Week - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7
  Camperreis Noorwegen 2008 week 3

13 juni Het weer knapt weer op dus op weg naar Briksdal. Het dal er naar toe is heel mooi, het laatste stuk is het klimmen. Wel hier betaald parkeren, 7 euro. We lopen omhoog naar de waterval met het beroemde bruggetje er voor. Het beroemde plaatje van paard en wagen op het bruggetje is vervangen door de golfkarretjes. Daar worden nu de mensen mee naar boven gebracht. We lopen door tot aan de gletsjer, jammer dat je er niet dicht bij kan komen. Net als wij er zijn knalt het ijs en komen er stukken ijs naar beneden. Lopen weer terug naar beneden en eerst maar koffie drinken. Daarna nemen we weg 258 naar Grotti, weer een echte sneeuwweg. Door de vele sneeuw is hij nog niet helemaal open en bij het skistation moeten we weer terug. In dit prachtige landschap willen we hem wel 3 keer rijden. Dan naar Geiranger en om 6 uur staan we op een mooi plekje aan het fjord waar we overnachten.

14 juni. Volgende dag rijden we naar de Dalsnibba, een tolweg met een uitzichtpunt op 1500 meter hoogte. Je ziet vanaf hier het Geirangerfjord en het nog witte berglandschap. Terug naar beneden en nog wat foto’s gemaakt van het fjord met 2 cruiseschepen op de voorgrond. Via weg 15 rijden we naar Lom en kijken even bij de het staafkerkje. Willen daar ook overnachten maar zien er toch vanaf. In het weekend gaat de Noorse jeugd zich aardig te buiten aan drank. Met drank in plastic zakken trekken ze luidruchtig en dronken over straat. Dacht dat ze dat alleen deden als ze in het buitenland zijn. We vertrekken om 10 uur nog uit Lom en overnachten op een rustig plekje langs weg 55.
Dalsnibba
Geirangerfjort onderweg naar Lom
staafkerk Lom

15 juni. Worden om 9,15 uur wakker en rijden even terug naar Lom om te tanken. Soms kom je in geen 100 km een pomp tegen. We vervolgen weg 55 naar Galdesanden en nemen daar de weg naar de Galdhoppen Dat is de hoogste berg van Noorwegen. Hier skiën ze het hele jaar. Het is 15 km omhoog rijden waarvan de helft een tolweg is. We rijden tot 1840 meter en genieten van dit heerlijke landschap. Sneeuw genoeg en in de zon 25 graden. We lunchen in de zon en genieten van de natuur om ons heen. Willen ook nog naar een ander skigebied maar daar gaat het niet goed.

De weg is onverhard en wordt steeds smaller. We besluiten niet verder te gaan en moet dus wel terug. Met keren rijdt ik me helemaal vast en moet achter de camper een heel gat in de sneeuw graven anders kom ik niet meer weg. Sneeuw lag wel 1 meter hoog. We hebben gelukkig een goede schop bij ons maar het kost me wel ruim een uur zwoegen.  Voor het eerst gezweten deze vakantie. Verder over weg 55 naar Skolden, werkelijk een prachtige weg om te rijden. Er zijn zoveel watervallen dat we daar al niet meer voor stoppen. Wat een natuur met al die sneeuw, overal zie je ze langlaufen en velen in T-shirt en korte broek, zo warm is het hier. Stoppen hier heel veel en we overnachten hier op 1165 meter hoogte op een parkeerplaats met nog 4 andere campers.

smal en hwt wordt nog erger
genieten en bruin worden
25 graden

16 juni. Koud vannacht maar goed geslapen. Er land een helikopter op het parkeerterrein en er verschijnt ook een vrachtauto die spullen bij zich heeft om de berghutten te bevoorraden. Met de helikopter worden die bij de hutten gebracht. Rijden naar Gaupne en nemen daar weg 604 naar de Nigardsbreen, een mooie gletsjer waar je tot aan het ijs kan lopen. Vanaf de parkeerplaats steken we met een bootje het meer over en daarna nog wat klauteren om er te komen. Het is echt prachtig om zo dichtbij de gletsjer te zijn. Mooie holen en scheuren erin en door het zonlicht de blauwe kleur van het ijs. De foto camera’s maken overuren. Het is moeilijk om deze plek weer te verlaten, wat is dit mooi. Eind van de middag weer bij de camper. We rijden nog een uurtje en overnachten aan een meer bij Farda. Wat is Noorwegen toch een prachtig land, echt genieten hier hoor.

Bevoorrading berghutten
tijd voor koffie Nigardsbreen gledsjer
mooi ijs
Nigardsbreen
afscheid van de gledsjer
rust en ruimte overnachtingsplaats
17-18-19 juni. Via weg 55 naar Sogndal en daar weg 5 naar Anda. Nemen de veerboot naar Lote en rijden langs het Nordfjord naar Maloy. Een mooie weg, jammer dat de zon het laat afweten vandaag. De brug van Maloy is wel apart, Heel hoog met een boog over het water en 1300 meter lang. Wel moeilijk hier een mooi plekje te vinden om te overnachten. Bij Eldivida vinden we een aardige plek om te slapen. Zien Nederland winnen van Roemenie met 2-0. Gaan met regen naar bed en worden wakker met regen en de lucht ziet er slecht uit. Vertrekken toch maar en rijden nu richting het vogeleiland Runde. Via weg 61 rijden we naar Fiska. Vandaar via de westkust naar Sandfika. Vinden hier een mooi plekje aan zee en besluiten hier te blijven staan. Door de regen mis je veel onderweg.  Mooie rit maar de regen is spelbreker.  We zien een leuke plek aan zee en besluiten maar te stoppen voor vandaag. Tussen de buien door was ik de camper en we lezen veel vanmiddag. Zien een grote zeeotter die vis aan het vangen is.
Nordfjord

Slapen goed ondanks de regen op het dak. Ook  nu worden we weer wakker met regen. Ontbijten en gaan toch maar verder naar Runde. Er is niet veel aan door de regen en van stops komt ook niet veel. Komen wel over mooie bruggen tussen de eilanden. Ze zijn smal steil en hoog en 1 baans. In het midden is er een stukje om elkaar te passeren dus opletten met de brug oprijden en beneden of boven wachten als er een tegenligger is. We komen met regen aan in Runde en staan op een parkeerterrein vlakbij de broedrotsen. Om half 4 wordt het wat minder en gaan omhoog klimmen naar de papegaaiduikers. Het is stijl, nat, blubber en veel wind en de klim is nu te zwaar voor ons. We klimmen een half uur en geven het op. Gaan terug naar de camper en kijken welke route we verder nemen. Vertrekken en vinden een plek om te overnachten. Kunnen TV kijken maar kunnen niet bellen of SMS hier. En maar hopen op beter weer morgen.

veel regen vandaag overnachten aan zee