om 5 uur weer bij de camper en kunnen nog een uurtje buiten zitten.
11- 12 febr. Rijden vandaag naar Sidi Kaouki en doen dat via de kustweg. Het is ruim 200 km en zien wel of het gaat lukken. Op plaatsen is de weg slecht met kuilen waar vooral de grote vrachtwagens mede oorzaak zijn. Ook veel afgebrokkelde kanten van het wegdek. Wel mooi om deze route weer eens te rijden. het valt ons wel op dat er veel meer akkerland is voor het verbouwen van groenten. Komen door kleine dorpen en doen daar wat boodschappen, eieren 1 dirham stuk en ook een broodje vers bij de bakker is 1 dirham. Bij het vissersdorp Boulafdil gaan we lunchen maar lopen eerst even het strand op waar de vissersbootjes liggen.
Het is maar een klein dorp en we hebben de indruk dat er veel meer boten liggen dat er inwoners zijn. Na het eten vervolgen we de route, tanken diesel en pinnen geld in Essaouira. Komen langs de oude camperplaatsen en die zijn helemaal leeg, jammer was een fijne plek. Zijn om half 3 in Sidi Kaouki en rijden de camping met dezelfde naam op. Daar is plaats genoeg. Er is een goede WiFi en internetten wat en verder lekker in de zon buiten met 25 graden. Zitten tot 6 uur buiten. Na het eten naar de douche en die is heerlijk, ruimte is schoon en het water heet.
Hebben lekker geslapen, was lekker stil en geen geblaf van honden. Die lopen hier wel op het strand. Het is prachtig weer en kunnen lekker buiten zitten. Na de middag wordt het wel warm in de zon maar nog wel uit te houden. Om 3 uur lopen we naar het strand voor een wandeling naar het dorpje. Het is laag water en langs de waterlijn is het zand hard en dat loopt lekker. Bij het dorpje zijn wel wat mensen op het strand en je kan er ook kameel rijden. Kijken wat rond, maken een paar foto's en kopen wat fruit. Via de weg gaan we weer terug naar de camping. Pakken de kaart en kijken wat we de komende dagen gaan doen. Verder lekker buiten tot half 7.
13 febr. Vandaag rijden we naar Imessouane, blijven langs de kust rijden. Komen door wat plaatsjes waar het rustig is op straat. Rijden rustig maar op een afdaling met een bocht beneden reed ik 69 in plaats van 60 km. En natuurlijk was daar de politie gaan staan met 3 man sterk. Dat werd betalen, 150 Mad. Hadden het vandaag denk ik op campers voorzien, voor ik vertrok stonden er al weer 2 aan de kant. Zijn om half 1 op de camping en hebben een rustig plekje met uitzicht op zee. Eten een broodje en lezen tot half 3 onder de luifel, is warm in de zon.
Gaan wandelen langs de kust en lopen eerst naar een mooi rotsgebied. Wel wat klimmen en klauteren maar genieten hier wel van. Zien hier ook de zeldzame heremietibissen lopen.  Daarna naar de haven en daar is het druk, en komen veel bootjes binnen. Vanaf een terrasje hebben we een mooi uitzicht op de bedrijvigheid in de haven. Blijven hier tot 5 uur, kopen nog wat fruit en om half 6 weer bij de camper. Nog steeds warm en zitten tot 7 uur buiten.
14 febr. Vertrekken van de camping en rijden naar Sidi Rabat. Het is maar 160 km maar doen er ruim 4 uur over. Vooral bij Agadir is het druk en dat kost veel tijd. Om half 2 hebben we een mooi plekje met zeezicht. Eten een broodje en even lekker buiten zitten. Gaan om 3 uur een strandwandeling maken. Een hele afdaling om op het strand te komen. Zover we kunnen kijken zijn er visserhuisjes tegen en in de rotswand gebouwd. Dit zie je op veel plaatsen langs de kust. Om half 5 zijn we weer terug en lopen even naar Everdien en Thole die hier ook staan. Praten even bij en die zien we later nog wel een keer.