Week -1 -2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7
onderweg onderweg
prachtig dal Langs de trollenweg
klim in de trollenweg

20 Juni 2008.  Aardig weer als we wakker worden, we zien zelfs de zon. Staan bij een gratis sanizuil dus even de camper lossen en water bijvullen. Rijden naar Hareid en nemen de veerboot naar Sulesund. Rijden via weg 61-60-656 en de E39 naar Andelsnes. Dit is een prachtige route om te rijden. Heerlijk dat we er een zonnetje bij hebben, dan ziet alles er wat vrolijker uit. Even tanken, wat hier wel erg prijzig is, bijna € 1,80 voor een liter diesel. Dan verder  naar weg 63, de trollenweg. Dit is een van de beroemdste wegen van Noorwegen. Eerst door een mooi dal en dan met veel haarspeldbochten naar 650 meter. Gaan onderweg nog naar de Stigfoss waterval die 180 meter naar beneden dendert. De klim is prachtig maar hier en daar wel smal. Er zijn regelmatig plekjes waar je elkaar kan passeren. Boven is er een groot parkeerterrein waar nog meer campers staan die hier overnachten. Het is wel fris hier, er staat een koude wind en er ligt nog sneeuw langs de weg. Was aardig weer vandaag maar volgens de TV zijn de vooruitzichten nog steeds regen. Zien morgen wel verder.

Stigfoss waterval

21 juni. We staan op, er is veel wind en het regent hard. We besluiten om de trollenweg niet verder te rijden, vinden het jammer maar je mist zoveel onderweg door de regen. Kijken of we het op de terugweg kunnen doen. Dalen via de haarspeldbochten weer af naarAndalsnest. Nemen weg 64 naar Alfarnes en via weg 660 naar Eidsvag. Daar doen we boodschappen bij de COOP supermarkt en even internetten om naar de weerverwachting te kijken. De eerste dagen nog slecht weer, hoe meer naar het noorden hoe meer regen. Willen naar de Lofhoten en dat stellen we maar even uit, de eerste 7 dagen geven ze voor daar slecht weer op. In Eidsvag vinden we een mooie plek bij een school en een dorpshuis. Een mooie rustige plek en stoppen hier maar. We lezen veel vanmiddag en kunnen hier ook TV kijken. Vermaken ons wel ondanks de regen.

vissersplaatsje Bud

22 juni. Aardig weer als we wakker worden en vertrekken  via weg 663 en 664 naar het vissersplaatsje Bud. Een leuk dorpje maar geen vissersboot te zien. Wel een kale rotswand waar de bewoners van Bud houten balken aan hebben bevestigd  zodat de zeemeeuwen erop kunnen nestellen. Er is ook een parkje aan de kust waar nog Duits geschut staat voor de kustverdediging van de oorlog. Rijden via de Atlantischeveien  naar Kristiansund. Komen over een grote brug die de eilanden met elkaar verbinden. De meeste bruggen hebben ze zo hoog gemaakt dat de schepen er vrij onderdoor kunnen varen. Vanuit Bremsner varen we over naar Krisiansund maar in de stad is weinig te beleven met dit donkere weer. Nemen weg 70 en de E39 richting Trondheim. Deze weg is plaatselijk zeer slecht. Overnachten bij Engdal op een parking bij een tankstation met nog meer campers.

Bud
mooie brug
Domkerk Trondheim
23-24-25 Juni. Rijden naar Tronheim en het is gelukkig even droog. Vlakbij het centrum is een mooie parkeerplaats, zetten de camper hier neer en nemen de fiets om de stad te bezoeken. Gaan eerst naar de Domkerk gebouwd in gotische stijl . De voorgevel is prachtig met de vele beelden maar verder buitenom stelt het niet veel voor. Binnen kijken kost 100 Kr en dat valt tegen. Er mogen geen foto’s worden gemaakt. Het is binnen zo donker dat je in de hele kerk geen detail kan onderscheiden. Staan gauw weer buiten en fietsen wat door de stad en de haven. Gaan verder op de E6 en slapen in Vegset. Gaan verder via de 775 en weg 17 naar Namsos. Daar even internetten en zien de eerste week nog veel regen in het Noorden en voor het midden en zuiden wat droger. Besluiten terug te rijden richting Opdal en overnachten daar. Ze geven voor morgen beter weer op maar als we wakker worden de volgende dag is het nog steeds donker en nat. Rijden naar Andalsnes en op de weersite zien we dat nu de zon zou moeten schijnen, maar de regen klettert op het dak. Blijven hier maar staan en nemen maar een boek. Om half 3 wordt het veel lichter en besluiten de klim naar de Trollenweg vast te rijden. Boven zitten we in de wolken en weer regen dus. Overnachten hier met meerdere campers op de parking.
Domkerk veel huizen op palen
Trondheim een grote jongen
26 Juni. Het is prachtig weer als we wakker worden. Rijden de Trollenweg richting Gairanger.  Dit is weer genieten, mooi weer en in de sneeuw. Stoppen veel voor foto’s en doen rustig aan. Nemen de veerboot bij Linge en varen over naar Eidsdal. Dan dalen we via de Adelaarsweg af naar Gairanger. Deze weg is smal, steil en met veel scherpe bochten. Prachtig om van boven de boten in het fjord te zien liggen. Daarna rijden we weg 258 nog een keer, die is nu helemaal open tot Grotti. Mooie weg om te rijden, alleen de laatste 12 km is onverhard met veel kuilen. Ook hele stukken rammelen (wasbord) en soms erg smal. Rijden door naar Lom en nemen weg 55 naar boven De sneeuw is hier wel minder maar nog wel heel mooi.
Trollenweg
trollenweg
Gairangerfjord
onderweg weg naar Grotti
weg naar Grotti

Overnachten op 1200 meter op een mooi plekje. Zit om 11 uur avonds nog te lezen zonder in de camper zonder het licht aan. Kijk even naar buiten en op 10 meter van de camper staan 5 rendieren te eten. Wat is dat mooi om deze zo dichtbij te zien. Maken heel voorzichtig wat foto’s en als ze wat verder weglopen ga ik er achteraan. Het mannetje merkt dat en draait zich om. Met zijn kop naar beneden komt hij een paar snelle passen naar mij toe om me te verjagen. Mijn hart klopte er wel iets harder door. Gaan door deze ontmoeting pas om half 1 naar bed.