Week 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10

Marokko 2016 week 3

10 febr. Slapen lekker uit en na het ontbijt doen we de was. Prachtig weer en in de zon 25 tot 30 graden. Er komt een mannetje langs of we nog een gasfles willen laten vullen met propaan. Net gisteren een fles gekocht, 13 kg butaan voor 40 Dh. (€ 3,68). Voor een liter diesel betaalde ik de laatste keer € 0, 68 p/l. Dat zijn tenminste nog eens prijzen die ons wel aanstaan. Genieten van de zon, wandelen een rondje en lezen heel wat af, lekker hoor.
11 febr. Gaan vandaag een tour rijden en vanavond weer terug op de camping. Gaan via de R 1001 naar Imouzzer en de weg is goed, vrij nieuw. In het kloofgedeelte zitten wel een paar slechte stukken maar met tact goed te doen. Mooie rotsgedeelten, hoge steile wanden maar weinig water in de beddingen. We maken veel stops en het fototoestel heeft het druk. In Imouzzer is het erg druk, zien dat er markt is. Daar stoppen we dus even voor.
Nog een echte plattelandsmarkt met weinig kramen maar het meeste ligt op de grond uitgestald. Prachtig om hier te lopen en foto's maken geeft ook geen probleem. Meest groente en fruit maar ook opvallend veel vis wordt er aangeboden. De kippen zijn vers, ze worden geslacht waar je bij staat. Kopen groente en fruit en in een klein hokje koop ik 3 oplaadbare led zaklampen voor € 2,75. De verkoper paste nog net in het hokje en verder stond het van onder tot boven vol met van alles.
Daarna rijden we verder naar de cascades (watervallen) Eten eerst een broodje en wandelen dan naar de watervallen maar die staan droog. Er is veel te weinig regen gevallen de laatste maanden. Veel souveniers te koop langs het pad dat we nemen naar de parkeerplaats. er staan slimme verkopers, bieden wat aan voor 15 Dh en als je ze geld geeft dan willen ze € 15,- Hier kopen we dus niets. Vertrekken hier en een paar km voor Imouzzer nemen we weg R1002 richting de kust.
Deze weg is minder breed maar wel een goed wegdek. Heel veel bochten hier in de bergen en bijna geen 200 meter rechte weg. Hoogste punt is 1210 meter. Wel heel stil met verkeer, je komt soms in geen 3 kwartier een auto tegen. Tamri is een aardige plaats met brede straten en ook daar is het rustig. Via de N1 rijden we weer naar Aourir en zijn om 5 uur weer op de camping. Het was een prachtige dag en hebben genoten van de natuur.
12-13 febr. Vandaag blijven we op de camping staan, weer een dagje rust na de lange dag van gisteren. Hebben heerlijk weer en zitten lekker in de zon te lezen. Dan zien we Everdien en Thole de camping oprijden. Dat is een tijd geleden dat we die hebben ontmoet hier in Marokko. Even gezellig bijpraten met ze. Middags komt er een auto en die stalt van alles uit, groenten, eieren, pinda's, mandjes enz. Ook het mannetje komt weer langs om je gasfles te vullen. Verder wordt je hier nergens mee lastig gevallen. Hebben zo een lekker dagje voor de camper.
Volgende morgen vertrekken we hier en rijden eerst naar Agadir voor boodschappen. Daarna even de tank vol en op weg naar Taroudannt. Via een goede weg, meest 4 baans rijden we er heen. Zien onderweg nog een markt en daar stoppen we even voor. Lopen eerst naar de vrachtwagens met hooi en stro. Dat is altijd een pracht gezicht hoe ze die wagen hebben geladen, geladen is de auto eens zo lang. Mogen overal foto's maken maar de verkopers willen meestal niet op de foto. Een paar lopen er te dollen en die willen graag op de foto.
Daarna naar de groentenmarkt die overdekt is. Voor de groenten goed uit de zon maar niet zo kleurrijk. Daarna door naar Taroudannt en willen daar naar de camping. dat staat een beetje slecht aangegeven en we rijden er voorbij. Draaien om en zien dan wel een goed bordje waar we heen moeten. De camping is vrij nieuw en ziet er nog wat kaal uit maar de aanplant is wel goed en over een paar jaar is het een mooie camping. Ligt wel een paar km. van de stad af maar met een taxi sta je voor 30 Dh in de stad. Zoeken een leuk plekje en de rest van de middag lekker in de zon zitten.
14 febr. Gaan om half 10 met een taxi naar de grote zondagmarkt. Een heel groot terrein buiten de stad waar van alles te koop is. Er zijn wel veel mensen maar overal de ruimte om lekker om je heen te kijken en foto's te maken. In het begin laat de zon het even afweten maar vanaf half 11 weer lekker de zon erbij. Er is een heel groot gedeelte met alleen maar groente en fruit en er ligt zoveel dat ze het nooit allemaal verkopen vandaag. Er zijn heel weinig toeristen en de mensen vinden het leuk dat we er zijn. Ze vragen waar je vandaan komt, naar je naam en heten je welkom in Marokko.
Ook hier weer auto's vol met stro op een klein plekje en in het midden overvol met auto's en karren die wat komen laden. Het staat soms muurvast en dan is het gillen en toeteren. Er is ook een gedeelte met oude rommel. Daar kan je een oude tv kopen die dik onder het zand zit maar ook een toiletpot waar een gedeelte van de bovenrand ontbreekt. Op het kleding gedeelte wordt door de vrouwen wat af gegraaid in de bergen kleding die er ligt.
Om half 12 hebben we het gezien en nemen we een paardenkoetsje naar de stad. Drinken wat op een terrasje op het plein. Zitten heerlijk in de zon en kijken wat er overal op het plein gebeurd. Daar is de slangenbezweerder en zijn de verhalen vertellers druk bezig een centje te verdienen. Een paar slecht geklede mensen probeert sigaretten te verkopen op de terrasjes, een schoenpoetser probeert een klant te strikken, een genot om dit gade te slaan.
Gaan de Berbersouk in en kijken daar even rond. Allemaal winkeltjes die van onder tot boven vol staan met koopwaar. En iedereen wil wel graag dat je in hun winkel komt kijken en wat komt kopen. Lopen nog een andere souk in en daar zijn de verkopers niet zo opdringerig. Het is er ook niet zo druk en lopen ook hier een rondje. We krijgen honger en gaan naar het plein en eten buiten op het terras. Nemen kefta met friet, krijgen een mandje brood en fruit na. Daarna nemen we een taxi terug naar de camping waar we de rest van de middag lekker lezen in de zon. Het is 29 graden voor de camper.
15- 16 febr. Blijven hier staan op de camping, Het weerbeeld naar de plaatsen waar we heen willen ziet er niet zo mooi uit. Er wordt veel wind verwacht, In de Atlas valt sneeuw en de eerste dagen veranderd er niet veel. Het wordt wel veel kouder de rest van de week. Verzetten de camper zodat we achter de muur meer uit de wind staan en hebben op deze plek ook minder last van het stof en zand dat opwaait. We vermaken ons prima en over een paar dagen plannen we wel verder.