Week 1
Reisverslag Portugal 2010

26 maart. Goed geslapen en we zijn weer aardig fit. Gaan eerst boodschappen en alles weer bijvullen. We komen uit Marokko en gaan nu vanuit Algesiras richting Portugal. Hebben mooi weer en nemen de A 376 naar Sevilla en via de A49 naar de grens. Het is hier niet druk en om 2 uur rijden we Portugal binnen. Onderweg veel bloemen langs de weg die in bloei staan. Kijken bij Monte Gordo of er nog een plaatsje is vlakbij het strand. Daar zijn nog wat plaatsen en zetten hier voor 1 nacht de camper neer. Stoelen buiten en lekker met een boek in de zon voor de camper. Hebben we wel verdiend na gisteren. Het wordt om 5 uur te koud om nog langer buiten te zitten.

brug en grens naar Portugal
voorjaar voorjaar
strand Monto Gordo
27 Maart.  Schrik wakker van de bakker, die stopt achter onze camper en laat met een luchthoorn weten dat hij er is. Hij komt 6 dagen in de week langs met brood, er komt ook 2 dagen per week een groenteboer langs. Er rijdt hier zelfs een bus rond met zeer veel onderdelen voor de camper, hij komt ook repareren als je problemen heeft. Elke 7-10 dagen verschijnt hij op de grote camperplekken. Bereikbaar  S.O.S Caravanning Assistance onder Tel. (00351) 917 224 110. Vertrekken en zien nog een plek waar campers staan bij het strand. Daar is nog een plekje vrij en gaan daar staan. Er is daar ook water en vul eerst de watertank. Na de koffie nemen we de fiets en rijden naar Monto Gordo.
veel campers achte de duinen aktie op de golven

Achter de duinen staat nog veel water van het noodweer van 3 weken geleden en kunnen daardoor niet overal fietsen. Op één plek staat nog 20 cm water op het fietspad. Het is gezellig in het plaatsje en we staan versteld van de vele toeristen die hier wat hebben gehuurd om te overwinteren. Je moet wel oppassen met dat je geen koudje oploopt. In de zon is het 25-30 graden maar uit de zon maar een graad of 15. We winkelen wat en doen in de supermarkt de nodige inkopen. Om 1 uur weer bij de camper en vullen de dag met lezen in de zon en wat wandelen.

nog een beetje koud
genieten van het uitzicht

28 Maart.  Vertrekken uit Monto Gordo en rijden naar Ponta do Castelo. Daar is een prachtige rotskust en een mooi wandelgebied. Er staan maar 2 campers als we daar aankomen. Zetten de stoelen buiten en hebben een mooi uitzicht op de rotsen en de zee.  Brengen daar de dag door met wandelen, lezen en wat zonnen.

mooie rotskust
veel wilde bloemen in bloei
29 Maart.  Vertrekken om half 10 en het is zwaar bewolkt weer. Gaan richting Praia da Rocha en als we 15 min. onderweg zijn dan moeten de ruitenwissers aan. Dat is lang geleden dat dit nodig was. Het water komt met bakken naar beneden. Zijn om 11 uur bij Praia da Rocha en mogen nog steeds staan op de parking daar om te overnachten. Staan er 15 min. en de lucht klaart op, de zon komt er al gauw weer door. Lopen naar het plaatsje en winkelen wat.
Praia da Rocha

Het is toch nog fris hier met de stevige wind van zee. Om 1 uur eten we in de camper en gaan daarna naar het strand. Dat zit niet mee, het is hoog water en dan kan je niet zo ver lopen  langs de rotsen. Morgenochtend bij laag water nog maar een keer proberen. Ze geven aardig wat zon op voor morgen. Ook even de site bijwerken en op internet zetten vandaag. Verder is er weinig te beleven hier, het is maandag en veel zaken zijn gesloten.

30 Maart.  Om half 9 verschijnt de bakker op de parking en koop verse broodjes. Daarna wandelen op het strand waar het nu laag water is. Kunnen nu ver wandelen, met laag water kan je van het ene strandje naar het andere lopen. We missen wat op het strand maar weten niet precies wat. Hebben de indruk dat door het ongeluk vorige jaar er verschillende rotsen zijn weggehaald. Vertrekken richting Ponto da Piedade maar gaan ook langs bij Praia de Done Ana en Praia de Camilo waar het ook mooi wandelen is.

praia de Rocha
praia de Rocha praia de Rocha
Dan naar Praia de Marinho met een prachtige ruige rotskust en waar het schitterend wandelen is. Jammer dat de zon het regelmatig laat afweten, we hebben zelfs wat regen vanmiddag. We overnachten hier met nog 8 campers.
praia de Dona Ana
Dona Ana Ponta da Piedade
Piedade Piedade
onderweg N 125
Praia de Marinha Marinha Marinha
Marinha Marinha
Marinha
onderweg

31 Maart.  Het is zwaar bewolkt als we wakker worden en 14 graden. We vertrekken om half 10 en rijden op huis aan. Nemen de IC1 naar Ourique en daar de IC2 via Beja naar Evora. Deze wegen zijn zeer goed en de teller staat gemiddeld op 90 km. Bij Evora lunchen we op een van de vele parkeerplaatsen langs de stadsmuur. Er zijn hier ook genoeg plaatsen om te overnachten. We vervolgen onze weg via de N18 naar de Spaanse grens.

Ook deze weg rijd vlot en rijden om half 3 Spanje binnen. Dan via weg EX100 naar Caceres waar een camperplaats is. We hebben nog net een plaatsje om half 5 en daarna komen er nog veel campers binnen. Alles staat overal vol, ook waar ze niet mogen staan en veel moeten door omdat er echt niets meer bij kan.

1 April. Vertrekken om half 10 en rijden via de A66 naar Salamanca. Daar is de snelweg afgesloten en moeten door de stad heen. Lunchen op een CP waar zeer veel campers staan. Het zijn feestdagen hier en ook de meeste winkels zijn gesloten. Soms zijn ze alleen morgens open. Gaan door de stad naar de A62 naar Valladolid en nemen daar de A11 en de N122 naar Aranda de Duero waar we op de CP overnachten. Vanmorgen was het koud, maar 7 graden maar de meeste tijd schijnt de zon. Prachtig weer om te rijden en ook het golvende landschap ziet er mooi uit.

onderweg Cp Salamanca
uitzicht vanaf de CP Salamanca Salamanca

2 -8 April.
Vertrekken uit Aranda deDuero en rijden naar Vieux Boucau les Bains aan de kust in Frankrijk.  Het is hier zeer druk met Fransen die deze week Paasvakantie hebben. Volgende dag rijden we naar Poitiers waar we overnachten bij het pretpark Futuroscope.  Van daar  toeren we verder naar Tremblay waar we op een kleine CP overnachten. Brengen een bezoek aan Le Mont Saint Michel waar het ook erg druk is. Rijden middags door naar Arromanches les Bains aan de kust waar de invasie heeft plaats gevonden. Kijken hier wat rond en bezoeken de Amerikaanse begraafplaats bij Colleville-sur-Mer waar 9386 soldaten begraven liggen. De volgende stop is in Etretat waar we bij het strand en de kalkrotsen gaan wandelen. De volgende morgen donker weer en besluiten aan de thuisreis te beginnen. Wilden vlakbij Antwerpen overnachten maar de CP is verdwenen. Na het avond eten (belgische frieten) rijden we door naar huis.