Week 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10  - 11 Op weg naar Griekenland 2015 week 9 Index
1-2-3 en 4 okt. Leuke plek om een poosje te blijven. Vermaken ons prima met zwemmen, lezen en wandelen langs het strand en door de duinen. Er wordt wel van alles gedumt hier. Hebben de eerste 2 dagen nog internet van de gesloten taverne. Zaterdag gaat ook de douche op het strand dicht en moeten we afspoelen met onze waterzak. Die moet je wel eens even uit de zon hangen anders wordt het water veel te heet. Op het strand staan nesten van zeeschildpadden afgezet, eieren komen nachts uit maar wij hebben er geen sporen gezien naar het water. Bij de volgende baai is nog een taverne open maar er zijn geen gasten op het strand, het seisoen is hier voorbij. Na 4 dagen vertrekken we van dit rustige plekje.

5 okt. Vertrekken uit Romanos en rijden langs de kust noordwaarts. Niet veel te zien op deze route wat een stop waard is. Rijden naar Kiparissiaen en vullen de voorraad weer aan bij de Lidl zodat we weer even vooruit kunnen. Rijden naar Kalo Nero waar we enkele jaren geleden al eens geweest zijn. Er is een aardige parking aan het strand waar al 10 campers staan. Zetten de camper tussen de bomen, pakken de stoelen en lekker een poosje lezen in de zon. Er komt s’middags wel een harde wind opzetten en door de grote golven niet fijn meer om te zwemmen. Het water is nog wel heerlijk van temperatuur.

Ga een stukje wandelen langs het strand richting het plaatsje. Ook hier nog wel wat strandstoelen aan het water maar door niemand bezet. Vindt nog een paar mooie stenen om mee naar huis te nemen. De rest van de middag wat zonnen en lezen. Om 7 uur neemt de wind in kracht toe en het begint aardig op een storm te lijken. Gelukkig staan we recht op de wind zodat de camper niet staat te schudden. Eind van de avond gaat de wind gelukkig weer liggen en hebben we een rustige nacht. Wel een paar keer wakker door het geblaf van de 5 straathonden die hier bij de campers lopen.
6 okt. Vertrekken uit Kalo Nero en rijden de bergen in. Gaan een tourtje doen  van een paar dagen. Rijden langs de kust tot even voorbij Elia en dan het binnenland in. De wegen zijn mooi, de zon schijnt en toeren door een mooi open landschap. Gaan eerst naar Vasses, een oude tempel met mooie zuilen. Wel jammer dat er een tent over gebouwd is en ze er aan het werk zijn. Als ik zie wat er gedaan moet worden en die paar mensen die al jaren bezig zijn dan duurt dit nog wel 25 jaar voor dit klaar is. Toch wel mooi om te zien. Lopen daarna nog een rondje over de opgravingen buiten. Dat valt tegen, het zijn meer uitgestalde gevonden stenen die tentoongesteld worden.
Daarna willen we Andrisenia bezoeken maar dat wil niet lukken. Zijn overal aan het graven in de straatjes en er is bijna geen doorkomen aan. Moet zelfs voor een bus en vrachtwagen meer dan 100 meter achteruit door een bochtig straatje, wat een gedoe. Ook nergens een plekje om te parkeren en rijden we maar door. Er wonen veel mensen op de berghellingen, overal zie je kleine plaatsjes en dorpjes. Stoppen bij een oude Byzantijnse brug en die ziet er nog aardig uit. Boven de oude brug is een nieuwe van beton gemaakt. De onderkant is één en al betonrot, overal ligt de bewapening bloot.
Rijden verder naar Gortis en maken daar een mooie wandeling. . Gaan niet naar het hoog gelegen klooster, dat gaat pas om 5 uur open, dan een uurtje het klooster bezoeken en daarna is het donker voor we bij de camper terug zijn. Veel te gevaarlijk om in donker over het ongelijke pad te lopen. Lopen tot aan de brug over de kloof en daar ontspringt ook een waterbron Denk dat vroeger de kloosterlingen hier wel gebruik van hebben gemaakt. Gaan terug naar de camper en besluiten om hier te overnachten. Het riviertje is vlakbij en ga nog gauw even de camper voor de eerste keer wassen. Die was intussen aardig smerig geworden.
7 okt. Vertrekken uit Gortis en stoppen boven bij het kerkje waar we een mooi uitzicht hebben over de kloof en de omgeving. Rijden daarna naar Dimitsana waar we het waterkrachtmuseum bezoeken. Hier een meevaller, voor 65 + gratis toegang. Hier zien we hoe net als in Nederland het water gebruikt werd om machines te laten werken. Het badhuis en de leerlooierij vind ik wel het mooist. Er staan hier ook veel notenbomen en niemand raapt ze op. Ze vegen de paden aan en de bladeren en noten verdwijnen zo het water in. Wij rapen ze op tot onze zakken gevuld zijn.
Dan verder via een aardige bergweg verder omhoog naar het Moni Aimyalon klooster. Er is een kleine parking en zet de camper zo dat we altijd weg kunnen. Via veel trappen komen we bij het klooster wat onder een overhangende rots is gebouwd. Ziet er allemaal mooi uit binnen de poort maar we kunnen nergens de kloosterkerk ontdekken. Jannie klopt op de deur en boven ons komt een man op het balkon en ze vraagt waar de kerk is. Die is daar boven en een monnik komt de deur opendoen. Via een gang en een paar trappen komen we bij het kerkje. Ziet er binnen schitterend uit met mooi houtsnijwerk. Mogen binnen verder nergens komen en beginnen weer aan de klim naar boven. Eten een broodje voor we vertrekken.
We rijden verder richting Olympia via een vrij goede weg door een mooi berggebied.Zien hier en daar een notenboom tussen de wilde begroeiing maar door de stekels en bramenstruiken niet bij te komen. Zien soms een boom langs de weg waaronder veel noten liggen, de nieuwe maar ook de noten van vorige jaar. Vreemd dat ze het allemaal maar laten liggen. Wij rapen ze op en ze smaken lekker. Ook veel vijgenbomen staan zomaar in het wild en ook dat laten ze allemaal maar op de grond vallen. We horen dat er heel slecht weer op komst is en moeten nu doorrijden, willen uit de bergen zijn als het echt slecht wordt. Gelukkig is het stil in de plaatsjes waar we doorkomen en hebben verder geen stops meer. Zien de lucht steeds donkerder worden.
Zijn om half 5 in Olympia en parkeren bij het museum. Lopen de stad in en daar is het nog gezellig druk. Veel winkels en restaurants. Er komen hier veel toeristen voor de opgravingen. Winkelen wat en gaan daarna in een restaurant eten. Het wordt steeds donkerder en gaan naar de camper. Om 7 uur begint het te onweren en om half 8 barst de bui echt los. Het is niet normaal, klappen onweer, slangen vuur, soms 4-5 slangen gelijk die recht naar beneden gaan en dat vlak bij ons. Zo erg hebben we het nog niet meegemaakt. Dan valt buiten ook de stroom uit en de hele stad is donker. Na 3 kwartier begint het eindelijk te regenen en neemt het onweer af. Het regent nu zo hard dat alles buiten blank staat. Om 10.15 uur gaat buiten het licht weer aan.