Week -1- 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7
Camperreis Noorwegen 2008 week 6

4 Juli. Lekker geslapen op deze rustige parking. Na het ontbijt vertrekken we met de camper en gaan de omgeving verkennen. Rijden kris kras over het eiland langs de mooie fjorden en de steile bergen. Zeer veel plekjes waar we stoppen om alles in je op nemen. Maken natuurlijk van al dit moois veel foto's. En wat treffen we het met het weer, zon en een blauwe lucht. Genieten van deze natuur de vissershaventjes en de mooie fjorden. Vlak bij Valberg zien we een mooi plekje langs weg 815 waar we overnachten.

mooie baai
stokvis drogen
mooie wilde bloemen
stokvis
5 Juli. Rijden verder op de 815 en nemen later de E10 met de vele zijweggetjes naar de zee. Hier en daar kleine witte zandstrandjes. De natuur en de dorpjes blijven mooi alleen wat bewolking aan de lucht zodat de zon het soms laat afweten. Zonder de zon is het koud, maar een graad of 12. We rijden naar Eggem en vanaf hier hebben we een vrij uitzicht over zee om de middernachtzon te zien. Alleen de bewolking zal wel roet in het eten gooien, om 4 uur zit de lucht helemaal dicht en geen zon te zien. Om 21.00 uur lost de bewolking toch op en zien we de zon weer verschijnen. Het is hier wel koud nu, de krachtige wind komt uit het noorden en het is maar 8 graden. Kachel aan in de camper en wachten tot na middernacht. Een bekende plek hier, we staan met nog 20 campers om hier de nacht door te brengen.
mooie bruggen tussen de eilanden
onderweg middernacht met de zon aan de lucht
om middernacht om 2 uur nachts
6 Juli. Laat naar bed gegaan door de middernachtzon. Het blijft vreemd dat het licht blijft, zit om half 1 zonder licht te lezen in de camper. Jammer dat het zo hard waait en het zo koud is. Om half 2 komt er veel bewolking aan de horizon en de zon verdwijnt er achter. Om half 3 nog geen zon te zien en gaan we naar bed. Om 10 uur vertrekken we hier en gaan verder over de Lofoten. Nemen veel de kleine weggetjes langs de fjorden en naar de kust. Ook hier overal mooie dorpjes. Wel iets minder mooi dan in het zuiden maar de natuur blijft wel prachtig. Aan het fjord bij Vestpollen zien we een mooie plek en besluiten om hier te overnachten. Staan heerlijk rustig en direct aan het water. Staan wel alleen maar dat vinden we in Noorwegen geen probleem.
onderweg
mooie lunchplek
overnachtingsplek
boot naar Melbu

7 Juli. Mooi als we wakker worden, ontbijten en trekken verder naar Tiskebol. Nemen de boot naar Melbu en komen op de Vesteralen aan. Hier zijn minder mooie vissershaventjes en minder ruige natuur. Ook veel vlakker dan de Lofoten. Horen vertellen dat het weer slechter wordt en besluiten niet hoger te gaan maar richting Narvik te rijden. Stippelen met de kaart de route uit en besluiten de boot te nemen van Lodingen naar Bognes. Besparen zo een omweg van 230 km. Zien onderweg toch wel mooie natuur en diepblauwe fjorden.We overnachten langs een grindweggetje richting Kaldvag in de verlaten natuur. Was weer een heerlijke dag. Hopen maar dat het uitkomt, de weersvooruitzichten voor het zuiden waren stukken beter dan voor het noorden.

8 Juli. Goed geslapen en na het ontbijt gaan we door via de E6 richting Moi Rana. Het is de doorgaande E weg maar op veel plaatsen is hij erg slecht. Er zitten ook veel tunnels in en soms smalle stukken.  Goed oppassen met de vele vrachtauto’s, ze rijden hard en in de bochten komen ze vaak over de middenstreep heen. Het weer is wisselend maar de zon zien we vaak niet. Doen rustig aan, het is best wel mooi rijden over de hoogvlakte met op de achtergrond bergen met sneeuw op de toppen. Om 5 uur passeren we de poolcirkel en stoppen voor foto’s. Wel bijzonder om hier te zijn en toch maar even een steen als herinnering op de grote hoop geplaatst. Het is mooi weer nu en we rijden nog een poosje door. Bij Dunderland vinden we een mooi rustig plekje om te overnachten.

onderweg
poolcirkel
een steen geplaatst als herrinering
mooie waterval

9 Juli. Donker weer als we opstaan. We vervolgen de E6 richting Trondheim. Zien een mooie berg met sneeuw en proberen om er naar toe te gaan. Helaas de onverharde weg loopt dood en we kunnen niet anders dan teruggaan. Doen het rustig aan op die plekken waar de weg slecht is. Zien een mooie waterval met wat stroomversnellingen en stoppen daar. Het water buldert naar beneden en door de wind waait er een hele waternevel over je heen. Mooi om hier rond te lopen. Het wordt wel elke dag drukker, lijkt wel dat alle Noren nu ook vakantie hebben. Er rijden ontzettend veel camper hier rond. Overnachten op een klein parkeerplaatsje die een stukje van de weg af ligt.

10 Juli. Wakker met donker weer en we rijden nog maar net of de eerste regendruppels op de voorruit. De hele ochtend regelmatig wat regen. Nemen de tijd voor de lunch en rond 2 uur wordt het weer lichter en de zon komt er weer door. Er is langs de E6 hier niet zoveel te bezoeken en stoppen we niet zoveel. In de buurt van Dombas zien we een leuke plek aan een meer en besluiten hier te stoppen. Vanaf 5 uur is het prachtig weer en loopt de temperatuur op naar 25 graden. Kijken even naar het weer en voor morgen bewolkt maar ook regen.