Week 1 - 2 - 3 Noord Oost Duitsland 2012 Week 2 Index
21 sept. Mooi weer als we opstaan en besluiten verder langs de kust te trekken. Rijden via Wustrow, maar weinig te zien hier. Komen in Ahrendshoop, volgens ons boek een prachtig kunstenaarsdorp met originele huisjes met rieten daken. Nou er staan er nog een paar maar verder een toeristenplaatsje waar alles om geld draait. Vervolgen onze weg naar Zingst en Barth en het is hier saai, rijden veel tussen de bomen en komen door een paar dorpjes waar er nog keien in het wegdek liggen. Alles rammelt met 15 km door elkaar. Vinden het beiden de rit niet waard.
Rijden door naar Lohme op het eiland Rugen en gaan wandelen naar de Stubbenkammer. Vanaf de CP toch wel 2,7 km lopen en als we op het uitzichtpunt willen kijken moeten we € 7,50 p/p voor betalen. Komen we op het punt en zie je nog net wat rots tussen de bomen door, zonde van het geld om daar heen te gaan. Zoeken een weg om naar beneden te gaan en die vinden we op de busparking. Met trappen ( 465 treden ) komen we op het keienstrandje maar de kalkrotsen vallen tegen. De bomen en struiken krijgen de overhand en ontnemen het zicht op de kalkkust.

Klimmen weer naar boven en nemen de bus terug naar de parking. Ook parkeren is duur hier, voor 3 uur betaal je € 5,50. Zelf op kleine zand parkings in het bos staan hier nog parkeermeters. Je voelt je als bezoeker gewoon niet welkom, alleen je geld telt hier. Gaan door naar Putgarten, het noordelijkste puntje van Rugen. Het begint te regen als we daar aankomen en zien morgen wel verder wat we doen.

22 sept Mooi weer als we opstaan en besluiten naar Cap Arkona te gaan. Aardig stukje lopen en we nemen het treintje maar, kost €3,50 retour p/p. Komen bij de Cap en bij het uitzichtpunt zie je alleen maar zee en geen rotsen. Zoeken de trap naar beneden maar die is afgesloten. Je mag niet naar het strand met de kalkrotsen, te gevaarlijk door het afbrokkelen van de rotskust. Kijken even bij de ondergrondse bunkers waar in de DDR tijd hier chemische wapentuig was opgeslagen. Wandelen langs de kust naar het plaatsje Vitt. Een klein visserdorp waar weinig te beleven is.
Cap Arkona
wapenbunkers staf bunker
cap Arkona
afbrokkeling kalkrotsten Er liggen nog een paar bootjes op het strand maar volgens mij wordt hier niet meer gevist. Ook het steiger heeft geen dek meer en is verwaarloost. Ook hier hebben we het snel gezien en lopen naar de halte van het treintje. Begint ook lekker te regenen. Bij de halte is een toiletgebouwtje en naar de wc kost 50 cent. Als je daarna je handen wil wassen kost dat ook 50 cent en ze ergens mee afdrogen is niet te vinden. Voor ons een onaantrekelijke eiland waar we niet gauw terug gaan komen. Van de natuur hadden we meer verwacht, de krijtrotsen zijn haast niet te bezichtigen en voor echt alles moet je hier betalen.
dorpje Vitt

Vertrekken om 1 uur van het eiland en de regen komt inmiddels met bakken naar beneden. Komen in Neustrelitz aan op een mooie CP bij de haven waar we overnachten. Om half 5 is het weer droog en de zon komt te voorschijn. Lopen even het stadje in en bezoeken het wel zeer grote plein, met de kerk. Een bijzondere kerk met 3 verdiepingen en op elke verdieping staan ook banken zodat je daar kan zitten om de dienst bij te wonen. Lopen nog naar een andere kerk waar een galerie in is gevestigd. Ook hier vragen ze intree voor, nou dat gaan we dus niet doen. Om 6 uur weer in de camper.

centrum Neustrelitz
kerk met 3 verdiepingen
bijzondere ramen
23 sept. Bezoeken vandaag het Vrouwenconcentratiekamp Ravensbruck, een kamp waar 132.000 vrouwen en kinderen en 20.000 mannen uit 40 verschillende landen gevangen zaten. Ze werden gebruikt voor de textielfabriek van de SS die er gevangeniskleding en later ook SS uniformen werden gemaakt. Er werden hier ook veel medische experimenten gedaan bij de vrouwen en velen zijn daar aan overleden. Veel gebouwen zijn gesloopt of gesloten en het geheel doet een beetje somber aan.
hal van textielfabriek
cellenblok
martelcel ook Nederland heeft een herdenkingscel ingericht

Het Rode Leger bevrijdde het kamp in april 1945 en troffen er nog 2000 zieke gevangenen aan. Moet er hier toch verschikkelijk aan toe zijn gegaan. Om 1 uur verlaten we het kamp. Willen naar Postdam maar ontdekken dat we daar dan op maandag zijn en dan is bijna alles daar gesloten, Rijden verder naar Brandenburg en daar is een mooie CP aan het water en vlak bij het centrum. Voor € 10 hebben we hier alles zelf WiFi internet. Zetten de stoelen buiten en lezen in de zon en doen verder niets meer vandaag.

crematorium
24 sept. Redelijk weer als we opstaan en doen rustig aan. Willen rond de middag de stad gaan verkennen op de fiets. Om 11 uur betrekt de lucht en al snel begint het te regenen. Het komt soms met bakken naar beneden en het begint ook nog te onweren. Het regent bijna de hele middag, gelukkig staan we hier goed en hebben internet. Kunnen we alles weer eens bijwerken en wat mailen. Tussen de buien door maak ik de camper van voren vrij van de vele dode vliegen. Tegen de avond wordt de regen minder, dus maar hopen dat het morgen wat droger is en we alsnog Brandeburg kunnen bezoeken.
oude Raadhuis 25 sept. Mooi weer vanmorgen, het heeft de hele nacht niet geregend. Nemen de fiets om de stad te bezoeken. Het is er rustig en op de meeste plekken fietst het niet lekker door de grote keien van het wegdek. Stoppen bij de eerste kerk maar die is nog gesloten om 10 uur. Rijden verder door het centrum van de oude stad maar dat heeft niet zoveel te bieden. Lopen nog een paar kerken in en die zijn wel mooi van binnen.
St Katharienen kerk
Lopen een groot winkelcentrum binnen maar daar is het erg benauwd dus zijn we snel weer buiten. Gaan de fietsen weer opzoeken die we bij een kerk hadden achtergelaten. Fietsen terug naar de camperplaats en als we daar zijn besluiten we om vandaag te blijven staan. Het is heerlijk weer, de zon schijnt en gaan de rest van de middag in de zon zitten lezen. Morgen gaan we verder.
26 Sept. Rijden naar Worlitz om een bezoek te brengen aan het Worlitzer Park, een 112 ha grote Engelse landschapstuin. Dit was de eerste Engelse tuin  op het vasteland van Europa. ER is een CP waar we de camper parkeren en eten eerst een broodje. Om 1 uur lopen we het park in. Komen eerst bij een kerkje en dat ziet er wel mooi uit met de 3 verdiepingen. Dan het slot maar daar zijn ze druk met verbouwen en is niet overal opengesteld voor publiek.. Er zijn wel rondleidingen maar daar moeten we 1,5 uur op wachten dus dat vergeten we maar. Wandelen langs de vijvers en langs div. andere gebouwen.

Het Gotische huis ziet er wel mooi uit maar van binnen is het leeg. Hebben wel lekker weer vanmiddag om te wandelen. Het park ziet er wel mooi uit maar niet echt bijzonder. Ja het stond wel prachtig in het boek omschreven maar in werkelijkheid valt het toch een beetje tegen. Wandelen tot 4 uur en zoeken de camper weer op. Nemen een boek en lezen een poosje. Ook wordt de lucht weer slechter en verwachten dat we nog wel wat regen krijgen vandaag.

27 sept. Vannacht veel regen gevallen maar als we opstaan toch weer mooi weer. Vetrekken om 10 uur richting Magdenburg, een vrij grote stad met nog mooie oude gebouwen. Doen onderweg boodschappen en rijden verder binnendoor naar Magdenburg. Komen daar om half 1 aan en staan mooi aan de Elbe bij de rondvaartboten. Lunchen eerst en lopen daarna de stad in, 600 meter naar het centrum.
De eerste kerk waar we langs komen is gesloten, daar wordt vanavond een feestje in gehouden, staat binnen vol met gedekte tafels. Lopen daarna naar de Grune Zitadelle, een gebouw van de Oostenrijkse kunstenaar Hundertwasser. Het is een van zijn laatste projecten en in 2005 voltooid. Staat gewoon tussen de moderne gebouwen en is schitterend om te zien. De vormen en kleuren zijn goed op elkaar afgestemd. Bezoeken daarna de Kathedraal en de voorkant staat in de steigers. Krijg de indruk dat bijna alle historische gebouwen in Europa in de steigers staan, overal zijn ze aan het restaureren.

Bezoeken daarna de Kathedraal en de voorkant staat in de steigers. Krijg de indruk dat bijna alle historische gebouwen in Europa in de steigers staan, overal zijn ze aan het restaureren. Binnen is hij indrukwekkend, zeer groot, hoog en voorzien van prachtig beeldhouwwerk. Vooral de preekstoel van marmer is prachtig met afbeeldingen bewerkt. In een toegangshal staat links van de deur 5 beelden met lachende vrouwen figuren en rechts van de deur 5 huilende beelden. Dit nog nooit in een kerk gezien, lachende en huilende beelden van vrouwen figuren. Winkelen nog wat in een grote winkelcentrum maar daar is warm en benauwd, lijkt of de airco niet in werking is. Staan gauw weer buiten en gaan terug naar de camper. Hebben een mooie plek hier aan de Elbe.