Week 1 -2 -3 -4 -5 -6 -7 -8 -9 -10 -11
Marokko 2019 Week 3
15-16 febr. Vertrekken om 9 uur en rijden via de N1 naar Tiznit. Kijken bij de stadscamping en daar zijn nog meerdere plaatsen vrij. Hebben een goede plek, lekker rustig en in de zon. Om 11 lopen we de stad in en komen op de groentenmarkt terrecht. Die is mooi, veel uitgestalt op de grond en alles mooi in de zon voor de foto's. Lopen hier een uurtje rond, kopen mandarijnen voor 1 dirham/kilo, dat is 9 euro cent. Halen een broodje bij de bakker en wat lekkers voor bij de koffie. Om half 1 zijn er nog plaatsen vrij op de camping. Eten een broodje en zitten tot half 4 in de zon.
Daarna lopen we naar een ander gedeelte waar een kleine medina is waarin van alles te koop wordt aangeboden. Een hele grote afdeling met alleen maar goud en zilver winkeltjes. Ook de groente zien er goed uit, vers en mooi uitgestald. Bij de snoep en koekjes hoek zien we wel iets bijzonders. De koekjes zijn verpakt en dicht geplakt met plakband waar asbest op staat. Nemen een terrasje en geven de benen even rust. Daarna zoeken we een restaurantje waar we voor 86 dirham samen heerlijk eten. Om 7 uur weer op de camping.
Ze gaven vannacht wat regen op maar het is droog gebleven. Wel bewolkt als we opstaan maar om 11 uur komt de zon er weer door en kunnen lekker buiten zitten. Doen een wasje, lezen en internetten wat. Zo komen we de dag wel door. Loop even de stad in en ga bij de bakker een broodje halen. Maken de camper binnen schoon en nemen vroeg in de middag een warme douche. Eind van de middag is het warme water op vandaar. Om 6 uur de stad in en gaan lekker uit eten.

17 febr. Rijden vandaag richting Sidi Ifni en volgen zoveel mogelijk de kustweg. Zien het vissersdorp Sidi Bou-ifedail liggen en daar is het stil. Nu geen enkele camper te zien en andere jaren stonden en wel 50. Er staat nu een bord dat je er niet meer mag kamperen. Het dorpje ziet er nu droevig uit, gesloopte huizen en het lijkt of er nog maar enkele mensen wonen. Het winkeltje is er nog en de eigenaar zit voor het winkeltje, geen mensen die wat bij hem kopen. Hij zal de campers wel missen.

Daarna rijden we naar Sidi Ifni en kijken even op de wekelijkse markt. Die valt ons tegen, de sfeer verdwijnt een beetje. De paden tussen de kramen zijn zo breed dat vrachtwagen er gewoon kunnen rijden. Kopen wat fruit en groente en drinken wat op een terrasje. Wandelen nog door wat straatjes maar dat hebben we snel gezien. Kopen een broodje en vertrekken naar camping Tamhroucht. Deze is nog vrij nieuw en alles is er nog kaal. Het moet heel groot worden met hotel, zwembad, enz.. Je moet hier niet teveel wind hebben op dit grote terrein, veel grind en een zanderige bodem.

18 febr. Rijden naar Tighmert en rijden door de heuvels die vol staan met cactussen. Staan maar heel weinig vruchten aan. Er staat overal wel veel nieuwe aanplant dus er zal wel wat mee verdiend worden. Ze zijn wel druk met de weg bezig, meeste heeft een nieuw wegdek maar zijn nu de waterafvoer in orde aan het maken en op veel plaatsen van de weg af en een stukje stoffig onverharde weg rijden. Zijn om half 1 op de camping en eten eerst een broodje. Daarna buiten in de zon tot half 3.

Er staan wat Duitser hier en hebben gelijk aanspraak over Marokko. Om 3 uur gaan we wandelen in de oase en dat is soms zoeken om op de route te blijven. Een paar keer moeten we terug omdat we bij mensen op het erf komen. Er was zaterdag een aardige zandstorm hier en er is nu nog veel stof in de lucht. Om 5 uur weer terug en kunnen nog heel even buiten zitten. Er komt een fris windje opzetten en gaan de camper in. Om 8 uur wordt er een kampvuur gemaakt maar door de koude wind zijn er weinig mensen die er bij gaan zitten. Dit wordt elke avond gedaan werd ons verteld.
19 febr. Verhuizen naar een andere camping hier en daar is het rustig. Staan met 4 campers op het achtergedeelte waar we een paar jaar geleden wel met 10 campers stonden. Gaan hier gelijk wandelen in de oase en hoopten hier op wat meer bedrijvigheid maar helaas ook hier erg stil. Denk dat alle jongere mensen vertrekken van hier en elders wat meer kunnen verdienen, alleen de oudjes blijven hier dan achter. Eind van de middag lopen we nog door een ander gedeelte maar ook hier bijna niemand op het land aan het werk. Maar lekker in de zon bij de camper is ook lekker, vervelen ons geen moment.
20 febr. Vandaag rijden we via de oude N12 naar Icht. Mooie rit door een afwisselend landschap. De weg is soms wat smal met afgebrokkeld asfalt. Wel opassen met tegenliggers, de Marokkanen gaan niet graag meer van het asfalt af en dwingen jou om altijd opzij te gaan voor ze terwijl ze vol gas door rijden. Ondanks dat het er best druk was toch een mooie rit om te rijden. Gaan naar camping Borj Biramane, een goede plek met alle voorzieningen en een mooie plek om te wandelen.
Om half 3 de wandelschoenen aan en via de rivierbedding gaan we richting het dorp. Hebben hier al meer gewandeld maar er stond hier en daar altijd nog wat water in de bedding maar nu overal kurk droog. Prachtige plek om foto's te maken. Lopen door het dorp en door de oude kasba maar het is totaal uitgestorven. Gaan nog even de oase in, beginnen bij het waterverdeelpunt. Hier regelt iemand de toevoer van water naar de akkertjes. Wandelen hier nog een uur rond en dan weer op de camping aan. Daar zijn we om half 6 en kunnen nog even buiten in de zon zitten. Daarna nemen we nog lekkere douche.
21 febr. Vertrekken om 10 uur en rijden richting Tafraout via de R 107. Deze is bijna helemaal vernieuwd en mooi om te rijden. Het landschap is schitterend en we rijden geen 5 km zonder een fotostop. Hier nemen we ruim te tijd voor. Stoppen bij dorpjes of een oase en maken daar korte wandelingen. In de dorpjes worden we wel nagekeken, van wat hebben die hier nou te zoeken.
Ook hier in de beddingen geen druppel water te zien en alles is droog. In de oase pompen ze wat water op voor de akkertjes en die zijn hier en daar mooi groen. Op één plek was een heel stuk weg weggezakt en de vangrail zweefde in de lucht. Er was een nieuw stuk wegdek ernaast gemaakt van beton. Het hoogste punt vandaag was 1450 meter op deze route. Dan komen we op een hoogvlakte rond de 1300 meter en daar is niet zoveel te zien dus kunnen we hier eens lekker doorrijden. Om 3 uur komen we in Tarsouate en daar is een kleine maar leuke camping. Er staat maar 1 camper dus hebben we plaats genoeg.