Week 1 - 2 - 3 - 4

Frankrijk - Noord Spanje 2016 week 4

11 aug. Vandaag eens een hele afstand, 245 km naar Herrera de Pisuerga. Nemen de snelste route en dat is meest 4 baans. Langs de weg veel wandelaars op de route naar Santiago de Compostela. We stoppen even op een plek waar ze een plaatsje binnen wandelen. Soms zie je ouders met kinderen van 7-8 jaar op de route en of die dat ook leuk vinden om dit te doen weet ik niet. Lijkt me erg zwaar op die leeftijd. Er wordt niet alleen gewandeld maar ook op de fiets nemen ze de wandelroute. Voorbij het plaatsje gaan we een snelweg op en dan schiet je lekker op. Stoppen nog een keer voor koffie en om 1 uur rijden we de CP op.
Er is plaats voor 4-6 campers maar we hebben het helemaal voor ons alleen. Eten eerst een broodje en daarna was ik de camper een beetje. Die zit dik onder het stof van de rit door het natuurpark. Wassen wat kleding en lezen nog een uurtje. Lopen om half 4 naar het plaatsje en kijken eerst bij het kerkje voor de begraafplaats. Dat is een verrassing, hij ziet er binnen schittert uit. Alle wanden en ook het plafond is prachtig beschilderd. Verder heeft het plaatsje weinig te bieden, De grote kerk is binnen kaal en een erge muffe geur hangt er dus gauw naar buiten. Om half 7 weer bij de camper. Staan er nu met 3 campers om te overnachten.
12 aug. Vandaag een klein uitstapje naar Aguilar de Campo. Gaan om half 11 rijden en er is een goede CP waar we de camper parkeren. Het is 500 meter wandelen naar het centrum. Er komen hier een paar riviertjes bij elkaar en het stroomt hier hard. Via een oude brug komen we in het centrum. Daar zijn ze allemaal tentjes aan het opbouwen voor een soort markt. Het eerste wat opvalt zijn de vele ramen. Alle huizen hebben een balkon en dat is met ramen dicht gemaakt. Zal wel voor de winter zijn zodat de zon het huis mee verwarmd en ze lekker achter het glas kunnen zitten. Zal hier s' winters best wel koud zijn
Bezoeken de kerk San Miguel en die is wel aardig om te zien. De meeste gotische bouwwerken zijn grauw en kaal maar deze is best wel sfeervol. In deze kerk liggen de markiezen van Aguilar begraven. Lopen het plein rond en dat is wel een beetje in verval. Veel winkeltjes dicht getimmerd, ramen stuk en veel ziet er verwaarloosd uit. Kijken in wat winkeltjes en sommige hebben zoveel spullen uitgestald staan dat je er bijna niet tussendoor kan lopen. Om 2 uur naar de camper en die staat vol in de zon. Besluiten om terug te rijden naar Herrera de Pisuerga waar we afgelopen nacht ook geslapen hebben. Daar is nog niemand en zetten lekker de stoelen onder de bomen en vermaken ons prima de rest van de dag.
13 aug. Vandaag een rustige rit door de bergen. Het is een mooie rit met hier en daar weidse uitzichten. Stoppen bij die punten en bij een stuwmeer. Het is lekker weer, zitten vaak tussen 1000 en 1340 meter hoogte en dat scheelt toch aardig in tamperatuur. Er waait ook een lekker windje zo hoog. Stoppen voor koffie en wandelen soms een stukje. Op 1 uur zijn we in Rionanse en bij een restaurant is een leuke plek waar we ook nog onder een boom kunnen staan. Wij zijn de enige camper tot nu toe. Gaan in het restaurant eten en dat is goed en niet duur. In Spanje uit eten is veel goedkoper dan in Nederland.
De rest van de dag lezen we wat en maken de camper een beetje schoon. Dat zijn dingen die toch een keer moeten beuren hoewel je ze wel vaak uitstelt als het warm is. Hebben hier ook internet van het restaurant dus daar maken we ook dankbaar gebruik van. Kunnen tot laat buiten zitten en weinig last van muggen. Besluiten om hier nog een dag te blijven staan. Morgen is het zondag en ons volgende reisdoel is naar het Picos gebergte en we verwachten dat veel Spanjaarden met deze warmte ook de hoge bergen opzoeken. Gokken erop dat het maandag rustiger is.
14 aug. Goed geslapen vannacht, gelukkig niet zo warm in de camper. Hebben met 3 campers overnacht en om half 7 vertrekt de eerste al. Draai me nog maar een keer om, mij te vroeg. Houden een rustige dag, gaan wat wandelen door het dorp en ook in de beek onder de bomen is het lekker koel. Verzorgen de camper, kunnen hier lozen en water innemen en kunnen we morgen gelijk vertrekken. Gaan nog een keer uit eten en zitten de rest van de avond buiten.
15-16-17-18 aug. Onrustige nacht achter de rug, het zit niet mee en moeten toch weer het besluit nemen om hier de reis te stoppen en snel weer op huis aan te gaan. Er zal net als in april weer een bezoek aan het ziekenhuis nodig zijn. Jammer maar kunnen het risico niet nemen om door te gaan. Nemen de snelste route via de autobaan en rijden de eerste dag naar St-Romain-la-Viree ten noorden van Bordeaux. Een goede plek bij een tennisveld waar al enkele campers staan. Hier ook veel druiven op de hellingen.

Volgende dag rijden we tolvrij verder noordwaarts tot Villerdonner. Een klein dorp met CP waar we lekker onder de bomen kunnen staan. Slapen goed en gaan om 9 uur rijden. Het is niet echt druk en hebben regelmatig stukken 4 baans en dat rijdt best wel vlot. Bij Pont de L Arche stoppen we voor een broodje en zetten de camper onder het viaduct, staan we lekker uit de zon. Dan door naar St Riquier waar een kleine parking is bij het voetbalveld. Loopt naar het centrum en sta verbaast van de mooie kathedraal die zowel binnen en buiten heel mooi is. Een plaatsje met nog veel oude bouwwerken. Zie ook nog een klooster en kijkt daar ook even binnen.

Dat zijn ze aan het verbouwen, ze maken er een hotel van. De kloosterkerk blijft wel behouden en die is wel mooi. De betimmering met donker hout doet sfeervol aan. Om 6 uur weer bij de camper en zitten na het eten nog een poos buiten. Slapen goed en beginnen om 9 uur aan de laatste rit naar huis. Vandaag veel snelweg maar in Belgiƫ wel wat oponthoud door wegwerkzaamheden en bij Antwerpen een paar keer in de file. Maken regelmatig een stop voor een drankje of een hapje. Hebben gelukkig goed weer om te rijden en komen vroeg in de avond weer thuis aan.