Week - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7
Camperreis noorwegen 2008 week 1
30 - 31 Mei 2008
Om half 10 vertrokken met donker weer  maar zijn nog maar net in Duitsland of de zon breekt door. Tot Bremen gaat alles vlot, dan een uurtje file en is de gang eruit. Rijden even voorbij Hamburg waar we overnachten in Bad Oldensloe. Zaterdag weer om 9 uur de weg op naar Puttgarden waar we de veerboot nemen naar Rodby. Betalen € 77 voor een enkele reis. We hebben prachtig weer, geen wolkje aan de lucht. Met een uurtje zijn we in Denemarken en daar besluiten we niet de brug te nemen maar nogmaals een boot van Helsinger naar Helsingborg in Zweden. Met 30 min. staan we aan de overkant en kunnen we richting Noorwegen. Zien op TV dat het in Noorwegen ook prachtig weer is en besluiten niet in Zweden binnendoor te rijden maar de E6 naar Oslo te nemen.  Diesel tanken hier is erg duur, duurder dan benzine, betalen hier 1,57 euro voor 1 liter.
overtocht Puttgarden
1 Juni. We stoppen in Varberg, een leuk stadje aan zee. Lopen even het stadje in om geld te pinnen, lopen langs de zee in T-shirt en korte broek. Het is om 8 uur nog 25 graden buiten, lijkt wel Spanje. Zondag om half 9 gaan we rijden voor de rit naar Oslo. Het is weer mooi en warm weer, geen wolkje aan de lucht. Nemen de veerboot over het Oslo fjord van Moss naar Horten en rijden zo aan de westkant Oslo binnen Wat we willen zien zit aan deze kant van de stad. Nemen de camperplaats bij de jachthaven om te overnachten. Kost € 12,50 per nacht en betalen doe je bij een automaat. Om 5 uur lekker in de zon voor de camper met een lekker wijntje. Na het eten nemen we  de fiets gaan naar het Vigerlandpark. De beelden zijn werkelijk  prachtig, maken snel wat foto’s met de avondzon. Gaan morgen terug om wat langer te kijken naar dit mooie park met de schitterende granieten beelden.
Vigilandpark Vigilandpark
2 Juni. Om 9 uur fietsen we nog een keer naar het Vigilandpark. Het is er al druk, er staan al veel bussen. Zagen bij de haven al cruiseschepen liggen en die mensen zijn hier. Staat al vol met bussen. Nemen nu de tijd om alles in ons op te nemen, het is echt kunstig om met dit harde graniet levensechte beelden te maken. We genieten hier van een prachtig park en het mooie weer. Het is 28 graden vandaag en voor Noorse begrippen warm. Fietsen naar het openluchtmuseum maar dat viel een beetje tegen. Er staan veel huisjes en hutten maar alles lijkt op elkaar. Dan naar het museum met het beroemde Vikingschip. Het parkeerterrein staat vol met bussen en het ziet zwart van de mensen. Even binnen gekeken maar het was er zo vol dat je helemaal niet rond de boot kon lopen. Kopen maar geen kaartje en gaan terug naar de camper. Eten een broodje en om 2 uur vertrekken we uit Oslo en gaan naar Kongsberg. Hier zijn nog zilvermijnen te bezichtigen. Vinden net voor het dorp een mooi plekje aan het meer en zitten de rest van de dag in de zon aan het water. Blijven hier nog een dag staan.

Openluchtmuseum meer bij Kongsberg
3 Juni. Vanmorgen wat bewolkt en beginnen de dag maar met een wandeling rond het meer. De zon laat het toch een beetje afweten en besluiten maar om verder te rijden. Nemen de E 34 en zien de eerste mooie watervallen. In Heddal bezoeken we de stafkerk, aan de buitenkant is hij prachtig om te zien. Binnen is het wat somber maar vindt de houtverbindingen wel een stukje vakwerk. De natuur is mooi met de vele watervallen en meertjes. Ook de dorpjes zijn mooi met de vele houten blokhutten met de daken van grond en gras. Na de middag weer zon en we stoppen veel om van de natuur en de zon te genieten. Om 6 uur zijn we in Haukeligrend waar we op een kleine camping een plekje kunnen uitkiezen. Dat is niet zo moeilijk, we zijn de enige gasten met een camper. Na het eten wandelen we nog wat in de omgeving, het is hier heerlijk rustig. Wat ons nu al opvalt is dat het wel heel lang licht blijft. Zitten om 11 uur nog zonder licht in de camper te lezen. Kunnen hier genieten van lange dagen.
onderweg kerk Heddal
4 Juni. Vandaag weer heel mooi weer en rijden op 1000 m hoogte door de sneeuw . Zijn op weg naar Kinsarvik en vandaag wel een route met veel tunnels. Wel een stuk of 12 en van 200 tot 4800 m en in de meeste tunnels brand geen verlichting. Sommige niet prettig om te rijden daar ze erg smal zijn. In de meren ligt het ijs nog. Dit is echt genieten dus veel stops, veel foto’s en we schieten niet op. De kerk van Roldal bezocht, van buiten is het niet veel maar van binnen is hij helemaal beschilderd. Mooi om te zien maar in de boeken staat het mooier beschreven dan het in werkelijkheid is. Nu even lunchen en dan weer verder. Pas 55 km gereden vanmorgen. Wel een tegenvaller, ben mijn oplader vergeten voor de accu’s van de videocamera,dus geen video van de trip. De weg langs het Sorfjort is prachtig maar op plaatsen wel erg smal. We zijn om 4 uur in Kinsarvik en zien een mooi plekje aan het fjort om te overnachten.
Hardangervide
kerk Roldal Roldal
Latafossen waterval
onderweg
5 Juni. Vandaag rijden we via weg 7 naar Gol. Mooie rit langs meren en watervallen en ook op deze weg  veel  tunnels. Op de hoogvlakte zitten we weer volop in de sneeuw. Met deze hoge temperatuur (28 gr) veel smeltwater en overal stroomt het water van de hellingen naar beneden. Het is hier zo mooi en we stoppen zoveel dat we om 3 uur pas op de helft van de rit zijn. Moeten nu echt minder stoppen. Komen door het wintersportplaatsje  Geilo en daar was het nu heel stil. Op het gemeenteterrein van Gol is een servicepunt voor campers dus even lozen en water vullen. Gol heeft voldoende parkeerterreinen en op een daarvan overnachten we.