Week 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9
Camperreis Oost Europa 2009 deel 6
Zomerpaleis
24 Mei. Op weg naar Brasov. Gaan gezamenlijk met 6 campers naar Sinaia en bezoeken er de 2  zomerpaleizen van de Koninklijke familie. Het Palisorpaleis is wel mooi maar eenvoudig, zowel van binnen als van buiten. Het Pelespaleis is één en al luxe, wat is dat mooi, vooral van binnen. Het is ongelooflijk wat ze hier allemaal hebben gemaakt en aangebracht. Marmer, houtsnijwerk en schilderijen van oude meesters aan de muur, je kijkt je ogen uit.  Dit moet toch een vermogen hebben gekost en daar heeft de bevolking zeker grote offers voor moeten brengen. . Het is toch ongelooflijk dat er zoveel geld van de straatarme bevolking aan dit paleis is uitgegeven.
tuin Zomerpaleis Zomerpaleis
houtsnijwerk Zomerpaleis deur met inlegwerk

Om 2 uur hebben we het gezien en rijden door naar Brasov, Daar doen we even boodschappen bij de supermarkt en komen om 4 uur op een mooie camping aan. Nog een poosje in de zon voor we gezamenlijk om 7 uur gaan dineren en deze keer met live muziek.

Even in de klas

25 Mei. Excursie naar Brasov, een echte Duitse stad en handelscentrum van het land. Bezoeken hier de oude school met museum waar voor het eerst les werd gegeven in de Roemeense taal. Wel mooi om te zien met wat voor lesmateriaal ze hier begonnen zijn. De grote kerk mochten we niet in, er was een bijeenkomst van priesters. De andere kerk noemen ze de zwarte kerk omdat hij na een brand niet schoongemaakt is. Ziet er allemaal vies uit en niet aantrekkelijk om te bezoeken. Ze zijn net begonnen met het schoonmaken van de muren. We lunchen in de stad en daarna nog een kleine rondwandeling en wat tijd om te gaan winkelen.

Drukpers Brasov
Museum Museum
26 Mei. Onderweg naar Sibiu
komen langs het kasteel van Dracula Op weg naar de markt
Rijden over smalle binnenwegen die verbasend goed zijn. De natuur en de dorpjes zijn mooi maar jammer dat er zo weinig mensen op straat of op het land zijn. Wel zie je hier nog veel paard en wagens waar alles mee gedaan wordt. In het dorpje Lisa stoppen we bij een kerk. Binnen is alleen een schilder die de hele kerk aan het beschilderen is. De muren en de plafonds zien er werkelijk schittert uit. Hij is er al 2 jaar mee bezig en hij geniet van de belangstelling die we voor zijn werk hebben. We mogen overal komen en alles fotograferen. Om 5 uur op de camping en na het eten wordt er een kampvuur gemaakt waar we nog even gezellig bij elkaar zitten. Mooie dag gehad.
Kerkje in Lisa Lisa

Sibiu

27 Mei. Excursie naar Sibiu dat wat tegen zit. Begint dat er een te grote bus komt, er was wel een kleine besteld. Gevolg dat we veel moesten lopen daar de bus er niet kon komen. Konden wel 60 personen in en wij zijn met 20. De stad stad veel ruines waaraan je niet meer kan zien wat het geweest is. Vaak is het de klim niet waard, ze liggen  altijd op een heuveltop. Verder kost het koffiedrinken en lunchen vandaag veel tijd. Zitten teveel in de bus die te koud is door de airco. Daar willen en kunnen ze hier niet mee omgaan. Om 9 uur pas terug op de camping.

Duitse dame die in de gefortificeerde kerk
Gefortificeerde kerk uitzicht vanaf de kerktoren
Onderweg binnen de ommuurde kerk
zandweg arm en dronken
28 Mei. Vandaag naar Gerard en Roxane, ook leden van camperreis.nl die hier een camper en caravanbedrijf hebben. We worden er om 4 uur verwacht, dus tijd genoeg en gaan om 10 uur rijden voor de 190 km. De wegen zijn vandaag hele stukken zo slecht dat we het niet redden. We komen er pas om 16.45 uur en zijn de laatste vandaag. Dan horen we dat een groepslid pech heeft en opgehaald is met de camper. Afgebroken snaarpoelie en die is hier niet voorhanden. Komt met het vliegtuig morgenavond aan. Ook een andere medereiziger voelt zich al een paar dagen niet goed en vraagt om een dokter. Die komt hier niet maar hij wordt met de ambulance opgehaald en naar het ziekenhuis gebracht.
Volksdansen
de dansgroep
Na een paar uur komt hij weer terug, heeft vocht gehad, medicijnen en moet een paar dagen rust houden. Om 6 uur worden we met taxi’s naar een restaurant gebracht voor een luxe diner, dit wordt ons aangeboden door onze gastheer. Moet zeggen het smaakte voortreffelijk. Daarna terug naar de campers waar een groot kampvuur wordt gemaakt. Door kinderen van het plaatselijke weeshuis worden we verrast met een dansvoorstelling. Dat was echt geweldig, er ging van alles mis maar de inzet en het plezier waar ze dit mee deden was gewoon geweldig. Ze genoten van de aandacht die ze kregen en ook het mee dansen van ons vonden ze prachtig. Om half 12 werd er geld ingezameld voor ze, een prachtige avond dankzij deze spontane kinderen.
29 Mei. Vandaag een lange rit naar de Zwarte Zee over 390 km. Voor de middag slechte wegen zodat we de eerste 4 uur maar 150 km hebben  gereden. Zien het echte leven vandaag, veel paard en wagens op de weg. Geen tijd vandaag om wat te bezoeken. Vertrekken wel met 2 campers minder, de een wacht op zijn onderdeel en de andere rust een dagje uit. Na het eten wordt de weg beter en kunnen we opschieten zodat we om 5 uur op de camping zijn. Het is hier de laatste dagen 40 graden geweest. Was een maand geen regen gevallen en juist nu wij er zijn regent het en maar 17 graden. Dikke pech dus.
heel arm dorpje

dagelijks transport mooie huifkar
luchtvervuiling

30 Mei. Vandaag een rustdag  en alles weer eens schoonmaken. Eerst nog wat regen  maar om 10 uur wordt het droog en komt de zon erdoor en 23 graden voor de camper. Wassen wat kleding en maken de camper schoon van binnen. Verder wat lezen en luieren. Hebben er inmiddels 6243 km opzitten. En we zijn het nog niet zat. Het is hier niet zo arm meer hoor, er rijden veel nieuwe auto’s en zoals we het kunnen zien hebben de mensen het niet echt slecht. Je ziet onderweg in de bergen wel eens een arm dorpje maar niet zo vaak. We hadden ons Roemenie veel armer voorgesteld.