Week 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10

Marokko 2016 week 9

22 maart. Rijden om 9 uur van de camping en stoppen bij de markt. Altijd weer gezellig om rond te lopen. Slaan wat groente en fruit in en voldoende flessen drinkwater voor de komende dagen. Daarna vervolgen we de N12 naar Alnif en vandaar naar Rissani. Mooie weg om te rijden maar wel eens een stukje onverhard waar ze nieuwe bruggen aan het bouwen zijn. Stoppen voor koffie, zoeken er naar stenen maar vinden niet zoveel. Vrij druk vanmorgen op deze weg. Stoppen op een afgelegen plek voor een broodje maar binnen 5 minuten komen er 3 jongens aan op de fiets, waar ze ineens vandaan komen? Ze vragen alleen maar wat als we weg gaan. Dan door naar Rissani en vandaar de N13 naar Merzouga.
Zoeken camping La Tradition en dat is een mooie plek om te staan. Vlak aan de zandduinen en we staan hier met 3 campers. Worden vriendelijk voor de thee binnen geroepen maar als we geen gebruik maken van de aangeboden uitstapjes is het vriendelijke gelijk over, hij brengt zijn schriftje bij de bar en gaat ergens anders zitten, beetje onbeschoft. De zon laat het afweten en lopen wat rond bij de kamelen. Om half 4 is de zon er en gaan we toch nog de duinen in. Dat is toch altijd weer lekker om door de duinen te lopen. Is er niet meer zo stil, veel motoren en quads en nu ook rally auto's. Wandelen en klauteren lekker tot 5 uur en dan weer naar de camping. Geen vestje bij ons en dan is het frisjes als de zon minder wordt.
24 maart. Veel wind als we gaan slapen en ook vannacht stormt het aardig. Veel zand en stof in de lucht als we opstaan en geen weer om buiten wat te doen. Vermaken ons best in de camper, beetje zandvrij maken en een deurtje bijstellen en een slotje smeren. Om 2 uur komt de zon er een beetje door en om 3 uur schijnt hij regelmatig. Gaan toch wandelen ondanks dat het nog aardig waait. Klimmen weer heel wat af en best wel zwaar soms in het rulle zand. Ineens begint het te stormen en wat te regenen. Staan net onbeschut boven op een hoge zandduin en het zand vliegt ons om de oren. Het duurde maar 5 minuten maar we vonden het niet prettig. Lopen lekker verder tot de zon begint te zakken en zijn om 6 uur weer bij de camper.

25 maart. Rijden naar een ander hotel waar Wilma en Gerard staan. Daar is vanmorgen een motorclub aan het crossen in het zand en voor het hotel in het grind. Veel herrie en stof en we vertrekken hier weer. Zoeken een andere plek waar geen motoren zijn. Staan op een mooie plek met vrij uitzicht op de duinen. Het is vrij warm, er staat weinig wind en veel beter dan gisteren. Eind van de middag weer de zanduinen in en klimmen meer dan eigenlijk de bedoeling was. Ook hier is het weer prachtig om te wandelen. Zijn om 6 uur weer op de camping. Moe maar voldaan. Koude nacht, was om 6 uur 3 gr. buiten.

26 maart. Houden ons rustig vandaag, het is warm en de meeste tijd zitten we onder de luifel uit de zon. Maken wat schoon in de camper, ruim de garage een beetje op en veel lezen. Gaan eind van de dag ook niet wandelen in het zand, vinden het te warm. Maak nog wat foto's op de camping. Wilma en Gerard hebben ons uitgenodigd op een etentje, ze zijn 45 jaar getrouwd. Gaan om half 7 naar het restaurant op de camping en hebben gezellig gegeten.
27 maart. Nemen afscheid van Wilma en Gerard en rijden naar Rissani. Daar gaan we boodschappen doen en lopen even over de markt. Het is druk in de straatjes rond de markt. Kijken even op de dierenmarkt en veel schapen en geiten te koop. Het grootste is wel de groenten en fruit afdeling en daar wordt heel veel verkocht. Na een uurtje rijden we verder over de N13 naar Aoufouss waar een kleine camping is. Staat er aardig vol maar er zijn nog een paar plekjes vrij. Er is geen zon maar het is warm en benauwd weer. Zouden de was doen maar zien er maar vanaf. Hebben er beiden geen zin in. Nemen lekker een boek en lezen lekker buiten. Nog even lekker een douche en mijn haar wordt geknipt dus loopt er weer netjes bij.
28 maart Rijden vandaag via de N13 en de N10 naar Goulmima. De weg is goed en doen rustig aan, het is maar 105 km. De meeste kilometers rijden we op een eentonige hoogvlakte tussen 900 en 1100 meter. Hebben prachtig weer, geen wolkje aan de lucht. Zijn om 12 uur op de camping en verzorgen eerst de camper. Daarna een broodje en tot 3 uur wat lezen en een wasje doen. Daarna lopen we ruim 2 km naar de oude ksar, een versterkt dorp. Deze aarden vesting wordt nog steeds bewoond. Het is warm op straat maar in de gangen van de ksar is het heerlijk koel. Er bieden zich verschillende gidsen aan maar slaan dat vriendelijk af. Ze dringen dan ook niet verder aan.
Het leven speelt zich hier nog veel in de straatjes af. In de watergangen die door de ksar lopen wordt de was gedaan, de vaat gewassen en de kleden schoon gespoeld. Het vee wordt gestald op een pleintje in vakken die van klei zijn gemaakt en al vele jaren gaat dit zo. De palmentuin is mooi groen en we zien dat er hier water genoeg is. Het stroomt hard door de goten en het water is best wel fris. Zijn hier meer geweest en best wel mooi om hier weer te zijn. Wandelen terug naar de camping en doen onderweg de nodige boodschappen. Zijn om half 6 weer bij de camper en lezen nog buiten tot de zon achter de bomen verdwijnt.
29 maart. Rijden vandaag van Goulmima naar Imilchil via de P7101, dan de R7103 Bij Ait Hani rechts de R703 en daarna de R317 naar Imilchil. Hoogste punt is ruim 2600 meter en daar lag nog wat sneeuw. Het is een mooie rit door de bergen. Je komt door prachtige dorpjes waar de tijd nog stil staat. Je ziet hier de mensen ook de hele dag op het land werken. Stoppen weer veel en het kost de hele dag om deze trip van 190 km te rijden. De wegen zijn prima alleen waar het water over de weg komt is het wegdek slecht maar wel goed te doen. Wel in een paar dorpjes last van kinderen die je tot stoppen proberen te dwingen.
Zijn om 5 uur op bestemming en hebben al gauw een plekje voor een auberge. De man is heel behulpzaam, we kunnen er eten en dan kost overnachten niets. Kunnen kiezen wat we willen en hoe laat we willen eten. Hij gaat naar het dorp om ons eten te kopen. We eten in de salon zoals hij het noemt. Er komt wel erg veel op tafel en dat eten we niet allemaal op. Wil betalen en vraag om de rekening maar zo werkt het deze keer niet. Moet zelf maar geven wat het me waard was, vreemd maar hij wilde het niet anders. Zal een frisse nacht worden, staan op 2150 meter en hier en daar ligt er nog sneeuw op plaatsen waar de zon niet komt.