week 1 - 2 - 3 - 4 Midden Europa 2012 week 3 Index
25 - 26 Mei. Het is mooi weer en blijven hier nog een paar dagen staan. Het is een mooie stille camping met goede voorzieningen. Het is al vroeg warm morgens en we ontbijten zelf buiten. Maken de camper schoon, wassen wat en lezen veel in het zonnetje. Zaterdag was er naast de camping op een terrein een soort familiedag van de brandweer en dat ging er gezellig aan toe. Er waren demonstraties, wedstrijden en verder veel eten, drinken en muziek. Alles is weer schoon, we zijn uitgerust en zetten morgen de reis voort.

27 Mei. Gaan vandaag eerst naar Karlstejn om het kasteel te bezoeken. Mooie rit er naar toe, komen door veel dorpjes en de en wegen zijn smal maar goed. Het golvende landschap is mooi, veel akkerbouw met meest graanvelden. Parkeren de camper op de parkeerplaats en dan is het nog 1600 meter lopen naar het kasteel. Dat ligt boven op de heuvel en het is een stevige klim naar boven. Het is een mooi kasteel en van buiten goed onderhouden. Kopen een ticket voor een rondleiding met gids en moeten daar een uur op wachten. Binnen valt het ons tegen, de inrichting is kaal, bijna alle meubels ontbreken en van het dagelijks leven krijgen we ook niets te zien. Voor ons is het een tegenvaller.
Rijden door naar Plizen en willen daar de Pilsner Urquell bierbrouwerij gaan bezoeken. Hier wordt al sinds 1842  het Pilzner gemaakt. Ook hier moeten we 45 min. wachten op een Engelstalige rondleiding. Met een bus worden we naar de nieuwe fabriek gebracht waar ze het bier vullen in flessen, blikjes en vaten. Het is zondag en alleen de vullijn van de blikjes werk. Ze vullen hier 40.000 blikjes en 120.000 flesjes per uur. Daarna naar de oude fabriek dat meer is ingericht en in gebruik is voor de toerist. Op film laten ze de geschiedenis van de fabriek en het maken van het bier zien. Had dit anders verwacht, nu is het meer een museum.

Daarna naar de opslagkelders onder de grond. Daar is het fris, 7-10 graden om het bier op de goede temperatuur te houden. Hier in de gangen staan nog wat oude vaten waar het bier staat te rusten tot het goed is en naar de vulafdeling gaat. Krijgen allemaal een glas en die wordt rechtstreeks uit het vat gevuld. Moet zeggen dat het wel goed smaakte. Om 6 uur zijn we bij de camper en mogen hier niet op de parking overnachten. In de stad vinden we ook niet snel wat anders en rijden naar Velka Turna waar een camping is.

28 Mei. Zijn laat vanmorgen, vertrekken om half 11 naar Ceske Budejovice. Parkeren bij de supermarkt Kaufland en lopen vandaar naar het centrum. Het plein is wel mooi om te zien en het raadhuis is wel het mooiste gebouw. Verder leuke straten met veel winkels. Hebben aardig weer met een flauw zonnetje maar het is wel benauwd en buien op komst. Doen wat boodschappen in de supermarkt en eten daarna een broodje. We hadden wel trek, was inmiddels half 3 geworden. Ceske Budejovice
stadsplein Ceske Budejovice
Cesky Krumlov

Rijden daarna door naar Cesky Krumlov waar we een overnachtingsplaats weten. We krijgen helaas de eerste regendruppels op de voorruit als we er bijna zijn. We staan 5 minuten op de parking en het begint goed te regenen. Na een half uurtje wordt het droog en lopen we naar het stadje. Waren hier al eerder maar het blijft een mooi gezellig stadje met mooie smalle straatjes en gerestaureerde huizen. Het is wel druk hier, veel bussen met toeristen die een excursie doen naar dit oude stadje. Om 5 uur krijgen we opnieuw regen, gaan een cafe in en drinken wat. Om 6 uur nog niet helemaal droog maar  gaan toch maar naar de camper.

29 Mei. Zijn vroeg wakker vanmorgen en om 8,45 uur gaan we al rijden. Nemen wegen binnendoor richting de Oostenrijkse grens. Maken de laatste kronen op door diesel te tanken. De wegen zijn niet breed maar goed te rijden. Hebben prachtig weer maar het is al weer warm zo vroeg op de dag dus we zullen het wel niet droog houden vandaag. Kopen in Oostenrijk een wegenvignet bij een tankstation en rijden door naar Kefermarkt. Een klein dorp waar iets unieks staat. In de kerk staat namelijk het beroemde vleugelaltaar. Het is een soort 3-luik met prachtig houtsnijwerk, zelden zo iets perfect gezien. Ook de preekstoel en het doopfront zijn heel mooi. kerk van Kefermarkt
prachtig houtsnijwerk
mooi doopfront

Daarna rijden we richting Waldhausen im Strudengau. Ook nu weer binnendoor en is het wel eens zoeken om de goede weg te volgen. Het landschap is mooi om door te rijden, jammer dat zich veel buien ontwikkelen en door het hoge vochtgehalte is het erg nevelig. Zijn om half 2 op de CP van Waldhausen, een, leuke stille plek aan een meertje. Vanaf hier is het 200 meter lopen naar de mooie stiftkerk. We eten een broodje en het is nog steeds mooi weer. De stoelen kunnen hier buiten en lezen de rest van de dag. Moeten wel een paar keer naar binnen, er valt zo nu en dan toch wat regen. Zien op TV dat we toch wat meer regen kunnen verwachten de komende dagen.

30 Mei. Blijven hier nog een dag staan op dit mooie plekje. Gaan om 10 uur wandelen en lopen eerst naar de Stiftkerk. Van het klooster wat hier bij staat hebben ze een tehuis gemaakt waar ouderen en gehandicapten worden verzorgt. De kerk is prachtig van binnen en je blijft hier foto’s maken. Het orgel wat ze in 1722 hier in de kerk hebben gebouwd is een plaatje om te zien. Bijzonder is ook de kleuren die hier zijn toegepast, het donkere hout met goudkleurige versieringen en de witte muren.

Daarna lopen we naar het dorp en kijken ook even in de kerk daar. Deze ziet er veel eenvoudiger uit maar door de vele gewelven toch heel bijzonder om te zien. Wandelen verder door het dorp met leuke gekleurde huizen. Alles is wel heel schoon op en langs de straat. Wandelen verder in de omgeving, er zijn hier div. wandelroutes uitgezet. Om 1 uur weer bij de camper en eten een broodje. De rest van de middag lezen we buiten in de zon, om 5 uur valt de eerste regenbui en moeten we naar binnen.
31 Mei. Vannacht regelmatig een bui en als we opstaan is het wat mistig door het vele vocht en de laaghangende bewolking. Gaan toch om 10 uur rijden richting Mariazell.  Rijden eerst een stuk langs de Donau en echt jammer dat de zon het laat afweten. Daarna het berggebied in en via soms steile passen komen we bij Mariazell aan. Dit is een bedevaart dorp en het belangrijkste heiligdom van Maria. De Madonna van Mariazell is de Moeder van Oostenrijk lezen we.

Het is een van de grote bedevaartoorden van het christendom. De kerk binnen is geweldig om te zien, wat een pracht en praal. De preekstoel geheel van natuursteen is een perfect stukje beeldhouwwerk. Het plafond is schitterende bewerkt met mooie schilderingen. Via een trap kom je boven op de galerijen waar de schatkamers zijn. Hier vind je een verzameling van schilderijen, gouden en zilveren voorwerpen die veelal geschonken zijn door de gelovigen. Je ziet ook veel voorwerpen die zijn nagelaten door overleden mensen zoals trouwringen, kettingen enz. We zien zelfs een houder waar allemaal wandelstokken in staan.

Het is 3 uur voor we hier weer vertrekken en verder gaan naar Wildalpen. Hier vinden we zo gauw niet een overnachtingsplek en rijden door richting Eisenerz. Via het smalle Salza dal is de rit minder mooi, er zijn geen uitzichten door de vele bomen, alle hellingen staan er vol mee. Hebben ook regelmatig een regenbuitje en soms komt de zon ook even tevoorschijn. Vinden bij Eisenerz een leuke plek om te overnachten.

1 Juni. Veel regen gevallen vannacht en ook als we opstaan regelmatig regen. Rijden door een natuurpark maar er is weinig aan met dit weer. De weg loop langs de rivier maar door de vele bomen en struiken is die zelden te zien of te fotograferen. Ook heel weinig plekjes om te stoppen in dit park. Gaan naar Admont waar we de stiftkerk en de abdij gaan bezoeken. Hier lopen we in ieder geval droog. Hij is indrukwekkend door de mooie hoge zuilen waar het dak op rust. Ook het altaar is mooi bewerkt en wit van kleur.
Daarna gaan we naar de beroemde bibliotheek van de abdij van Admont. Deze is werkelijk prachtig om te zien. Hij is 70 meter lang, 16 meter breed en 12 meter hoog. Er staan duizenden waardevolle boeken in de prachtig bewerkte boekenkasten. Ook het plafond met zijn vele schilderingen is een plaatje. We kunnen het niet laten om er wat foto’s te maken, het mag eigenlijk niet maar gidsen die er lopen zeggen er niets van.

Daarna naar het Natuur Historisch Museum waar je duizenden opgezette dieren vind. Veel insekten en vlinders en zelfs een kaaiman van 4 meter is hier te bewonderen. Om half 2 eten we een broodje en rijden we verder naar Aschbach-markt waar we willen overnachten. Doen onderweg wat boodschappen en via smalle weggetjes komen we bij een boerderij waar een mooie stille CP is en waar je zelf mag bepalen wat je er voor wil betalen. Er staat een koelkast met wijn en bier, zelf pakken en het geld in het bakje in de koelkast doen. Het geld voor de overnachting doe je in de brievenbus, wat een vertrouwen heeft deze eigenaar.