Week 1 - 2 - 3 - 4 - 5
Noorwegen 2010 week 4
21 Juni. Worden vroeg gewekt, half 8 staan ze met 2 grote motermaaiers naast de camper, komen net toevallig vandaag het gras maaien op en rond de plek waar wij staan.  Het weer is bewolkt maar de zon zien we nog niet. Vertrekken uit Bud via weg 664 en nemen daarna weg 64 naar Molde. Mooie weg om te rijden maar de zon laat ons nog in de steek. Via de E39 langs het fjord naar Eide waar we weg 62 nemen naar Eidsvag. Ook dit is een schitterende weg met mooie uitzichten. Via de mooie weg 660 rijden we naar Afarnes. De zon komt er soms even door maar toch niet sterk genoeg om de bewolking te verdrijven.

We lunchen bij het veer en vervolgen daarna onze weg via de 64 naar Andalsnes. Stoppen niet zoveel door dat de zon ontbreekt maar zijn al blij dat het droog is en het de komende dagen weer wat beter wordt. Parkeren bij de haven waar net een grote cruiseschip voor de kade ligt. Aan boord veel Engelsen die in 14 dagen de hoogtepunten van Noorwegen aandoen. Wandelen door het plaatsje maar dat heeft weinig te bieden. Het schijnt te worden toegestaan dat we hier aan de haven mogen overnachten. Hopen morgen meer zon te hebben, willen dan de Trollenweg naar Geiranger rijden. Om 6 uur zien we het cruiseschip vertrekken uit het fjord.

bij de haven Andalsnes
Infocentrum Trollenweg
22 Juni. Helaas donker weer als we opstaan, er was goed weer voorspeld maar dat klopt dus niet. Gaan om half 10 op weg en rijden eerst een stukje via de E136 richting Dombas. Een heel mooi berggebied maar door de laaghangende bewolking zijn er geen mooie vergezichten. Kijken even bij het Trolleninfo centrum maar dat is nog gesloten. Keren om en gaan weg 63 op, de Trollenweg. Ook hier veel bewolking en we stoppen op de parking aan het begin van de klim naar boven. Zetten eerst maar koffie en wachten op beter weer. De bewolking zakt nog lager en het begint zelfs te regenen. Besluiten om niet verder te gaan en maar gokken op beter weer morgen.

Gaan terug naar de haven van Aldalsnes waar intussen weer een groot cruiseschip voor de wal ligt met zeker 2000 toeristen aan boord. Het is een drukte met bussen, fietsen en de trein om de excursies allemaal uit te voeren. Lopen wat rond en bij het station en zien een oude treinwagon waarin een kerkje is gemaakt kompleet met een altaar. De zitplaatsen zijn wel modern en vraag me af of er echt kerkdiensten tijdens de reis werden gehouden. Jammer dat het plaatsje zelf weinig te bieden heeft, er hangt totaal geen sfeer. Toch vermaken we ons verder wel vandaag. Om 9 uur gaat de scheepstoeter en vertrekt het schip weer van de kade.

kerkje in de trein
Andelsnes
klim Trollenweg
23 Juni. Nog donker weer als we opstaan en we kijken weer tegen het volgende cruiseschip op. Nog groter dan gisteren, Of er hier elke dag een verschijnt? Gaan toch richting Geiranger via weg 63, de trollenweg en zien wel wat het wordt. De zon komt er regelmatig door als we aan de klim beginnen naar de Stig-waterval. Ruimte om te parkeren en wat foto’s te maken. Dan door naar boven via de soms smalle en steile weg. Boven een stop voor wat foto’s daarna op het gemak naar Linge. Het blijft een mooie weg om te rijden, er ligt jammer genoeg weinig sneeuw meer.
Stigfoss waterval
uitzicht naar dal deze wonen hier
de Holsbrua
Nemen de veerboot Linge-Eidsdalen en hebben geluk, ze rekenen tot 6 meter lengte (83 Nkr) Dan weg 63 richting Geiranger en na 10 km nemen we de afslag naar Kilsti vanwaar je een mooi uitzicht over het fjord heeft en daar ook zou kunnen overnachten. Als we bijna boven zijn hebben we de pech van weg werkzaamheden en er liggen alleen maar grote keien als wegdek met grote kuilen erin. Graaf me er gewoon in dus terug naar beneden. Stoppen bij het uitzichtpunt van Geirander en er liggen 4 boten in het fjord. Het blijft toch een machtig gezicht om vanaf hier over de omgeving en in het fjord te kijken. Beneden is het zeer druk met toeristen van de boten, wij gaan door naar het andere uitzichtpunt.
Geiranger
Naar de Dalsnibba
Daar zijn we de drukte nog voor en genieten ook hier weer van dit mooie plaatje. Het is prachtig weer geworden en gaan verder omhoog naar het op 1465 meter gelegen uitkijkpunt Dalsnibba. Het laatste stuk is een tolweg (85 nkr) en onverhard maar heel goed te rijden. Zitten wel wat smalle stukken in maar iedereen is voorzichtig. Komen wel wat bussen egen maar dat geeft geen problemen met passeren. Met veel bochten en hellingen tot 12% rijden we naar boven. Het is hier een gekkenhuis, Staat echt vol met bussen, lijkt dat alle toeristen van de boten naar boven zijn gebracht. Blijven een uur boven en inmiddels zijnde meeste bussen weer vertrokken.
weg omhoog
beetje druk

We zijn verbaasd dat het zulk prachtig weer blijft. De zon blijft schijnen en besluiten door te rijden via weg 15 naar Lom. Stoppen bij de Pollfoss-waterval, een mooi plekje waar het water met veel geweld door de smalle kloof naar beneden dendert. Komen om  half 6 aan in Lom en parkeren bij de kerk. Bezoeken het kerkje wat nu mooi in de zon ligt. Er staan nog een paar camper en besluiten om hier op de parkeerplaats te overnachten. Hopen op hetzelfde weer morgen, dan gaan we eerst naar de Nigardsbreen. Geen TV hier door de omliggende bergen dus geen weerbericht. Om 10 uur staan we hier met 8 campers voor de nacht.

kerk van Lom

24 Juni. Goed geslapen hier, het weer is maar weer donker. Gaan toch rijden richting Gaupne en dan naar de Nigardsbre gletsjer.Gaan via weg 55, prachtige weg met weidse uitzichten en daarna de klim naar de hoogvlakte. Daar ligt nog sneeuw en ook hier genieten van de route. Prachtige weg om te rijden door ruige natuur, meren met ijs en mooie vergezichten. Ook de afdaling is met erg veel bochten en steil zodat de oren regelmatig dichtslaan. De zon blijft zijn best doen om er door te komen maar dat vlot niet erg. Hebben zelfs de eerste regendruppels op de voorruit als we bij Gaupne weg 604 opgaan het Jostedal in.

hoogste punt
Ook dit dal is prachtig, wat jammer dat er weinig zon is. Het laatste stuk naar de gletsjer is een tolweg (30 Nkr) en aan het eind is een grote parkeerplaats. We nemen het bootje over het gletsjermeer (40 Nkr p/p retour) en dat scheelt een stuk klauteren over de rotsen. Dan nog een kwartier te voet naar de gletsjer. Wel mooi om te zien ondanks het minder mooie weer. Je mag niet helemaal meer naar het ijs, ze hebben er een draad gespannen voor de veiligheid. Twee jaar geleden mocht je zelfs tussen de scheuren in het ijs komen. Maken veel foto’s en als na een half uurtje de zon er goed doorkomt begint het foto’s nemen opnieuw.
Nigardsbre

Er worden gletsjerwandelingen georganiceerd, je moet wel aan een touw met elkaar. Nemen de boot terug en zijn om half 4 weer bij de camper. Bezoeken nog de Vigdalfoss, maar dat is de moeite niet waard. Omhoog over een smalle weg, door een donkere smalle tunnel, gelukkig komen we niets tegen. Rijden terug via het dal naar Gaupne en doen even wat boodschappen. Nemen weg 55 weer richting Sogndal. Bij Solvorn aan het Hafslomeer zien we een mooi plekje om te overnachten. Staan nog maar net en het begint te regenen. Hebben het echt goed getroffen vandaag, vooral bij de gletsjer.

gletsjertocht
Vigdalfoss
overtocht Fodnes
25 Juni. Het weer is mee gevallen vannacht, weinig regen maar wel donker weer als we wakker worden. Doen rustig aan en vertrekken om 10 uur richting Sogndal. Daar nemen we weg 5 naar Mannhelleren nemen daar de veerboot naar Fodnes. Een meevaller, ze rekenen tot 6 meter ( 91Nkr). Stoppen bij Laerdal en gaan daar de oude huisjes bekijken. Een heel wijkje met houten huisjes in diversen kleuren en sommige mooi bewerkt. Begint net te regenen als we daar lopen wat wel jammer is. Lunchen eerst maar en gaan dan door naar Aurland. We nemen de Aurlandweg en komen over de hoogvlakte tussen 1000 en 1300 meter hoogte.
Laerdal
op 1000 meter Aurlandweg

Daar rijden we soms in de wolken en in de regen. Er is nog maar weinig sneeuw hier, maar daardoor is het ruige landschap met al zijn keien nu  wel goed te zien. Aan het fjord hebben we een mooi plekje en blijven hier vannacht staan. Wel een regenbui maar soms zien we ook de zon doorkomen. Morgen zien we wel verder. Staan hier met nog 3 Nederlandse campers. Loop een rondje in het dorp maar daar is niet veel te bezichtigen. Zoek even een open netwerk in het dorp en haal de post even op. De site bijwerken lukt wel maar gaat heel langszaam en ben blij dat het toch nog lukt.

Fjord Aurland

26 Juni. Lekker geslapen en weinig regen vannacht. Lucht wel donker als we van het mooie plekje hier vertrekken. Onderweg wel een klein beetje regenin het begin. De zon komt er steeds meer door in de loop van de ochtend. Rijden weg 50 richting Hol en dat is in het begin regelmatig door een tunnel, de langste is 4266 meter en gelukkig zit er nu wel overal verlichting in.Stoppen regelmatig voor een mooi uitzicht een waterval en mooie kerkjes. Het is een lange klim naar de hoogvlakte en de natuur op 1000 meter is mooi. Weinig sneeuw maar mooie meren en vergezichten. Het is er wel koud door de strakke wind die er staat.

weg 50 weg 50
Maken wat foto’s van een kleine waterval en gaan door naar Hol. Daar bezoeken we het staafkerkje die prachtig is. Het is inmiddels prachtig weer geworden met volop zon en soms prachtige bewolking aan de lucht. Nemen bij Hol weg 7 richting Gol, een mooie weg door het Hallingdal.  Het kerkje van Torpo is bijzonder, het schip van het kerkje is van de 12e eeuw en het koor is in 1880 afgebroken zodat het lijkt of alleen het torentje er nog staat. Jammer dat de nieuwe kerk er vlak naast is gebouwd. Het heeft bij de deuren wel prachtig houtsnijwerk.
kerkje Torpo

onderweg
Wat ook opvalt hier in Noorwegen zijn de begraafplaatsen, wat zien die er overal verzorgt uit, gras altijd kort gemaaid en overal bloemen bij de graven. Rijden door naar Gol en op een gemeenteterrein is een losplaats voor campers. Stoppen om te lozen en doen de watertank vol. Het is half 4 en prachtig weer, besluiten maar om hier te blijven staan. Lekker de stoelen buiten en met een boek in de zon de rest van de dag. Hebben we deze vakantie nog geen tijd voor vrijgemaakt. Voor morgen geven ze ook weer zon op.