Week 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7
  Turkije 2009 week 6
Dag 35 15 okt. Om half 6 loopt de wekker af en snel buiten kijken wat voor weer het is. Het is helder maar er staat wel aardig wat wind. We ontbijten en worden dan opgehaald met een busje die ons naar de luchtballon brengt. Op 2 terreinen staan wel 35 ballonnen, meest nog op de auto en busjes rijden af en aan die de mensen ophalen voor een vlucht. We krijgen koffie en thee en als ontbijt diversen soorten koekjes en cake. Dan is het wachten of het wel door gaat, maar het blijft te hard waaien. Om half 8 besluiten ze dat het niet doorgaat en worden we weer naar de camping gebracht. Jammer het was zo mooi zonnig en helder. Gaan proberen of het morgen nog mogelijk is een vlucht te maken en dat horen we eind van de dag. Dan maar een rondje toeren in de omgeving. Gaan eerst naar het openluchtmuseum, daar hebben we de pech dat we na een stukje lopen zien dat bijna alle grotwoningen en kerken uit de zon liggen. Hebben genoeg kerkjes van binnen gezien en blijven hier maar een uurtje. De rest van de dag buiten in de natuur die hier echt prachtig is.
Openluchtmuseum Goreme
Goreme
Zelve
Rijden naar het gebied Zelve waar schitterende rotsformaties liggen. Stoppen veel en wandelen dan tussen de rotsen door. Soms echt klimmen en door de losse steentjes en zand moet je wel oppassen dat je niet onderuit gaat. Stoppen om te lunchen en komen tot de ontdekking dat er een kraan in de douche open staat. De douchebak liep over en de vloer van de camper helemaal blank. Toen we de deur open deden liep het water zo naar buiten. Ook in de bagage ruimte onder het bed alles nat. Maar goed dat de watertank maar half vol was anders was de ravage nog erger geweest. Alles uit de camper gehaald, zelf het zeil in de camper verwijdert. Alles droog gemaakt en laten het maar een uurtje drogen. Na het eten alles weer ingeruimd op het zeil na, zodat de vloer goed kan drogen. Zoeken nog wat mooie plekjes op en genieten van deze mooie omgeving.

Stoppen bij een paar vrouwtjes die tomaten aan het plukken zijn. Wil een paar kilo kopen maar elkaar begrijpen is moeilijk. Doe de tomaten die ik hebben wil in een zak en we krijgen er een meloen bij. Dan vragen ze veel te veel voor de tomaten en de meloen. Voor die prijs kunnen we wel 10 kg kopen. Die koop gaat niet door en geef alles terug. Dan krijgen we het ineens voor niets mee. Wat zijn Turken toch moeilijk te begrijpen. Had nog een stel kaarten in de auto en heeft die maar gegeven en ze waren er heel blij mee. Om 3 uur zijn we moe en gaan terug naar de camping. Daar horen we dat we morgen om half 8 nog mee kunnen met de ballonvaart. Hopen maar dat we zon en weinig wind hebben. De rest van de middag uitrusten, het was een lange dag.

tomaten plukken
Ballonvlucht
Dag 36 16 okt. Om half 7 uit bed voor een tweede poging ballonvaren. Het gaat wel door nu, ze zijn de ballon al aan het uitpakken als we arriveren. Om kwart voor 8 gaan we de lucht in en dat is best wel een ervaring. Hebben dubbele pech, er is weinig wind zodat we niet echt varen en de piloot is een leerling die tijdens de vlucht les krijgt. Dan weer wat omhoog dan weer omlaag, vlak over de boompjes en de grond en dat allemaal in onze tijd. Klagen daar over maar ze doen gewoon hun eigen zin. Eindelijk na 40 min gaan we echt omhoog en hebben we 10 min een prachtig uitzicht over de rotsen en kloven. Dan nog 10 min om te landen en dat was onze vlucht. Bij terugkomst geklaagd op de camping en de piloten werden gebeld dat ze moesten komen. Dat monde uit in een welles nietes verhaal, kregen een nieuwe vlucht aangeboden voor morgen en die werd weer ingetrokken, kort gezegd we zijn met ruzie uit elkaar gegaan, Hebben de camper gepakt en zijn de verder gegaan met de omgeving te verkennen.
weer veilig aan de grond

Rijden wat rond maar de lol is er een beetje af voor vandaag. Als we om 3 uur op de camping komen krijgen we te horen dat er weer over de vlucht gepraat moet worden. Uiteindelijk besluiten we het aanbod om morgen nog een keer te gaan aan te nemen en nog maar een keer vroeg op te staan. Klep van het diepvriesvak is afgebroken en probeer die te lijmen, eerste poging mislukt en de tweede poging lijkt goed te zijn dus monteren maar en we zien wel hoe lang het heel blijft. De rest van de middag lekker met een boek naast de camper.

Dag 37 17 okt. Weer vroeg uit bed, worden voor half 7 opgehaald en naar de vertrekplek gebracht. Daar zijn ze zeker 35 ballonen aan het optuigen en vullen met warme lucht. Het is een prachtig gezicht ze te zien opstijgen. . Het is goed weer en ook wij gaan om 7 uur de lucht in. Gaan gelijk naar een goede hoogte en hebben het gevoel dat we nu echt aan het ballonvaren zijn. Ook al die andere ballonnen in de lucht geeft het geheel een bijzonder tintje Varen zo een uur en dan landen we op een akker waar het vol staat met stekelachtige planten. We landen gelijk op een aanhanger zodat de zware mand niet met de hand op de kar moet worden getild. Moeten helpen om alle lucht uit de ballon te halen. We lopen er met wel 20 man overheen en dat terwijl hij op veel stekelige planten licht. Het komt over of er heel ruw mee wordt omgesprongen. Hoor vertellen dat een ballon 400 vluchten mee gaat en dat een nieuwe € 40.000 kost. Daarna is er champagne en uitreiking van de vluchtdiploma’s. Een busje brengt ons terug naar de camping.

Om 9 uur vertrekken we met de camper we en rijden naar Sultanhani. Het is niet zo ver en doen alles lekker op het gemak. Rijden via Ehlana en stoppen bij veel bezienswaardigheden. Vooral het plaatsje en de kloof van Ehlana zijn een bezoek meer dan waard. Rijden naar een klein dorp en brengen een bezoek aan een oud kerkje op een heuvel. dat hier zielig alleen staat.
Bezoeken de Karavenserije die ook wel mooi is. Gaan om 5 uur weer op zoek naar de camping en die ziet er aardig uit. Een half uurtje later ligt het grasveld vol met tapijten voor de verkoop. Hij verkoop aan niemand wat. Eten avonds bij de campingeigenaar wat maar matig is. Gaan vroeg naar bed, hebben we nodig na 3 keer vroeg opstaan.

Aardappeloogst
eenzaam kerkje
kloof bij Ehlana
Sultanhani karavansarei
karavansarei
Dag 38 18 okt. Vandaag een kort ritje naar Konya over 110 km. Vertrekken om half 10 en de rit is saai. Rijden op 1000 meter hoogte door een vlak akkerland gebied waar de meeste akkers leeg en omgeploegd liggen. Bijna geen plaatsjes of dorpjes op de route en rijden in een keer door naar Konya. Staan daar op een mooie camperplek met alle voorzieningen incl. stroom en is helemaal gratis. Er is zelfs bewaking dag en nacht. Nemen met 7 mensen de bus naar de stad en bekijken daar de belangrijkste dingen. Gaan eerst even een pizza eten en die was erg lekker. De moskeen zijn niet bijzonder om te zien en zijn erg somber van binnen. De musea zijn wel mooi om te zien vooral het keramiek museum was interessant. We drinken nog wat op een terrasje en dan weer terug naar de camper.
Had de naam van de camperplek opgeschreven maar het werd veel vragen met welke bus we daar naartoe konden. Zelf de meeste buschauffeurs wisten het niet. Eindelijk iemand die zei dat zijn bus er langs reed. Geven hem geld en even later stopt hij bij een kiosk en stuurt iemand daar naartoe om voor ons kaartjes te kopen. Wat zijn ze toch behulpzaam hier. Na een poosje stop de bus en de chauffeur zegt dat we er zijn, maar daar klopte niets van. Staat er een gebouw met dezelfde naam als de camperplaats dus konden we niets zeggen dat het niet goed was. Maar weer gevraagd en uiteindelijk maar een taxi genomen. Ook die wist niet precies waar het was. Op aanwijzing van ons er toch gekomen. Avonds bij Johan en Riny koffie gedronken en een flesje wijn leeggemaakt.
Dag 39 19 okt. Vandaag een lange rit door de bergen.Jannie ziet dat er een band bijna leeg staat. Zit een schroef in dus even het wiel wisselen. Daarna op weg en bij een klein bedrijfje een prop in de band laten trekken. Binnen 10 min gebeurt en voor € 5,- weer een gemaakte band.Dan komen de bergen in zicht en de wegen worden bochtig en stijl. Stoppen even voor koffie en dat doen nog 3 campers. Zitten een poosje gezellig te babbelen en gaan dan op zoek naar een grote waterval. Door de droogte is er geen water. Dan is de weg geblokkeerd zodat we een andere route moeten kiezen. Borden van een wegomlegging zie je hier niet, moet het dus zelf maar uitzoeken waar je heen moet. Na veel vragen en zoeken een weg gevonden maar ook dan lopen we weer vast. Krijgen hulp van 4 militairen die voorop rijden. Al met al rijden we zeker 2 uur extra en zouden hard moeten rijden om voor donker binnen te zijn. Geen stops meer al rijden we door een prachtig gebied en door hele oude dorpjes. Ondanks dat we steeds doorrijden zijn we niet voor donker binnen. Het laatste kwartier is het pikdonker en gevaarlijk om te rijden. Alles gaat gelukkig goed en om half 7 komen we met de laatste 4 campers binnen. Daarna gezamenlijk eten en vroeg naar bed.

onderweg

Aspendos

Dag 40 20 okt. Rit meest langs de kust naar Beldibi even voorbij Antalya. Het eerste stuk van 80 km gaat door de bergen vlak langs de kust en je moet hier zoeken naar 100 meter rechte weg. Het is echt allemaal bochten. Moet ook nog tanken en na 60 km nog geen pomp gezien. Ben blij er eindelijk een te zien, tank is zo goed als leeg. Ook het tankstation zit zonder diesel maar ze zeggen dat er na 4 km weer een pomp is. Gelukkig is daar wel diesel aanwezig. Diesel is best duur hier, betalen gemiddeld toch € 1,30 voor een liter. Het is hier wel een en al luxe hotels langs de kust, de een nog groter dan de ander. Bezoeken het Romeinse theater Aspendos nabij het plaatsje Senik. Het is goed bewaard gebleven, en ziet er mooi uit. Er zijn 12000 zitplaatsen in dit theater. Het is zeer warm vanmiddag met 37 graden en door de hoge vochtigheidsgraad wordt je een beetje loom. Rijden door naar het plaatsje Beldibi waar de camping is. Staan direct aan zee en gaan lekker zwemmen in water van 25-26 graden. Voor de rest van de dag doen we rustig aan. Kleinzoon Timo gebeld, die is 4 jaar geworden vandaag. Fijn om de kits hun stem weer te horen.

Beldibi
Dag 41 21 okt. Verder langs de kust naar Kas en hier een druk toeristen gebied. Veel grote hotels maar weinig mooie stranden. Erg veel grind en grote keien die zeer glad zijn door de alg die erop zit. Met zwemmen hier wel surf schoentjes aan. Gaan naar Demre/Myra waar veel graftombes in de rotsen zijn uitgehakt. Als we daar aankomen dan merk je dat hier veel toeristen komen. Ze gaan voor je auto staan omdat ze willen dat je voor veel geld op hun parkeerterreintje je camper neerzet. Ze zijn echt opdringerig. Als we zien hoever we lopen en klimmen moeten dan hebben we het voor vandaag al gezien. We zijn er om half 1 en het is meer dan 30 graden, ons te warm om aan de klim te beginnen. Gaan even boodschappen doen in een grote supermarkt. Als je er een ziet dan moet je het waarnemen, ze zijn hier niet overal langs de weg te vinden. Om half 2 zijn we op de camping en een beetje een vlak plekje vinden voor de camper, nou dat is een probleem. Ze noemen het hier camping maar zoals het er soms uitziet, ze doen vaak niets aan schoonhouden en van service naar de gasten hebben ze nog nooit gehoord. Het is vaak alleen maar geld waar het om gaat hier langs de kust. De camper staat in de zon en wij gaan onder een boompje uit de zon zitten. Met een stevige wind van zee wel uit te houden hier.
Demre-Myra
camping Kas
Dag 42 22 okt. Vandaag een rustdag, er is wel een excursie met een boot maar het waait mij te hard en ik wil geen last van mijn hoofd krijgen. Het is wel warm vandaag, in de zon en in de wind 32 graden. Doen de was en dat is snel droog. Verder wat lezen, veel drinken en lekker eten. De camper tussendoor een beetje schoonmaken maar ook daar is het 32 graden in. Morgen trekken we verder langs de kust naar de badplaats Mamaris. Onderweg hebben we heel wat te bezoeken dus een drukke dag.