Week 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 Op weg naar Griekenland 2015 week 10 Index

8 okt. Geen buien meer vannacht en hebben goed geslapen. Na het ontbijt lopen we eerst naar het museum, dan zijn we de grote stroom bezoekers voor. Gisteren stonden er ook veel bussen op het parkeerterrein. Kopen combietickets voor het museum en de opgravingen. Zeggen dat we 65+ zijn, dat scheelt vaak de helft. Je moet je soms wel legitimeren. In het museum is veel moois te zien. Heel veel beelden waarvan de meesten wel het hoofd of arm missen. Wordt wel allemaal heel mooi gepresenteerd. Veel aardenwerk en gebruiksvoorwerpen zijn uitgestalt in mooie vitrines. Hier is heel veel aandacht aan besteed.

Lopen naar de opgravingen en het stadion en daar is het al druk. Zie mensen lopen met een stickertje dat ze uit bus 23. komen. Hebben mooi weer maar hier en daar staan wel grote plassen. Buiten de paden is het terrein erg nat door de regen van gisteren. We waren hier al eerder geweest maar toch weer mooi om hier rond te lopen. In 1875 is dit terrein door Duitse archeologen blootgelegd. Het stadion is de plek waar in 776 v. Chr de eerste Olympische spelen werden gehouden. Dat duurde maar 1 dag en er was maar één wedstrijd, hardlopen in het stadion over 192 meter.
Het is warm en door de vele regen is de vochtigheid erg hoog. Lopen langs de meeste bezienswaardigheden en met de middag houden we het voor gezien. Eten een broodje en rijden naar Pirgos om boodschappen te doen. Daarna rijden we naar Kyllini beach, een mooie plek waar we al eerder hebben gestaan. Het is er rustig en staan mooi aan het strand. Dat is allemaal zand en lekker schoon. Er is een taverne bij waar het op prijs wordt gesteld om er een hapje te eten. Je kan daar dan wel gebruik maken van de stranddouche en je kan er lozen en water tappen. Stoelen buiten en lekker buiten in de zon. Een windje van zee voelt lekker koel aan. Houden het hier wel even uit. Gaan uit eten in de taverne, simpel maar lekker.
9 okt. Blijven vandaag hier staan, het is heerlijk weer met een koel windje van zee. Lekker wat lezen en zwemmen en ons verdiepen in de terugreis. Door al die vluchtelingen is onze route door Servië en Hongarije niet zonder risico. Weten niet in hoeverre de grenzen nog open zijn. Na het weekend moeten we toch op huis aan. Vrienden zijn via Al ban ie, Montenegro, Kroatië, Italië en dan door het westen van Oostenrijk gereden en geen enkel probleem gehad onderweg. Gaan we ook maar doen denken we. Gaan een wandeling maken langs het strand en de rotskust en we komen maar een paar mensen tegen. Eind van de middag doen we de grill aan en eten lekker buiten. Er komt wel bewolking opzetten en hebben weer geen mooie zonsondergang.
10--11 okt. De weersvooruitzichten zijn niet zo gunstig zagen we op de TV gisterenavond. Voor vandaag nog goed weer maar het weekend veel regen. Nou dat klopte niet helemaal, het regent al als we wakker worden en het ziet er niet naar uit dat het droog wordt. Besluiten maar te gaan rijden en zien dan wel hoe dat onderweg gaat. Het is een half uurtje droog rond de middag maar de rest van de dag veel regen en soms noodweer. Gaan zelfs een keer aan de kant omdat je niet meer ziet waar je rijd. De grenzen gaan vlot en zijn om half 6 in Girokastro (Albanië) Moeten wel de klok een uur terugzetten. Staan bij een gesloten restaurant een rustig plekje dachten we. Na het eten weer veel regen en onweer.
Om 8 uur veel muziek te horen, is er een disco in het restaurant. Verzetten de camper 100 meter en hebben er geen last meer van. Slapen wel aardig ondanks de regen en het onweer. Het is mooi weer als we opstaan. Buiten om de camper een laag bagger op de weg wat van de helling naar beneden is gekomen. Vertrekken op tijd en als we een uur rijden weer regen. Soms gewoon noodweer en zie je niets meer dus stoppen. In Fier veel water in de straten en de doorgaande weg die wij moeten rijden is afgesloten door het vele water op de weg. Op plekken tot de as door het water. Zien winkels waar het bruine water binnen staat. Schieten slecht op, iedereen dringt maar voor en overal staat het vol met auto's
Het kost meer dan een uur om uit de stad te komen. Eten een broodje en rijden weer verder. Om half 2 noodweer en moeten we aan de kant. We kunnen niet meer zien waar we rijden met al het water en bagger op de weg. Op één plek moesten we door een modderstroom van wel 30 cm hoog. Zijn om half 4 op de camping in Barbullush. Op het grasveld ook nat en kunnen voor de camping op het parkeerterrein staan, dat is tenminste schoon en droog. De camper is er vandaag niet schoner op geworden, wat vies van al de blubber. Kunnen in het restaurant eten, ze hebben maar 1 gerecht en dat smaakt heerlijk. Met een drankje er bij eten we voor € 8,50 p.p. Hopen dat het morgen beter weer is.

12 - 13 okt. Aardig weer als we opstaan, zien zelfs wat blauw aan de lucht. Maakt eerst even een paar foto's bij de camping, ontbijten en gaan om half 9 rijden. Soms wel wat regen onderweg maar hebben er geen last van. Om 12 uur komt de zon er door en dat hadden we niet verwacht. Rijden om de baai van Kotor heen en dat kost erg veel tijd. Hier en daar zijn ze de weg aan het schoonmaken, blubber en stenen op die plekken waar het water van de hellingen is gekomen. De grenzen van Albanie-Montenegro en Kroatië gaat heel vlot, hebben nergens controle van de camper. Stoppen bij het eilandje Sveti Stefan voor de kust van Montenegro. Dit is een duur 5 sterren vakantieverblijf waar de rijken der aarde zich een poosje in de watten laten leggen.
Het blijft wel mooi weer en mooi rijden langs de kust. Om half 3 moeten we nog 250 km en nemen toch maar even de autobaan. Dat schiet tenminste op en als we de autobaan verlaten is het nog 10 km naar de camping in Starigrad. Inmiddels wel 6 uur als we daar aankomen. Plekje zoeken en inschrijven en dan is het al weer donker. Er is hier een goede WiFi en weer even lekker internetten. Blijven hier morgen nog een dag staan, Best wel veel kilometers gereden de laatste dagen en best vermoeiend door het slechte weer. Eind van de avond toch weer wat regen. Zien dat het morgen ook geen mooi weer wordt, jammer maar we nemen toch een rustdag. Slapen lekker uit, lezen en internetten en de dag vliegt om.