Week 1 - 2 - 3 - 4 - 5
Camperreis Zuid-West USA 2006 Week 1

22 Mei 2006. Vliegen met KLM naar San Francisco en hebben een goede vlucht. Aan boord ruime zitplaatsen en de verzorging is heel goed. De douane is niet zo streng als we verwacht hadden, het duurt wel lang omdat er van iedereen een foto en vingerafdrukken worden gemaakt. De bus naar het hotel vinden we snel en om 3 uur zijn we op de kamer.  Rusten een uurtje en gaan de stad in. Komen bij Fischermann Warf uit en het is hier gezellig. Lopen er wat rond en gaan in een restaurant eten. Voelen toch de vermoeidheid van de vlucht en nemen de tram terug naar het hotel. Pak de laptop om even een mail te verzenden maar krijgt hem haast niet opgestart. Het lukt de mail te verzenden en gaan dan lekker naar bed.

straatbeeld
23 Mei. Zijn vroeg wakker en hebben goed geslapen. Na het ontbijt nog een mail verzenden en dan geeft hij er de brui aan, krijgen hem niet meer aan de praat. Je moet op een bepaalde plek in de computer knijpen om hem aan de kunnen zetten. Heel vervelend dat hij niet meer werkt, later zal blijken dat er een printplaatje gebroken is. Gaan de stad in en klimmen naar de Coit Tower waar we een prachtig uitzicht over de stad hebben. Gaan naar Fishermann warf waar het gezellige op straat is. Bij pier 39 liggen veel zeeleeuwen op de vlonders en die maken soms veel herrie. We nemen de cable car (oude tram) naar Lombard street, een heel stijl straatje waar je zig-zag met de auto naar beneden kan rijden.

Daarna de bus naar de Golden Gate Bridge. Zoveel op Tv gezien maar in het echt is hij geweldig, wat een bouwwerk. Ze zijn hem ook altijd aan het schilderen. Brengen een bezoek aan de Japanse tuin in het Golden Gate Park, heel mooi om te zien. Om 6 uur nemen we de bus terug naar de stad en in een Thais restaurant gaan we heerlijk eten. Was een lange maar fijne dag.

kabeltram
Lombartstreet Golden Gate Bridge
Golden Gate Bridge Japanse tuin
24 Mei.  Om 8 uur wakker en hebben heerlijk geslapen. Even een douche en ontbijt en dan bellen naar Road Bear. Hebben daar een camper gehuurd en worden door het bedrijf  bij het hotel opgehaald.  Lastig om verbinding te krijgen maar na een kwartier lukt het en ze komen ons  tussen 12 en 1 uur  ophalen. Dwalen een paar uur door China Town en op tijd terug naar het hotel. Precies om 12 uur komen ze ons halen. Het is een Belg die Nederlands spreekt dus lekker gemakkelijk overleggen. Hij neemt alle tijd voor uitleg hoe de werkt enz.  Hij is een Ford automaat met een 10 cylinder benzinemotor, 8,30 m lang en 2,60 m breed .Rijden eerst naar de supermarkt om de camper van alles te voorzien.  Het is half 4 voor we alles hebben en we kunnen vertrekken.
onze camper
mooie kustweg

Het is even wennen maar het rijden met deze camper gaat prima, de wegen zijn breed en de Amerikanen rijden rustig en heel netjes. Hier geen voordringen maar iedereen wacht netjes zijn beurt af op kruispunten. Rijden langs een mooie kust en stoppen toch een poosje om daarvan te genieten. Om 8 uur zijn we op een camping in Monterey, nou ja camping, het is meer een parkeerplaats met stroom . Zijn blij dat we vandaag nog zover zijn gekomen. Proberen wegwijs te worden in de camper en pakken de koffers uit. Maken spaghetti  en  na het eten nog maar een poosje in de camper op onderzoek uit. Gaan om 11 uur naar bed.

25 Mei. Om half 7 staan we op, wassen en ontbijten. Dan proberen om een camping te bespreken voor dit weekend. Het is Memorial day en dan schijnen alle Amerikanen te gaan kamperen. Dat wil niet goed lukken, de een zit al vol en de andere nog niet open zo vroeg. Hou er mee op en we zien wel waar we slapen. Vertrekken een uur later dan de planning was, het wordt een lange maar mooie route vandaag. Eerst op zoek naar het begin van de 17 m mile drive en kunnen die maar moeilijk vinden. Het is een prachtige route langs de kust met mooie uitzichtpunten.

Zien ook veel zeeolifanten op het strand.  Mooi om zulke  grote  beesten van zo dichtbij te zien. Dan nemen we de H-way 1 naar het zuiden. Heerlijk om hier rond te rijden, wat een ruimte om je heen. Om half 7 stoppen we bij een natuurcamping aan het strand. Het waait wel hard maar blijven toch maar staan. Het geld moet je in een envelop  doen en dan zelf een plekje zoeken, de parkwachter is er niet meer.

26 Mei. Goed geslapen en om 6 uur al wakker. We staan maar op en ontbijten rustig . We vertrekken om 7 uur voor de ruim 300 mile lange route naar Joshua Tree. Rijden vlot het eerste stuk alleen bij L A is het zeer druk. Wel 5 rijbanen breed en het rijdt vol met auto’s . Ook veel vrachtauto’s en die grote bakken rijden hier net zo hard als de luxe auto’s. Je mag hier ook rechts inhalen en dan zit je soms wel eens tussen 2 vrachtauto’s. Dan mogen de rijbanen nog wel wat breder zijn. Rustplaatsen of tankstations zie je hier haast nooit langs de snelweg, je moet altijd wel een stukje van de snelweg af om te tanken. We schieten toch wel goed op en om 2 uur zijn we bij Joshua Tree. Er zijn mooie campingplaatsen in overvloed horen we bij de ingang. Gaan eerst rondtoeren in het park.
onderweg bij LA
voor post en krant
rust en ruimte

De natuur is prachtig, woestijngebied met veel rotsen en het is 33 graden. Hele stukken liggen bezaaid met grote granieten rotsblokken en daarop groeien ook weer planten. Heerlijk om hier te wandelen tussen en over al die grote rotsen. De Joshua bomen zijn ook wel bijzonder, het is een grote cactus en op de takken staan weer mooie groene uitlopers. De Cholla cactus staat ook in bloei  en zijn soms wel 2,5m hoog. Er staan hier hele velden van deze soort. Om half 7 terug op de camping en er is niemand meer , 10 dollar in een envelop en een mooi plekje zoeken. Die zijn er in overvloed. Drinken nog een drankje buiten en maken wat foto’s. Met eten koken en het dagverslag schrijven maken we de avond weer vol. Heerlijke dag gehad.

camping zonder buren
catus 12 m hoog

27 Mei. Vroeg vertrokken uit Josuha Tree, en gaan op weg naar Prescot. Hebben mooi weer en stoppen niet zoveel. Bij het kopermijn stadje Jerome stoppen we en gaan het stadje in. Er heerst een gezellige sfeer en overal hoor je country muziek in de cafe’s. Gaan even naar binnen en daar staat een live-band op het podium en de mensen zijn aan het dansen. Het is nog geen 10 uur in de ochtend en er wordt al voldoende bier gedronken. Overal op straat staan Harley Davidsons geparkeerd. Vele van hun zijn bezig om Route 66 te rijden. Verder straalt het plaatsje de sfeer van de jaren 60 uit. Als we bij Prescot zijn besluiten we om nog verder te rijden, te vroeg om te stoppen nu.

Jerome Jerome
verzameling brievenbussen
veel grote jongens

We hebben prachtig weer en het is stil op de weg. Er rijden wel prachtig opgetuigde vrachtwagens rond. Aan de ene zit nog meer chroom dan aan de andere. Het zijn plaatjes om te zien. Het landschap is vrij vlak en de wegen zijn breed , gewoon heerlijk rijden in deze weidse omgeving. Rijden door naar Cottonwood en vinden daar een camping met dezelfde naam, Cottenwood RV. De eigenaar en zijn vrouw zijn zeer vriendelijk en willen ons overal mee helpen. Moeten wel wennen aan de vriendelijkheid van de Amerikanen, soms komt het overdreven over. We eten een lekkere Pizza uit de oven. Daarna wandelen we in de omgeving en internetten even op de camping. Weer een mooie dag.

28 Mei.  Om 7 uur vertrekken we voor de 200 mile rit naar de Grand Canyon. Eerste stop in Sedona maar het is nog stil zo vroeg  op de ochtend.  Op weg 179 stoppen we bij de Red Rocks en maken er wat foto’s Bij het plaatsje Williams een stop om het mooie plaatsje te bezoeken. Rijden vanaf hier ook een stukje van de beroemde Route 66. In de buurt van de Grand Canyon wordt het drukker en we staan zelf een poosje in de file. Hebben ijs in de vriezer dus even rustig aan is niet zo erg.  We hadden de camping thuis al via internet gereserveerd en alles was in orde. Zetten de camper op onze plek en nemen de shuttle bus naar de rand van de Canyon.
wat een uitzicht
diep hoor

Indrukwekkend om dit voor je te zien liggen, wat een prachtig gezicht. De canyon is 446 km lang en plaatselijk 1830 meter diep. De breedte is van 16 tot 29 km en er komen ongeveer 5 miljoen bezoekers per jaar. Het is zondag en wel druk  langs de Canyon maar er is ruimte genoeg. Gewoon geweldig om hier te zijn. We blijven tot de zon ondergaat voor een leuke foto en daarna met de bus weer naar de camping.