Week 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7
Turkije 2009 week 2

Dag 8 18 Sept. Heel de nacht rustig geweest op de parkeerplaats en goed geslapen. Om half 10 nemen we de bus naar de stad en met 25 min. staan we in het oude centrum. Gaan eerst naar de Orhan Gazi moskee. Deze is niet zo groot maar wel heel apart van binnen Ze zijn veel eenvoudiger dan in Istanboel maar daarom niet minder mooi. Ze geven een sfeertje wat bij een moskee past. Bezoeken daarna de grote moskee de Uli Cami die in 1399 is gereed gekomen. Dit is een van de grootste ter wereld. Ook deze heeft dezelfde stijl en kleur van binnen gelijk de Orhan Gazi moskee. Wel bijzonder is de 3 lagen fontein die centraal onder de grote dakkoepel staat. Er kunnen hier meer dan 3000 gelovigen knielen. Lopen door de bazaar en over de zijdemarkt. Mooi maar overal zeer druk. Met het Vrijdaggebed is er geen doorkomen aan bij de moskeen, er zitten er net zoveel buiten als binnen. Nemen de bus terug naar de camper en zitten nog even lekker in de zon. Heerlijke dag gehad in deze stad. Morgen rijden we naar de kust.

Orhan Gazi moskee
Uli Cani moskee
Vrijdag gebed
Izik

Dag 9 19 sept. Vandaag van Bursa naar Akcakoca. Rijden veel op binnenwegen en die zijn soms verbluffend goed. Ook op veel plaatsen 4 baans. Het verkeer is best wel opletten, het gaat meestal niet hard maar mensen stoppen vaak wel onverwachts op de weg en moet je snel naar links om er om heen te rijden. Moet wel zeggen als je de richtingaanwijzer aanzet dan wordt je ook niet meer ingehaald. Je gaat vanzelf rijden als een Turk, niet te hard maar wel doordrukken en niet te bang zijn. Bezoeken Izik een oud stadje aan een meer. De groene moskee heeft een prachtige betegelde minaret die uiteraard de kleur groen heeft. Jammer dat hij gesloten is. Bezoeken ook nog het keramiek museum. Stelt niet zoveel voor, wij noemen het al gauw het scherven museum.

Vandaag wel een hond onder de camper, hij stak over maar ineens stopte hij en ging terug. Geen ontwijken aan en vol erop. Hoorde hem in de camper helemaal janken, hij bleef eronder hangen. Gestopt en toen ik onder de auto keek was hij toch verdwenen. Raakte hem met 75 km dus hij zal het niet breed hebben. De nummerplaat in de deuken en de plaathouder kapot. Ook 2 bevestiging beugels van de bumper afgebroken. Alles weer tijdelijk gemaakt en kunnen gewoon verder rijden. De natuur is nog niet echt wat we er van verwacht hadden, het is wel mooi groen maar vrij vlak. In de dorpen is het druk door de ramadan en dat houd veel tijd op. Doen de hele dag over 266 km en zijn om 5 uur op de camping. Die ligt aan de zwarte zee en het is geen mooie plaats. Staan er een nacht en er is wel WiFi internet dus even post ophalen en versturen.
Aardewerk museum
Groene Toren Moskee Izak

Dag 10 20 sept. Om half 8 al gefeliciteerd, vandaag 63 jaar geworden. Moeten vroeg gaan rijden, de langste reisdag van de rondreis. Willen ook nog een bezoek brengen aan Safranbolu, dat is 180 km om. Door tijdgebrek besluiten we de autobaan te nemen en dat blijkt een goede keus. Vertrekken een half uur later en zijn als eerste in Safranbolu, de anderen komen een uur later. We bezoeken het plaatsje wat op de lijst staat van Unesco. Mooi plaatsje maar de mooie straatjes zijn door de vele toeristen winkeltjes en eethuisjes totaal verziekt. Het was de extra rit niet waard. Om half 2 gaan we via de autobaan door naar Ankara waar we om half 6 arriveren. Bij de tolpoorten zijn geen mensen aanwezig, denken dat we door het Suikerfeest vrij gesteld zijn van tol. De lichten staan allemaal op groen dus gewoon doorrijden . Zitten op 900m hoogte en het is gewoon koud hier, maar 16 graden. We eten eerst en rond 7 uur komt iedereen naar onze camper en vieren mijn verjaardag. Om 10 uur is iedereen weg en nog even de boel opruimen. Het is nu 12 graden buiten en kruipen om 11 uur lekker onder het warme dekbed.

Safranbolu
Ataturk mausoleum

Dag 11 21 sept. Vandaag vertrekken we om 10 uur met een busje van het hotel naar de stad. Het is koud vanmorgen, maar 15 graden. En wij maar denken dat het hier altijd warm is. Bezoeken eerst het mausoleum en museum van Ataturk de grote leider van de Turken die in 1938 is overleden. Het is een zeer groot complex, gereed gekomen in 1953 en heeft een groot centraal plein wat aan 3 zijden is bebouwd. Indrukwekkend is het mausoleum wat binnen helemaal van marmer is en waar het staatshoofd zijn laatste rustplaats heeft. Nog altijd wordt hij door de Turken vereerd. Nog steeds worden veel van zijn wijsheden en ideeën in het dagelijks leven toegepast. We drinken even koffie en dan naar de Maltepe moskee. Geen grote maar wel heel mooi, er hangt sfeer in deze moskee en de mensen vinden het mooi dat wij er zijn.

Er wordt ons gewezen dat we de trap naar boven moeten nemen om mooie foto’s van hun moskee te kunnen maken. Daarna gaan we een lekker broodje eten, ziet er uit als een opgerolde pannenkoek en daar tussen warm vlees, heerlijk. We lopen verder naar een van de grootste moskeen ter wereld de Kocatepe Moskee. Deze is vrij nieuw, in 1967 begonnen aan de bouw en hij was gereed in 1981. Alleen al het interieur beschilderen nam al 7 jaar in beslag. Hij is werkelijk prachtig, een van de mooiste die we ooit gezien hebben. Ook hier mag je naar de galerijen van de eerste en tweede verdieping om foto’s te maken. De bidruimte is 4288 m2 en in het midden hang een prachtige lamp. Er zijn hier haast geen toeristen en we genieten van dit moois. Kopen brood voor morgen en nemen een taxi terug naar het hotel/camping. Daarna even internetten in het hotel waar WiFi in de hal is. We mogen hier gratis gebruik van maken.

Ataturk Mausoleum
Maltape Moskee
Kosatepe Moskee

Dag 12 22 sept. Vanmorgen naar de stad voor een bezoek aan het Anatolische museum. Zien van alles wat er gevonden en opgegraven is. Van stenen werktuigen, schatten van koningsgraven uit de bronstijd, beelden uit de Romeinse tijd enz. Het is een heel mooi museum in 2 gebouwen uit de Osmaanse tijd en geheel gerestaureerd. Daarna naar de Citadel, het oude ommuurde stadsdeel waar nog wat oude huizen, een paar restaurants en veel kleine winkeltjes zijn. De oude muren zijn mooi om te zien. Vanaf deze muren een mooi uitzicht over de oude en de nieuwe stad. We lunchen in een van de restaurants. wel lekker maar jammer dat het eten koud is. Lopen weer naar beneden en gaan naar de bazaar. Kopen hier wat voor bij de koffie. Wel heerlijk lopen hier, mensen zijn vriendelijk en je ziet hier weinig toeristen. Nemen een taxi terug naar de camping en zitten met anderen lekker buiten aan de koffie. Vanavond hebben we een diner in het hotel. Hebben twee fijne dagen gehad in Ankara. De meeste reisboeken schrijven dat Ankara niets te bieden heeft maar het is een bezoek echt wel waard.

Anatolische museum
stro laden
Dag 13 23 sept. Reisdag naar Amasya over 350 km. Hebben mooi weer met veel zon. Nemen de rondweg om Ankara en verder over zeer goede wegen richting Oost-Turkije. De TomTom geeft nog steeds goed de route aan, hadden we niet op gerekend. Onderweg nemen we de tijd voor stops en koffie. Zien op het land boeren een vrachtauto laden met grote balen. We rijden er heen om te kijken wat het is. Blijkt gehakselt stro te zijn en wordt hier als veevoer verkocht. Er ligt een hele berg en met de hand worden de zakken gevuld met 50 kg stro. Die worden op het rugje op de auto geladen. Via een loopplank worden ze de auto opgelopen en de auto wordt zo hoog geladen dat je bang bent dat hij om zou slaan. Eentje is er eten aan het koken en ook wij krijgen thee aangeboden. Ze vinden het mooi dat we er zijn al kunnen we totaal niet met elkaar praten. Wilden ook nog naar het Nationaal Park Hattusas maar door tijdgebrek kiezen we voor een langer bezoek aan Amasya. We zijn daar om half 3 en het is erg druk.
Amasya
Een parkeerplek is moeilijk te vinden en net als we de moed willen opgeven zien we een mooie plek waar de camper kan staan. Het is een prachtig stadje doorsneden door een rivier. De citadel boven op de berg laten we zitten, teveel klimwerk. In de wanden van de citadel bevinden zich de rotstomben van de Pontische koningen. We bezoeken de Sultan Beyazit moskee die mooi is door zijn eenvoud. Voor het eerst kopen we een lekker ijsje, gaat er wel in met 25 graden. Willen ook nog een Koraanschool bezoeken maar die is gesloten. Lopen wat door het stadje en kijken even rond op de groentemarkt waar alles er goed en vers uitziet. Om 5 uur weer naar de camper en rijden we naar de overnachtingsplek. Die is in een parkje bij div. restaurantjes. Best een goede plek om te overnachten zo in de stad.
Koningsgraven
Amasya Sultan Cami moskee
Dag 14 24 sept. Vandaag naar Sivas. Het is prachtig weer als we wakker worden maar wel koud. De nachten met helder weer zijn rond de 10 graden en we verwachten nog kouder weer als we rond de 2000 m moeten overnachten. Ben niet fit bij het opstaan en dat wordt in de loop van de ochtend alleen maar erger. Zien onderweg een soort markt waar allemaal boeren met tractoren staan die bezig zijn met grote witte zakken. Gaan even kijken en in de zakken zitten allemaal papaverknoppen waar opium van gemaakt wordt. Er zit een opkoper die alles met identiteitspapieren zit te registreren. Wat we ook proberen, we komen er niet precies achter wat ermee gedaan wordt. We begrijpen dat het naar Amerika wordt geëxporteerd. Het blijft jammer dat je totaal niet met de mensen kan praten. Ze willen ook even in de camper kijken en ze zijn verbaasd wat ze binnen allemaal zien. Dan willen ze even met de camper rijden maar dat begrijp ik dus niet.
Papaver markt
Pasar Karavansarai

Gaan naar het dorpje Pazar waar een mooie Karavanserai moet zijn. Dit is een soort ommuurde herberg waar ze vroeger met de kamelen overnachten. Het is wel een aardig geheel, jammer dat het een restaurant is geworden. De mensen kijken je wel na, campers komen hier zelden. Rijden naar Tokat en ook hier weer lastig om te parkeren. Hoe het over 10 jaar hier zal gaan als veel meer Turken een auto hebben? Rijden maar door en zoeken een plekje om even te rusten. Voel me echt ziek, hoofdpijn, spierpijn en koorts. Neem wat in en ga een uurtje slapen. Daar knap ik van op, we eten een broodje en gaan door naar Sivas. Om 3 uur op de overnachtingsplek bij een motel-tankstation. Jannie gaat naar de stad en ik ga weer een uurtje naar bed. Ben weer aardig fit als ik wakker wordt. Neem een boek en ga lekker in de zon zitten lezen. Na het eten drinken we koffie met de groep en bespreken we de mogelijkheden voor de rit van morgen. Dan gaan we door de bergen weer naar de zwarte zee. We gaan vroeg slapen vandaag.