Week 1 - 2 - 3 - 4 - 5
Noorwegen 2010 Week 2
parking Buer gletsjer
7 Juni. Lekker geslapen ook al stonden we 10 meter van het watervalletje af. Vertrekken om half 10 naar beneden en de weg lijkt breder dan gisteren omhoog, er zijn ook genoeg uitwijkplaatsen om te passeren.  Reden gisteren met een laag staande zon naar boven en alles niet goed kunnen waarnemen. Rijden via weg 13 naar Erdal. Mooie weg langs het Sorfjord maar soms wel smal. Er zijn ook diverse tunnels in deze weg. Ook goed opletten met de rotswanden die soms tot aan de wegkant komen.
Buer gletsjer onderweg
Voringfossen waterval
winterlandschap

Bezoeken het Hardangervidda  info centrum in Eidfjord en daar is een mooi parkeerterrein bij waar je mag overnachten. Stoppen bij de Voringfossen, een dubbele waterval met een val van 185 meter. Rijden verder via de Rv7 naar Geilo en op 1000 meter ligt de eerste sneeuw. Het lijkt of er minder sneeuw ligt dan 2 jaar geleden. Rijden deze weg 50 km met het hoogste punt op 1235 meter en genieten van het mooie landschap. Rijden niet helemaal naar Geilo maar gaan dezelfde weg weer terug. De weg terug lijkt mooier omdat de zon er weer goed doorkomt. Stoppen bij het info centrum en overnachten daar. Morgen richting Bergen.

soort Iglo van grond
stilleven
8 Juni. Het is zwaar bewolkt als we opstaan en het ziet er naar uit dat het mooie weer voorbij is. Vandaag gaan we richting Bergen en we zijn nog maar net onderweg en zien de lucht al weer lichter worden. Om half 10 schijnt de zon weer. Rijden via weg 7 naar Brimnes en nemen de boot naar Bruravik. Varen is mooi maar de prijs is minder mooi, € 30,- voor onze camper. Gaan door de tunnel en blijven de 7 volgen langs het Hardangerfjord. Mooie weg om te rijden, soms wel smal maar ook dat heeft wel wat. Heerlijk zo langs het water met prachtige vergezichten. Stoppen veel en schieten niet erg op.
en weer een veerboot
smal dus voor deze aan de kant heel veel tunnels hier
Steindalsfossen

Bezoeken onderweg de Steindalsfossen die heel mooi is. Wel apart dat je achter de waterval heen kunt lopen. Net voor de Snauhaug tunnel is links een parkeerplaats waar de oude weg ligt uit 1908. Als je deze weg oploopt dan zie je van boven de Tokagjel Schlucht liggen, een mooie plek om foto’s te maken. In een dorpje hebben we een open netwerk dus internet in de camper. Daar even gebruik van maken, de post doornemen en de site bijwerken. Het is al laat maar besluiten toch om door te rijden naar Bergen.

achter de waterval

Om 6 uur op de CP in Bergen waar we voor de tweede keer Mil en Martha tegenkomen. In 2009 hebben we hun ontmoet met de Oost-Europareis en sindsdien hebben we veel kontakt met elkaar. Ze zijn in gezelschap van Willy en Chris, eveneens 2 gezellige Belgen waarmee ze deze 6 weekse rondtour door Noorwegen doen. Na het eten zitten we gezellig tot half 11 buiten aan de borrel. Het wordt frisser en gaan naar binnen. Zij gaan morgen door en wij gaan samen naar de stad om wat hoogtepunten van Bergen te bezoeken.

9 Juni. Vandaag een bezoek aan Bergen, een half uur lopen naar het centrum. Boven bij de brug is een bushalte, daar staat net een bus die naar het centrum gaat. Komen bij de vismarkt maar dat valt tegen op het eerste gezicht. Nemen eerst de Floibanen naar het uitzichtpunt over de stad. De zon staat nu goed om foto’s te maken. Toch wel heel mooi om zo over de stad en de haven te kijken. Vanaf hier zie je ook de camperplaats naast de brug liggen. Dan weer met het treintje naar beneden en naar de vismarkt. Heeft eigenlijk niets meer met een vismarkt te maken, het is een eetplein voor de toerist geworden voor een heel duur broodjes vis.
Bergen
Camperplaats van boven gezien Treintje naar beneden
vismarkt
Akvariet
Daarna gaan we naar het Akvariet, het zeeaquarium van Bergen. Daar zijn ze aan het verbouwen en mogen er gratis naar binnen. Wel leuk om te zien maar onze verwachtingen lagen een stuk hoger. Daarna naar het Bryggen waar nog de oude houten huisjes staan die gebouwd zijn na de grote brand van het jaar 1702. Sommige zijn aardig scheef gezakt en dat is vooral in de smalle steegjes te merken. De kleur van de huisjes doen wel heel kleurrijk aan en mooi om te fotograferen.

Zijn inmiddels aardig moe van het vele lopen en besluiten de stad voor gezien te houden. Het is warm vandaag en kijken bij een bushalte of er soms ook vanaf hier een bus langs de camperplaats komt. We treffen het, met 2 min. zitten we in een bus en voor 13 Nkr p/p stappen we vlak bij de camper uit. Verzorgt de camper even en vertrekken om half 4  uit Bergen en rijden richting Voss. Even zoeken naar de plaats waar je de tol moet betalen maar ook dat lukt. Door de vele tunnels verlaten we de drukte en we zien wel waar we slapen vannacht.

Bryggen
rustig plekje bij de overnachtingsplek
onderweg
10 Juni. Lekker geslapen op een picknickplek 3 km voor Voss. Het is prachtig weer en besluiten de Aurlandsveien, ook wel sneeuwweg genaamd te gaan rijden. De vooruitzichten met het weer zijn regen vandaar dit besluit. Nemen de E 16 naar Gudvangen en dan door de tunnels naar Aurland. Ze liggen vlak achter elkaar en de langste is 11,4 km. Over een afstandvan 20 km rijden we 18 km in tunnels. In Aurland drinken we koffie aan het fjord, een prachtig plekje om te staan. Daarna de Aurlandsveien op  en via  haarspeldbochten naar 650 meter waar we stoppen bij het uitzichtspunt.
Aurland van boven Aurlandfjord
Aurlandveggen op 1302 m
Vanaf hier een prachtig uitzicht op het plaatsje en het fjord. Daarna verder de sneeuwweg naar boven. We merken al gauw dat er minder sneeuw ligt dan 2 jaar geleden. Het verschil is groot, dat hadden we na deze strenge winter niet verwacht, de meeste sneeuw is al verdwenen. Kijken op het hoogste punt even bij de steenhoop maar zie de steen niet die we in 2008 hier met onze naam erop hadden neergelegd. Genieten toch nog wel van de rit hoor, de natuur met de weidse uitzichten blijfven toch prachtig. Jammer dat de zon het een beetje laat afweten na de middag, ze geven voor hier ook slechter weer op de komende dagen.

Rijden de weg ook weer terug naar Aurland en gaan via Flam weer richting Voss. Stoppen bij de Tvindefoss een mooie waterval die over de rotsen naar beneden steeds breder wordt. Dan verder naar Voss waar we proberen te internetten maar dat lukt niet. Rijden terug naar de plek waar we afgelopen nacht ook hebben gestaan. Ons plaatsje aan het water is nog vrij en overnachten we op dezelfde plaats. Wat we hadden verwacht komt uit, liggen nog maar net op bed en het begint te regen. De vooruitzichten zijn vanaf zondag weer droog en wat zon. Zien wel wat de dag morgen brengt.

Tvindefossen
zeer nat buiten
11 Juni. Ja het is de eerste dag met regen en besluiten vandaag hier te blijven staan. Hebben een slechte internetverbinding in de camper maar dat is nog beter dan helemaal niets. Sommige momenten gaat het goed maar meestal is het niets. Brengen alles eens een beetje op orde, was er door het mooie weer steeds niets van gekomen. De site weer op orde brengen is het eerste wat ik doe vanmorgen. Alleen het uploaden gaat moeizaam. Vinden het wel lekker zo een dagje niets moeten. Het is ook best wel lekker weer, 15-16 graden en windstil. Hebben ook de tijd om pannekoeken met spek te maken, daar is het echt weer voor. We vermaken ons wel.
tijd voor de site
12 Juni. Veel regen gevallen vannacht maar het is groog als we opstaan. Om 10 uur klaart het op en gaan we richting Voss. Bezoeken eerst de Bordalsgjelet, een kloof met een paar waterversnellingen en potholes. Jammer dat het donker weer is en er weinig licht in de kloof is. Daarna naar het openluchtmuseummaar dat stelt niets voor. Een klein terreintje waarop 11 oude huisjes en boerderijtjes op elkaar gepropt staan. Dan moet je elders een kaartje gaan kopen en voor die prijs besluiten we om maar verder te gaan. Doen even wat boodschappen bij een grote C1000 en vervolgen weg 13 richting Vangsnes.
Bordalsgjelet kloof Potholes in de kloof
onderweg veel smeltwater
Komen op een hoogvlakte va 900 meter waar nog sneeuw ligt en door de wind is het er koud. Als je uit de auto gaat moet de jas aan. Mooie route tot nu toe om te rijden. Dalen af naar Vik en bezoeken het oude stafkerkje daar. Ze zijn bezig hem in de zwarte teer te zetten en het stinkt er een beetje Ook hiet weten ze de toegangsprijzen wel, 55 Nkr om even binnen te mogen kijken. Bij Vangsnes nemen we de boot en via Hella komen we in Dragsvik aan. Betalen wel 216 Nkr voor een camper tot 7 meter. Vervolgen weg 13 en klimmen weer via veel haarspeldbochten naar 900 meter en ook hier nog sneeuw,
veel smeltwater

kerkje Vik

Vik
Stoppen een par keer maar het is niet prettig buiten. Er waait een koud windje en het is een graad of 8. De lucht wordt ook weer donkerder en al gauw weer de eerste spetters op de voorruit. Het is inmiddels 5 uur en zoeken een slaapplaats. Dalen af naar 600 meter en zien een rustplaats waar een Nederlandse camper staat. Wel fris hier maar stoppen toch om hier te overnachten. Staan hoog en geen hoge bergen om ons heen dus we hebben TV om even voetballen te kijken. Voor het eerst moet de kachel aan in de camper.
Vik mooi houtsnijwerk kerk Vik
veeboot naar Dragsvik koel rustig plekje
13 Juni. Soms een klein beetje regen maar de lucht ziet er niet slecht uit. Zien ook de zon er regelmatig doorkomen en gaan toch maar rijden. Vertrekken om half 11 richting Floro. Vervolgen weg 13 richting Eldalen en even daar voorbij gaan we weg 610 op naar Sanda. Prachtige route langs het grote Viksdalmeer en zien hie div. mooie watervallen. Stoppen bij de Likholefossen, deze is echt mooi. Het water komt tussen en over grote rotsblokken naar beneden denderen. Het blijft boeien dat watergeweld.
Likholefossen
koffiestop
Ook de Eikjeland waterval is een stop waard. De val is niet groot maar het water komt heel breed en met grote kracht naar beneden vallen. Moet de camera afschermen, door de wind veel waternevel in de lucht. Bij Sande lunchen we op een mooie parking aan een riviertje en waar je ook goed kan overnachten, er is hier ruimte genoeg. Gaan weg 13 weer op richting Forde en nemen daar weg 5 langs het Fordefjord naar Haustdal. Ook dit is een mooie weg om te rijden. Komen door 2 lange tunnels en daarna rijd je door een mooi dal met pachtige natuur. Rijden langs het Eike en het Solheimstfjord.
Eikefossen
viskwekerijen in de fjorden

Ook hier is het genieten van de prachtige uitzichten en hoe dichter we bij Floro komen hoe mooier het wordt. Het fjord wordt steeds breeder en de eilanden voor de kust komen in zicht. Het plaatsje Fordo valt tegen, het is een haven van waaruit veel gedaan wordt voor de booreilanden en de bevoorrading daarvan. Langs de haven zit alles achter hekken en je kan nergens dicht bijkomen. Wat wel opvalt is het betaald parkeren, overal automaten, ruimte om te parkeren in overvloed maar bijna geen auto’s. Gaan een poosje wandelen maar de zeewind is stevig en koud en hebben we het gauw gezien.

houten huizen in Floro haven
uitzicht op Forde

Het plan was om hier te blijven overnachten maar daar zien we vanaf. Nemen weg 5 terug naar Forde en in de stad zien we een parking waar je gratis kan overnachten, dat doen we dan ook. Was een leuke dag met veel beter weer dan was voorspelt.