Week 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 Spanje 2018 week 1 Index
2-3-4 april. Vertrekken met donker weer van huis en hopen dat het droog blijft vandaag. Rijden via Antwerpen en Brussel naar Luxenburg. Willen even tanken maar bij de eerste pomp sta je een half uur in de rij. Bij de volgende minder druk en maar twee auto's voor ons. Tanken voor € 1,04 p/l, dat is veel goedkoper dan in België en langs de tolweg in Frankrijk betaal je € 1,54 p/l. Na de middag wat beter weer en overnachten op de CP van Bulgneville. Wandelen rond het meer en kijken even in het dorp maar daar is weinig te zien.
De volgende morgen gaan we om half 9 rijden en nemen deze keer eens de tolweg. Het is droog en regelmatig schijnt de zon. Het is stil op de tolweg en kunnen lekker dor rijden. Krijgen wel een harde zijwind en dat rijd niet zo lekker, vooral oppassen met inhalen van vrachtauto's. Zijn om 3 uur op de CP van Montpeyroux en wandelen naar het oude dorp. Leuk dorp met veel huizen en straatjes van natuursteen blokken Het ligt op een heuveltop dus is het veel klimmem en dalen door de nauwe straatjes. Er komen in de zomer veel toeristen dit dorp bezoeken. Om 5 uur terug in de camper. De nacht is onrustig door de harde wind, de camper staat te schudden en de regen maakt ook herrie op het dak.
Volgende morgen vervolgen we de A 75 maar dat rijdt niet vlot, veel klimmen en dalen en heel veel bochten. Ook nu veel regen, hagel, onweer en natte sneeuw onderweg. Om 1 uur komt de zon er weer door en dat rijdt toch veel prettiger. Om half 3 rijden we Spanje binnen en in de zon is het 20 gr. Rijden naar La-Jonquera waar we bij een winkelcentrum stoppen. Lopen even naar binnen voor wat boodschappen en dan gauw weer naar buiten. Het is er warm en benauwd binnen, lijkt of er geen afzuiger of airco werkt. Om 6 uur weer regen en deze keer echte plensbuien met hagel en onweer. Ook de vooruitzichten zijn maar matig de komende week.

5 april. Onrustige nacht met regen en wind maar de zon schijnt als we opstaan. Rijden het binnenland in. De wegen zijn prachtig en ook het landschap is mooi heuvelachtig. Rijden via Vic naar Tarrega en doen er wat boodschappen. Er is een leuke CP en lozen daar het toilet. Lopen er wat rond, zien een mooi gemetseld pand van een wijnproducent. Lopen verder door het dorp, er zijn hier grotten maar nu nog gesloten. Rijden verder en boven op een heuvel in L Elspuga de Francoli bezoeken we het klooster Santa Maria de Poblet.

Dit klooster uit 1151 is een bezoek waard. Een groot complex met koninklijke graven waarvan een deel nog door monnikken wordt bewoond. Vanaf 10.30 uur is er ieder uur een rondleiding die alleen in het Spaans is. Jammer dat je van het hele complex maar een klein gedeelte te zien krijgt. Alleen de ruimte wat niet meer in gebruik is krijgen we te zien. Om half 5 zijn we weer bij de camper en kunnen nog een uurtje in de zon lezen. Blijven hier overnachten op de parking.
6 april. Rijden eerst naar Tarragona voor een bezoek aan het El Pont del Diable, een aquaduct van 2000 jaar oud en nog in goede staat. Een mooi bouwwerk waar je ook op mag wandelen. Lopen er een poosje rond en gaan verder naar Valderrobres. Een rit door mooie natuur met een open landschap. Het middeleeuwse stadje ligt op een heuvel dus zal wel veel klimmen en trap lopen zijn in het centrum. Via de oude boogbrug met stadspoort wandelen we het centrum in. Boven op de heuvel staat een groot kasteel maar dat gaat pas om half 5 open voor bezoekers.

In de mooie straatjes is het stil, winkeltjes gesloten dus ongezellig op straat. Gaan terug naar de camper, we staan vlak bij de brug. Maken de camper schoon en lezen de rest van de middag. Gaan om 5 uur terug naar het centrum en kopen een combi ticket voor het kasteel, het museum en de kerk. Alle bezoeken vielen een beetje tegen, hadden er meer van verwacht. Het is nu wel wat gezelliger op straat, winkeltjes zijn open en nu ook wat mensen op straat. Om half 7 gaan we terug naar de camper.

7 april. Donker weer als we opstaan. Gaan om half 9 rijden naar Morella een plaatsje in de bergen. Een sombere rit omdat we door de laag hangende bewolking rijden. Boven 1000 meter mist het aardig. Als we er aankomen wachten we een uurtje maar de mist wordt niet minder. Wandelen toch even door het dorp en bezoeken de kerk die mooi is van binnen. Ook het kerkmuseum is mooi maar foto's maken is streng verboden. Wanneer we buitenkomen Verlaten het museum en buiten is de mist niet minder geworden. Besluiten maar om te vertrekken, komen misschien nog wel eens terug. Hebben gelezen dat het een heel bijzonder plaatsjes moet zijn.
Besluiten naar de kust te rijden en kiezen voor Peniscola. Bijna de hele rit mist en laaghangende bewolking. Zijn vlak bij de kust en onder de 400 meter hebben we weer ruim zicht. Ook hier missen we de zon en dat blijft zo de rest van de dag. Gaan naar een aardige camper camping vlak bij het strand en 2 km van het centrum. Gaan een stukje wandelen in de omgeving maar door de harde wind voelt het koud aan. Gaan terug naar de camper en gaan morgen Peniscola wel bezoeken.
8 april. Slapen voor de eerste keer wat langer, worden om 9 uur wakker. Om half 11 wandelen we de 2 km naar het stadje. Zien onderweg een mooie zand sculptuur en die is knap gemaakt. Brengen eerst een bezoek aan de visserhaven maar daar is weinig te beleven. In het stadje is het gezellig druk, het is zondag dus veel Spanjaarden. Ik denk dat in het hoogseisoen hier over de hoofden kan lopen. Het is een en al restaurantjes en souveniers winkeltjes. Het centrum ligt boven op een rots en op het hoogste punt staat het kasteel, vroeger de residentie van Paus Benedites VIII.
We lopen langs de buitenmuur om het centrum heen en komen langs veel terrasjes. Wel veel klimmen en trap lopen in dit soort stadjes. In het centrum kijken we wat winkeltjes, lopen langs de kerk en het kasteel. Om half 2 nemen we een terrasje en eten er lekker. Daarna wandelen we weer de 2 km naar de camper, beginnen de benen wel te voelen. Zijn 5 minuten in de camper en het begint te regenen. Hebben de zon weinig gezien vandaag, morgen dan maar beter.