Week 1 - 2 - 3
Portugal 2017 week 3
16 april. Blijven hier nog een dag staan, is een mooie stille plek. Hebben ook vandaag mooi weer en zitten de hele dag onder de luifel. Is vandaag drukker dan gisteren, het is paasweekend en al vroeg komen hele families met elkaar hier de dag doorbrengen met gezellig eten en drinken. Maken tussen door de camper schoon van binnen. Buitenkant doen we wel weer als we thuis zijn. Hebben een lekker dagje zo, niets moet en alles mag.

17 april. Voel me aardig en rijden naar Tomar en willen daar het klooster bezoeken. Tomar is een gezellige plaats met veel winkels. Nu veel gesloten op 2e paasdag maar het is er wel sfeervol in de straten. Lopen eerst naar de kerk met een achthoekige toren uit de 15e eeuw. Mooi van binnen met een heel bijzondere kansel. Daarna door naar het klooster en dat is mooi om te zien en vrij goed onderhouden. Het is gesticht in het jaar 1162 door de grootmeester van de tempeliers. De 16 hoekige bidkapel is gebouwd in de vorm van een trommel. In het midden staat een 8 hoek vol altaren die prachtig zijn.

Het hele klooster is rijk voorzien van schitterende versieringen en sculpturen. Lopen hier wel een paar uur rond en maken veel foto’s. Daarna wandelen we weer terug naar de stad. Het is er wel gezellig nu op de terrasjes die veelal goed bezet zijn. Rijden daarna naar de oude stadscamping die nu een gratis camperplaats is geworden. Het is er rustig en we kunnen lozen en water innemen. Mooie stille plek om te staan. Eind van de dag weer koorts, wil maar slecht opknappen. Voor het eten maar even lekker slapen. Was wel een mooie dag vandaag en morgen kijken we wel weer verder.

18 april. Wordt niet fit wakker en het weer is ook donker en vochtig. Besluiten om op huis aan te gaan. Onderweg bijna de hele dag regendruppels op de ruit en volgens het weerbericht zou het vandaag zonnig en warm zijn. Het is ook fris met 12 graden. Rijden naar Caceres in Spanje en daar is het druk op de camperplaats. Die staat vol maar aan de andere kant van het speelveld is nog een plekje onder de bomen. Hier staan we prima. Vermoeiende dag achter de rug en gaan vroeg slapen.

19 april. Lekker geslapen vannacht en om 9 uur vertrekken we. Hopen 600 km te rijden vandaag, we hebben alleen maar autobaan dus het zou moeten lukken. Wel veel wind om te rijden en een paar keer moeten stoppen omdat de spiegels door de storm naar binnen klapten. Ook met inhalen van vrachtauto’s is het extra opletten, niet echt lekker rijden.  Komen om half 5 aan in Agurain waar een CP is. Er is niemand dus 7 plaatsen om te kiezen. Staan op 600 meter hoogte en het is koud, om 20.00 uur is het nog 6 graden. Als we naar bed gaan nog maar 1 graad. Om half 6 was ik uit bed en de kachel aangedaan, buiten -4 en in de camper 7 graden.

20 april. Koud als we opstaan, dat zijn we niet gewend om met vorst buiten te lopen. Even snel toilet en vuil water lozen en gauw weer naar binnen. Gaan om 9 uur rijden en het verloopt allemaal vlot. Alleen de tolpoorten kosten wat tijd. Zijn snel aan de Franse grens en ook de tolweg naar Bordeaux is niet druk . De rondweg om Bordeaux gaat heel vlot en besluiten nog wat verder te rijden dan de planning was. Zijn om half 4 op de CP in Roullet en dat is een hele mooie plek. Een gratis CP met water en je kan er lozen. Staan al 4 campers en na ons komen er nog heel wat bij. Overnachten her wel met 20 campers.

21 april. Ook vandaag verloopt alles vlot en hebben meest mooi weer. Wel een paar keer een dreigende lucht maar geen regen. Het camperdak kon wel een buitje hebben, zit dik onder het stof.. Rijden naar Marboue waar een mooie cp is. Er is plaats genoeg en gaan lekker vrij staan. Het is warm uit de wind en kunnen nog even lekker bij kleuren. Eind van de dag wordt het toch druk en worden bijna ingebouwd. Zet de camper even zo dat ik morgen wel weg kan rijden. Hebben er verder geen last van, staan toch maar 1 nacht anders had ik die mensen wel even aangesproken.

22 april Goed geslapen en om half 8 wakker door het vertrek van de buurman, stond bijna tegen ons aan. Ook wij gaan om 9 uur rijden en willen tot de Belgische grens. Het is zaterdag en heel stil op de weg. Hebben veel snelweg en zijn om 3 uur aan de grens. Kijken even naar de camperplaats en lezen dat er een disco is op zaterdagavond dus niet fijn om daar dan te overnachten. Voel me nog fit en nog 3 uur van huis af. Rijden door en alles blijft vlot verlopen. Eten onderweg en zijn om 8 uur thuis.