Week 1 - 2

Polen 2016 week 2

Index
8 juni. Vandaag een minder leuke dag met een bezoek aan de kampen Auschwitz en Birkenau. In deze vernietigingskampen zijn tussen de 1 en 1,5 miljoen mensen, meest Joden vergast en in de ovens verbrand. Dit was 24 uur per dag in bedrijf. De meeste mensen kwamen om in het in 1943 in gebruik genomen kamp Birkenau. In diversen barakken zijn museums ingericht over de geschiedenis en het leven in de kampen. Hele wanden staan vol namen van mensen die hier zijn omgekomen. Vreselijke periode in onze geschiedenis en ondanks alle herdenkingen en plechtigheden elk jaar weer zien we nog steeds dat de mensheid er weinig van heeft geleerd.
Er rijd een gratis bus van Auschwitz naar het 3 km verderop gelegen kamp Birkenau. Hier zijn heel veel houten barakken vergaan maar er worden er wel weer gerestaureerd. Op dit perron werden de mensen gesorteerd en de meesten werden rechtstreeks naar de gaskamers gevoerd. Om 1 uur hebben we genoeg van deze vreselijke plaatsen en vertrekken naar Myslenicka. Via mooie binnenwegen rijden we er rechtstreeks naar toe. Een goede camping met mooie plekken om te staan. De zon schijnt en de rest van de dag lekker in de zon voor de camper.
9 juni. Gaan vandaag met de bus naar Krakau en hebben van de camping een briefje mee gekregen waarop staat waar we heen moeten en ook voor op de terugweg waar we moeten uitstappen, service toch. De halte is 100 m van de camping en jammer dat het minibusje vol zit, moeten helaas staan en het is een half uurtje rijden. Er komt een plekje vrij en Jannie kan vast zitten en wat later ook voor mij een plekje vrij. Het is bewolkt en soms is de zon er even. Op het grote marktplein is het druk, zijn van alles aan het opbouwen voor een feest. Lopen om de Lakenhal heen en daarna bezoeken we de Marriakerk en die is prachtig met schilder en houtsnij werk.
Ook hier heel veel mensen die zitten te bidden maar de groepen met een gids gaan ook gewoon door met hun rondleiding en hun verhaal. Daarna naar de St Petrus en Pauluskerk. Deze in 1605 gebouwde kerk heeft mooi sierstucwerk en is rijk versierd door de vroeg barokke inrichting. Als je de voorgevel van de kerk ziet dan verwacht je niet binnen zo'n mooi interieur te zien.
Van hier lopen we naar de citadel op de Wawelheuvel voor een bezoek aan de kathedraal. Hier loopt het echt vol met schoolklassen. Gaan de kathedraal in maar er is geen doorkomen aan, wat een drukte en wat een herrie. In deze gotische kathedraal werden de koningen gekroond en begraven. Jammer maar dit vinden we niets en nemen de eerste zijdeur weer naar buiten. Komen op de binnenplaats en daar is het wat rustiger. Zien af om hier nog meer te bezoeken en lopen terug naar het marktplein en gaan op een terrasje wat eten.
Na het eten lopen we naar de universiteit en ook daar staat alles vol. Je moet er met gids in en kunnen om 4 uur pas mee. Daar wachten we niet op en lopen naar de Franciscanenkerk en die vinden we wel heel bijzonder van binnen. Een prachtig interieur van donker hout met schitterend houtsnijwerk. De wanden van de kerk zijn beschilderd met mooie motieven in de kleuren groen, geel en blauw. Dit hebben we nog nooit in een kerk gezien. Ook de glas in loodramen zijn mooi en de ramen van bloemen en in die kleur verwacht je toch niet in een kerk. Wandelen door de kruisgangen met muurschilderingen en schilderijen van de bisschoppen van Krakau.
Lopen terug via wat winkelstraten naar het busstation en komen door het nieuwe winkelcentrum en dat is ongelooflijk groot. Je zou hier echt verdwalen. Deze drukte zijn we snel zat en gaan op zoek naar een busje om terug naar de camping te gaan. Dat is even zoeken maar vinden er een die bij de camping stopt. Daar zijn we om half 5 en kunnen nog lekker een poosje in de zon zitten. Helaas niet alles gezien wat we wilden door de drukte maar toch een mooie dag.
10 juni. Verlaten camping Korona en de bedoeling is om vandaag naar Solina te rijden. Doen dat via binnenwegen en die zijn zeer goed. Eigenlijk nog geen slechte weg gehad in Polen. Komen door heel veel dorpjes en dat gaat niet zo snel. Hoe meer we naar het oosten komen hoe rustiger het wordt, campers zien we hier nauwelijks meer. Vandaag toch weer een route met veel houten kerkjes. De eerste is bij Ropa en dat is een leuk kerkje, half hout en half van steen. In een parkje zien we daar ook miniatuur kerkjes van houten kerken hier in de in de omtrek.
De kerk van Sekowa is heel mooi van bouw en ook binnen sfeervol. Je ziet niet vaak dat de dakrand zo laag bij de grond zit. In goede staat van onderhoud is deze kerk en binnen kan je goed de verbindingen tussen de houten planken en balken zien. Wanden zijn gewoon van gelakt hout en de kerk is mooi aangekleed met schilderijen en enkele schilderingen. Van hier gaan we door naar de kerk van Libusza. Staan versteld hoe goed de kleine witte weggetjes zijn, soms breed met een witte streep in het midden. Wel eens een klein slecht stukje maar verder zeer goed.
Het kerkje van Libusza is helaas afgebrand, weet niet wanneer en waardoor het gekomen is. Al wel een jaar of langer, je ruikt de brandlucht haast niet meer van het hout. Dan rijden we door naar Binarowa om daar de kerk N49.75730 E21.22758 te bezoeken. Maken een stop om wat te drinken en dat doen we buiten in de zon, heerlijk weer en meest zonnig. Van buiten een mooie goed onderhouden kerk en van binnen is het een plaatje. Hij is echt prachtig en we zijn er even stil van. De vloer is van tegels maar verder is alles met prachtig schilderwerk afgewerkt. Wanden, spanten, plafonds en zelfs de banken zijn beschilderd.

Lopen hier wel een uurtje rond en steeds zie je weer een mooi detail in schilder of houtsnijwerk. Moeten nu wel opschieten, moeten nog een aardig stukje rijden. Het landschap is mooi hier, bergachtig met mooie vergezichten en hoe meer we naar het oosten rijden hoe mooier het wordt. Het is 6 uur als we in Solina aankomen en we zijn de enige camper op de camping. Hebben een mooi uitzicht op het grote stuwmeer. Morgen maar een rustig dagje, beetje bijkomen van deze drukke maar mooie dag.

11 juni. Houden vandaag rust, de zon schijnt en heerlijk weer. Jammer dat het van korte duur is, om 10 uur komt er bewolking en wat wind en niet echt lekker om buiten te zitten. Verzorgen de camper, vul de watertank met goed water en maakt de ramen even schoon. Eten een broodje en om 1 uur begint het te regenen. Het wordt droog om half 3 en gaan een poosje wandelen bij en over de stuwdam. Ook hier weer veel kramen met souvenirs. Schijnt met mooi weer een hele geliefde plek te zijn hier.
Gaan terug over de dam en kijken waar we vanavond kunnen gaan eten. Bij wat we in gedachten hadden hebben ze alleen een menukaart in het Pools. Er is een serveerster die wat engels spreekt en spreken met haar af dat we vanavond komen eten. Zijn er om half 7 en ze brengen de menukaart in het Pools en daarna komt er niemand meer naar ons toe. Na een half uur staan we op en lopen de zaak uit en er is niemand van het personeel die wat tegen ons zegt. De serveerster die engels sprak stond buiten te roken en ook die zei niets, vreemd hoor. Bij een andere zaak hebben we heerlijk gegeten en om 9 uur weer op de camping. Zal koud worden vannacht, nu nog 11 graden buiten.
12 juni. Rijden vandaag een tour in het zuid-oosten van Polen en langs de grens met Oekraïne. Het is niet koud maar de zon laat het wel afweten. Zien nog wat kerkjes op de route en daar is het druk. Het is zondag en soms staan de mensen buiten de dienst bij te wonen omdat het binnen vol is. De wegen zijn goed, vaak pas van nieuw asfalt voorzien. Rijden de hele morgen door een mooi heuvel landschap en mooi weidse uitzichten. Stoppen regelmatig voor een foto en ook de koffie wordt niet vergeten.
Bezoeken toch weer leuke kerkjes in Rownia, Rabe, Ztobek, Czarna en Smolnik. Stoppen boven op een heuvel op enkele km van de grens met Oekraïne en drinken daar even koffie. Mooi uitzicht over het dal en het heuvelgebied van Oekraïne. Na een half uurtje rijden we door naar het kerkje van Smolnik en die is vooral binnen wel bijzonder. De lampen die er hangen zijn gemaakt van hertengeweien. Vervolgen onze weg en om 1 uur stoppen we om een broodje te eten.
Na de lunch rijden we naar Sanok voor een bezoek aan het openluchtmuseum. N49.57287 E22.21752 Er staan mooie huizen en boerderijen maar jammer dat er maar enkelen zijn die we ook binnen kunnen bezichtigen. Vreemd dat je een ticket koop en dat dan 80 % gesloten is. In een grote boerderij is wel een mooi museum met waardevolle spullen die uit kerken komen. Er zitten mooie stukken houtsnijwerk bij die voorzien zijn van prachtig schilderwerk. Ook de presentatie is heel mooi en sfeervol. Lopen hier als enigen en mogen zonder flits bij uitzondering wat foto's maken. vertrekken hier en zien hier vlak naast een camping maar de inrit is te stijl, dat gaat niet lukken. Zien nog een bordje met camping en dat volgen we. Ligt 12 km verderop en wij zijn de enige op de camping.

13 juni. De zon laat het afweten vanmorgen, we krijgen regen en ook voor de komende dagen minder mooi weer. Rijden terug richting Krakau en het begint al snel nat te worden buiten. Het komt soms met bakken uit de lucht vallen. Rijden maar richting de autobaan, wel zo veilig met slecht weer. Bij Debica gaan we de A4 op en dat rijd lekker vlot. Om 12 uur komt de zon er af en toe weer door. Stoppen om te lunchen en besluiten om naar Wieliczka te gaan en daar de zoutmijn te bezoeken. Het is rustig op de parking en we kunnen hier ook overnachten voor 20 pln. Er is een strook gras waar we met de camper op mogen staan en best een leuk plek.

Kopen een ticket en mogen alleen met een gids naar beneden. Voor een engels sprekende gids moeten we tot half 4 wachten en kunnen wel met een Duitse groep mee. Dan doen we maar anders is het de moeite niet meer. Via ruim 300 treden dalen we af de mijn in. Op 65 meter diepte was nog weinig te zien, lopen veel door lange gangen en met nog veel trappen nog verder de diepte in. De kerk is wel de moeite waard om te zien. Veel mooie beeldhouwerkjes en decoratie's die gemaakt zijn in de zoutwanden. Gaan nog verder naar beneden en zien wat opstellingen hoe er in de mijn werd gewerkt.
Op 130 meter eindigde de rondleiding en moeten we wachten op een gids die ons naar de lift brengt. We volgen hem wel 500 meter door verschillende gangen. Een aparte lift met 2 verdiepingen en die gaat heel snel omhoog. Buiten nog steeds mooi zonnig weer en wandelen buiten nog wat rond voor we naar de camper gaan. Toch nog een aardige dag ondanks het slechte weer vanmorgen.
14 juni. Donker weer als we opstaan en voor vandaag geven ze veel regen op. Ook voor de komende dagen zijn de vooruitzichten maar slecht. Hadden nog een paar dagen hier maar besluiten toch maar op huis aan te gaan. Rijden naar de snelweg en al gauw komen de eerste buien. Soms komt het met bakken uit de hemel en daardoor veel water op de weg. Niet echt lekker om te rijden. Even na 12 uur zo erg dat we stoppen bij een tankstation en eerst maar een broodje eten. Na een uurtje is het minder en rijden we weer verder. Om half 3 wordt het droog en een uurtje later komt de zon er weer door. Zijn om half 5 in Bautsen op een kleine CP naast een korenveld. Hier staan nog mooie korenbloemen tussen het graan. Het was een vermoeiende dag.
15-16 juni. Redelijk weer geweest vannacht, wel wat regen maar niet zo hard. Net voor we gaan rijden vallen de eerste druppels alweer. Rijden de autobaan maar als het hard regent erg veel water op de weg, het SOA asfalt komt je nog niet vaak tegen. Net voor de middag komen we in een file en staan meer stil dan dat we rijden. Besluiten om eerst maar wat te eten maar ook na het eten nog steeds een volle autobaan. Er komt een omleiding en bij de afslag zien we dat het verkeer verderop op de autobaan terug komt rijden dus het zal wel een poos gestremd zijn. Ook de omleiding kost veel tijd, wel meer dan 2 uur oponthoud. Rijden tot Hann Munden en daar is het druk met campers, staan er wel 50.
Het is droog als we aankomen en lopen de stad even in.  Altijd mooi om door dit soort plaatsen met vakwerkhuizen te lopen. Gaan ijs eten in een ijssalon en laten het ons goed smaken. De zon komt er ook weer door, en alles ziet er weer wat vrolijker uit. Gaan nog een hapje eten in een restaurant en zijn om half 8 weer bij de camper. Volgende morgen weer nat buiten als we wakker worden. Het regent regelmatig tot aan de grens. Dan klaart de lucht weer op en en zien we regelmatig de zon. Om 3 uur zijn we weer thuis, jammer van het weer de laatste dagen. Kijken toch terug op een paar leuke weken in Polen.